- Berichten: 654
afvalschakeling t.b.v. overdrive
- Leof
-
- Platinum lid
-
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
sommige schema's werken helemaal niet

dit schema werkt prima maar niet met een pulsschakelaar.
dit is letterlijk een aan/uitschakeling maar werkt niet met een pulsschakelaar aan het stuur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leof
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 654
En waarom je die nodig hebt.
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
bijgaand 3 werkende schemaatjes :mrgreen: :
- het eerste is zoals het ook getekend staat in het Volvo-schema van Leo. gewoon met een aan-uitschakelaar.
- het tweede is een schema voor een pulssturing vanaf massa. waarschijnlijk heeft Ruud een mooie pulsschakelaar die de massa schakelt. voor deze schakeling heb je wel een relais nodig met 2 maakcontacten. inschakeling kan alleen in z'n 4, uitschakelen door terugschakelen of even naar z'n vrij (iig uit z'n 4).
- het derde schema is ook voor een pulssturing, maar dan vanaf de +12V. inschakeling kan alleen in z'n 4, uitschakelen door terugschakelen of even naar z'n vrij (iig uit z'n 4). is eigenlijk hetzelfde principe als de laatste post van René, alleen een iets andere volgorde van componenten (maar dat maakt in dit geval niet uit, het is maar net wat het handigst is qua bedrading).
oh ja :idea: als je een impulsrelais (bistabiel relais) neemt, bijvoorbeeld grootlicht/dimlicht uit een 140, en je gebruikt dit als relais in de eerste schakeling, dan kan je met een negatieve puls (de schakelaar van Ruud) de OD in- én uitschakelen. nog steeds veilig want de OD kan alleen in de 4e versnelling inschakelen. deze schakeling valt niet af bij terugschakelen. bij ingeschakeld relais gaat het controlelampje ten alle tijden branden dus in principe geen verrassingen bij doorschakelen naar 4 met ingeschakelde OD.
succes en groet, Hans.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
"Leo Foederer" schreef:
Geen idee wat een pulsschakelaar is.
En waarom je die nodig hebt.
een pulsschakelaar is een schakelaar die alleen schakelt op het moment dat je hem bedient en daarna terugveert. bijvoorbeeld een drukknop (claxon).
sommige mensen vinden het prettig als de OD automatisch uitschakelt bij terugschakelen, en dan ook uitgeschakeld blijft als je weer naar z'n 4 gaat. daarna kan je 'm met de puls weer inschakelen.
smaken verschillen gelukkig, de één vindt dit prettig, de ander dat

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Dat klinkt dus als een bistabiel relais..."van Bosch" schreef:
Als je het mooi wilt hebben kun je het best het schema van van een 240 overnemen. Daar zijn ook verschillende van maar ik heb die gebruikt met zo'n , geel, relais. Hierbij schakel je de OD in door even op een knopje op de pook in te drukken. Groot voordeel van zo'n relais is dat de dan de OD kunt uitschakelen door weer even op het knopje te drukken.
Of is het 240 relais zo "slim" dat het bij terugschakelen afvalt en bij doorschakelen naar 4 opnieuw bekrachtigd moet worden? In dat geval ben ik zeer benieuwd naar het schema!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 379
Deze kun je via een pulsschakelaar naar massa zowel in als uitschakelen.
Als je de spanningsvoorziening of massa van de schakeling via de 4e versnelling bakschakelaar laat lopen
kan het niet fout gaan

www.kemisa.es/english/on_off_push_button.php
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
- Berichten: 339
Inderdaad, het relais valt af bij terugschakel en moet daarna weer bekrachtigd worden door even op het knopje op de pook te drukken. Groot voordeel vind ik dat als je van de OD naar de 4 wilt de bak niet even in de vrij hoeft te schakelen maar gewoon even op het knopje drukken. Ik zal het schema even scannen en proberen te plaatsen.
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.