distributieketting

• Alain Pondman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-03-2013 15:59 #124883 door Alain Pondman
distributieketting is gemaakt door Alain Pondman
Geachte heren, dames,

Ben bezig de distributiekettingen van de volvo 262 te vervangen.

Heeft iemand suggesties voor het loskrijgen van het tandwiel die met een inbus vastzit?

De tandwielen mogen volgens mij absoluut niet gedraaid worden. Heb ze gemerkt zodat ik weet hoe ze moeten staan. Mocht hij toch per ongeluk wel gedraaid worden, kan ik hem dan zonder problemen terug op de oude plek zetten?

Heb inmiddels een inbussleutel afgezaagd en in een moerslagsleutel gestopt, maar 410 NM is niet genoeg.

foto bijvoegen is een probleem, mag niet groter dan 256 Kb zijn.

vriendelijke groet,

Alain Pondman

Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Weffers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-03-2013 22:27 #124909 door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic distributieketting
Al een paar flinke klappen erop gegeven om de bout te laten "schrikken" ?

Zolang die tandwielen een spie hebben kunnen ze niet draaien ten opzichte van de as. De as zelf natuurlijk wel maar die zet je dan terug op de gemarkeerde stand.
Als het zonder spie is, dan heb je een groter probleem als het draait.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-03-2013 10:46 #124925 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic distributieketting
let op: eerst even bij kenner/Volvo dealer informeren of die inbus
bout geen linkse draad heeft? Indien zo, dan zal meppen/nog harder
draaien (in de verkeerde richting) enkel tot schade leiden. Staat
motor los, of zit hij nog in wagen?

Foto erbij is steeds handig; foto kan verkleind worden dmv 1 of ander
progr., bvb. "FastStone Image Viewer".

• Alain Pondman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-03-2013 15:47 #125415 door Alain Pondman
Beantwoord door Alain Pondman in topic distributieketting
Waar moet ik zoeken om de distributie op tijd te zetten? Alles is los, nu weer inbouwen.

vr.gr. alain

Old volvo's never die: Check onze nieuwe site vernoemd naar de gewonnen kattenrug: www.volvo-lotte.nl

• Ronald van Ingen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-04-2013 19:25 #125517 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Hoi

Ik ben in bezit van compleet NL versie Service Handboeken voor de 260(groene boeken).

Ook van voor het vervangen van de distributie! Denk even aan een update die Volvo voor de B27 heeft vwb de olie spanners voor de ketting en de langere ketting geleiders.

Ik weet niet uit welke regio u bent!?
Ik kan eventueel kopietjes maken.

• Alain Pondman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-04-2013 13:37 #126303 door Alain Pondman
Wie kan me verder helpen?

Heb de distributie-spullen allemaal binnen. Echter heb de kettingen eraf gehaald voordat ik het boekje binnen had. Heb nu de kettingen er weer op de oude manier opgedaan en lijkt weer goed te zitten. cilinder 1 tuimelt en de 1e cilinder staat helemaal omhoog. Echter de nokkenas wijst dan NIET omhoog, maar naar beneden. Het plaatje geeft aan dat de nokkenas naar boven moet wijzen en dat de cilinder 1 dan moet tuimelen. Maar als de nokkenas omhoog wijst, tuimelt cilinder 3!!

Als de nokkenas 360 graden gedraaid word, staat hij op dezelfde manier. Draai je de krukas, staat de nokkenas 180 graden gedraaid. Logisch, want het tandwiel is 2 keer zo klein.

• Alain Pondman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-04-2013 13:43 #126304 door Alain Pondman
hier een foto van het greenbook

Bijlagen:

• Johan Laveyne
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-04-2013 23:27 #126318 door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic distributieketting

"Alain Pondman" schreef:
Wie kan me verder helpen?

Heb de distributie-spullen allemaal binnen. Echter heb de kettingen eraf gehaald voordat ik het boekje binnen had. Heb nu de kettingen er weer op de oude manier opgedaan en lijkt weer goed te zitten. cilinder 1 tuimelt en de 1e cilinder staat helemaal omhoog. Echter de nokkenas wijst dan NIET omhoog, maar naar beneden. Het plaatje geeft aan dat de nokkenas naar boven moet wijzen en dat de cilinder 1 dan moet tuimelen. Maar als de nokkenas omhoog wijst, tuimelt cilinder 3!!

Als de nokkenas 360 graden gedraaid word, staat hij op dezelfde manier. Draai je de krukas, staat de nokkenas 180 graden gedraaid. Logisch, want het tandwiel is 2 keer zo klein.

Alain, als alle merktekens op de tandwielen en ketens juist staan kan er niets mislopen. Welke cilinder gebruik je als referencie voor cilinder nr 1? Bij de PRV motor is cilinder nr 1 als je voor de motor staat rechts achter,als je cilinder nr 6 (links voor) gebruikt als referencie punt dan klopt je uitleg dat de nokkenas dan op tuimelen staat.Bij alle oude franse motoren is cilinder nr 1 de achterste.

• Ronald van Ingen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-04-2013 12:01 #126388 door Ronald van Ingen
Beantwoord door Ronald van Ingen in topic distributieketting
Alain

Idd even opletten dat cillinder 1 diegene is die het dichts bij je stuur zit. (de linkerrij, tegen het schutboord)

• Alain Pondman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-04-2013 12:14 #126389 door Alain Pondman
hi ronald,

1 ste cilinder inderdaad, maar die staat NOOIT op tuimelen als de groef in de nokkenas omhoog wijst. Cilinder 3 staat dan op tuimelen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD