- Berichten: 32
distributieketting
- Ronald van Ingen
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-04-2013 13:08 #126390
door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Zoals ik het lees in de boeken, moet Cil 1 op BDP staan. Ben je hier zeker van? Op de poelie staan twee merktekens, zie begin van het Groene boekje! Het is een 4-takt motor, kan goed zijn dat je er 360 graden naast zit. 1 cyclus van inlaat, compressie, arbeid, uitlaat is immers 2x 360 graden op de krukkenas. Maar goed ik ben geen monteur en kan het ook fout hebben.
Wees er 100 % zeker van dat je alle juiste merktekens gebruikt,... op de as,.. op het tandwiel, enz.
Wees er 100 % zeker van dat je alle juiste merktekens gebruikt,... op de as,.. op het tandwiel, enz.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
22-04-2013 13:11 #126391
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
Hoi Ronald,
De krukas kan inderdaad 360 graden verdraaid worden, maar dan staat de nokkenas maar 180 graden verdraaid. Daar krijg je het principe van dat de ene keer de ene klep open staat en de andere keer de andere. Maar de Nokkenas draait maar op 1 manier, dat is dus het vreemde eraan. Dat het boek meldt dat cilinder 1 op tuimelen staat wanneer de groef omhoog staat. Maar hoe je ook draait aan die nokkenas, wanneer de groef boven staat, staat cilinder 3 op tuimelen en 1 NIET.
Grtz, alain
De krukas kan inderdaad 360 graden verdraaid worden, maar dan staat de nokkenas maar 180 graden verdraaid. Daar krijg je het principe van dat de ene keer de ene klep open staat en de andere keer de andere. Maar de Nokkenas draait maar op 1 manier, dat is dus het vreemde eraan. Dat het boek meldt dat cilinder 1 op tuimelen staat wanneer de groef omhoog staat. Maar hoe je ook draait aan die nokkenas, wanneer de groef boven staat, staat cilinder 3 op tuimelen en 1 NIET.
Grtz, alain
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald van Ingen
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
22-04-2013 13:58 #126394
door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Ja klinkt duidelijk.
Dan is alleen de vraag of wat jij tuimelen noemt, ook tuimelen is wat het boek bedoelt. Zoals ik het leest moeten de tuimelaars op het punt staan de kleppen in te drukken, maw je moet ze niet kunnen bewegen. (tja ik moet iets bedenken.
)
Dan is alleen de vraag of wat jij tuimelen noemt, ook tuimelen is wat het boek bedoelt. Zoals ik het leest moeten de tuimelaars op het punt staan de kleppen in te drukken, maw je moet ze niet kunnen bewegen. (tja ik moet iets bedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
26-04-2013 12:18 #126586
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
wanneer de 1e cilinder tuimelt, staan de kleppen toch open van die eerste cilinder?
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
26-04-2013 12:33 #126590
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic distributieketting
Neen. Dan sluit de inlaatklep en opent de uitlaatklep. Door de krukas iets te verdraaien zie je de verandering, het tuimelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald van Ingen
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
26-04-2013 13:08 #126593
door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Als een cylinder in zijn slagen tussen de uitlaat en de inlaat slag in zit, herken je dat door, als je de krukas langzaam ronddraait, de ene klep dichtgaat (uitlaatklep) en precies op het moment dat ie dicht is, de andere klep van deze cylinder (de inlaatklep) opengaat. Dat moment wordt "tuimelen" genoemd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
26-04-2013 13:32 #126596
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
Wat staat er dus daadwerkelijk aangegeven op het bovenstaande plaatje, boele, Ronald?
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
26-04-2013 13:34 #126597
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
de tuimelaars staan op tuimelen? Die staan dan dus open? En die kan je op dat moment dus stellen met een voelmaatje?
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald van Ingen
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
26-04-2013 15:15 #126600
door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Alain
Tuimelen is dus het moment tussen uitlaat slag en inlaat slag. Tussen deze slagen zit een zeer kort moment waarop beide kleppen dicht zitten. Uitlaatslag staat uitklep open en bij inlaatslag de inlaatklep. Dat moment is echt een fractie. Dat is het moment van tuimelen. Het klepstellen doe je tussen compressieslag en arbeidslag. Dan zitten beide kleppen namelijk langer dicht, namelijk 1 rotatie van de krukas blijven beide kleppen gesloten.
Het "tuimelen" is dus de zeer korte tijd tussen "sluiten van uitlaat klep" en openen van de inlaat klep.
Tuimelen is dus het moment tussen uitlaat slag en inlaat slag. Tussen deze slagen zit een zeer kort moment waarop beide kleppen dicht zitten. Uitlaatslag staat uitklep open en bij inlaatslag de inlaatklep. Dat moment is echt een fractie. Dat is het moment van tuimelen. Het klepstellen doe je tussen compressieslag en arbeidslag. Dan zitten beide kleppen namelijk langer dicht, namelijk 1 rotatie van de krukas blijven beide kleppen gesloten.
Het "tuimelen" is dus de zeer korte tijd tussen "sluiten van uitlaat klep" en openen van de inlaat klep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alain Pondman
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
27-04-2013 13:25 #126637
door Alain Pondman
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
als je de krukas 360 graden draait staat hij natuurlijk weer precies hetzelfde? Dus wijst hij naar de nokkenas, staat hij altijd goed ?? Ik heb mij dus zorgen gemaakt om niets? 1e cilinder staat de ene keer boven om compressie te maken en de andere keer om de vonk op te pakken.
Dicht maken dus nu?
Dicht maken dus nu?
Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.