- Berichten: 339
afvalschakeling t.b.v. overdrive
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Helaas kan ik het schema in kleur niet vinden, dus dan maar in zwart/wit. Overigens kimt dit schema uit het greenbook van de 740, maar bij de latere 240s zat het ook zo.
Groet,
Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
probleem is dat het relais niet goedkoop is maar vooral een behoorlijke spagetti aan draden , waarschijnlijk nogal hoog gegrepen zonder of weinig ervaring met electronica

enfin , alle 3 schema's werken en belangrijk is allen beveiligd tegen achteruitrijden met bekrachtigde solenoid.
dit in tegenstelling tot sommige schema's gepost hier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
"van Bosch" schreef:
Hoi Hans,
Helaas kan ik het schema in kleur niet vinden, dus dan maar in zwart/wit. Overigens kimt dit schema uit het greenbook van de 740, maar bij de latere 240s zat het ook zo.
Groet,
Mathieu.
Bedankt voor de moeite Mathieu! Dit is eigenlijk wel de meest ideale schakeling!
Jammer dat 't relais zo duur is en aardig wat bedrading zoals René zegt... maar, dan heb je wel wat

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
Persoonlijk vind ik de hoeveelheid draden wel meevallen, met het schema bij de hand en draden met verschillende kleuren is het prima te doen. De relais kosten nieuw ongeveer 35 euro en zullen ongtwijfeld op de sloop ook te vinden zijn. Zelf vind ik het gewoon het mooiste systeem en als ik weer eens een overdrive moet inbouwen ga ik weer voor dit systeem.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
en inderdaad, de bedrading is wel meer dan met een conventionele schakeling maar zeker niet onoverkomelijk. voor mij persoonlijk dan, maar ik heb een elektotechnische achtergrond. voor een hoop mensen wordt het al gauw -begrijpelijkerwijs- moeilijk, eng en ingewikkeld als er meer dan 3 draadjes aan een relais zitten.
nogmaals, ben het met je eens dat dit de mooiste oplossing is voor de schakeling van je OD:
puls aan, puls uit en automatische afval bij terugschakelen.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
cleanflametrap.com/85wdm114.jpg
(via forums.turbobricks.com/showthread.php?t=202693 )
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
de hoeveelheid draden valt reuze mee.
weet iemand het onderdeelnummer van dit relais?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Rene Brandt" schreef:
Dat is een mooi schema.
de hoeveelheid draden valt reuze mee.
weet iemand het onderdeelnummer van dit relais?
Part-no 1259750.
Verkrijgbaar via Dries, voor 37.50 euro.
www.volvoklassiekerswebshop.nl/o ... -1418.html
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.