olie versnellingsbak met overdrive

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2004 14:35 #54561 door
Wie kan er mij zeggen welke olie ik in mijn versnellingsbak van mijn P1800E moet doen? In de werkplaatshandboek staat dat men er gewone motorolie mag in doen (20W-40) maar dat lijkt me nogal raar. En ik wil zeker zijn voor ik mijn overdrive naar de maan help. En is de olie van de versnellingsbak en de overdrive samen, of zit die apart?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2004 17:25 #69239 door
Beantwoord door in topic olie versnellingsbak met overdrive
Echt waar, bij voorkeur millers 20W50, olie die ook gebruikt wordt bij mini`s, waar de bak in de carterpan zit.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2004 19:08 #69238 door
Alle voorgaande antwoorden zijn juist, dwz conform de oorspronkelijke aanbeveling van Volvo.Echter, op 26-12-2003 berichtte Lennard dat Nordive tegenwoordig gewoon 75W90 aanbeveelt voor een M40/41 met overdrive ...... (zoek op bericht "hoeveel olie in een m40 met od?")........ en dat de inzichten in de loop der tijd dus kennelijk veranderen ....?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2004 20:06 #69237 door
Misschien is het verstandig eens met Flok Boer van Nordrive te bellen?<p>De info betreffende de door Nordrive aangeraden olie heb ik via Martens. De info die Martens verstrekt is over het algemeen heel betrouwbaar...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2004 21:11 #69236 door
De info van mij (overigens naar volle tevredenheid, de OD-bak loopt lekker...)komt van de miniclub. Daar is wegens ernstig ruimtegebrek de bak in de carterpan geplaatst, dientengevolge dient de bak dus op motorolie te draaien. Wat een OD qua dunnigheid ook wel lekker zal vinden, vooral om soepeler druk op te kunnen bouwen op de oliepompen. Als je dikkere olie gebruikt kan ik me voorstellen dat juist het hydraulische deel van de OD er moeite mee zou kunnen hebben. Of is dan het onderscheid tussen J-type en de andere types van belang?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2004 14:03 #69235 door
Op het eerste gezicht lijkt 80W90 veel dikker dan 20W50, maar schijn bedriegt. Bijv. 20W50 is slechts een verwijzing naar een tabel. 20W verwijst dan naar een plaats in die tabel voor de viscositeit van de olie bij -18 graden C en 50 naar die bij 100 graden C.<br>Datzelfde geldt dus ook voor tandwielolie. Maar waarschijnlijk heeft men die andere aanduidingen gegeven om ongewenste verwisseling tussen beide oliën te voorkomen.<p>Het zou dus best zo kunnen zijn dat 20W50 en 80W90 elkaar qua dikte maar weinig ontlopen.<p>Om daar specifieker op in te kunnen gaan zou ik eerst de tabel van tandwielolie-viscositeit moeten vinden (die van motorolie heb ik wel). Ik heb de viscositeiten-bereiken van beide oliën wel ooit eens in een staafdiagrammen onder elkaar zien staan, en die overlappen elkaar voor het grootste deel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2004 14:12 #69234 door
Wat ik nog was vergeten te zeggen: het belangrijkste verschil tussen beide oliën zijn de additieven. Motorolie is afgestemd op een chemisch en thermisch zware omgeving (heet-koud, allerlei afval-producten van verbranding, oxidatie, noem maar op) en tandwielolie is meer ingericht op een mechanisch zware omgeving (tussen tanden van tandwielen heerst een grote druk). Als je motorolie in een versnellingsbak gebruikt, dan zullen de tandwielen al snel de polymeren die de multigrade olie zijn viscositeitsbereik geven uit elkaar scheuren. Binnen een paar duizend km is je olie geen 20W50 meer, maar bijv. 30W. Daarom heeft Millers voor o.a. de Mini een motorolie ontwikkeld die meer weerstand biedt aan de krachten tussen de tandwielen van de versnellingsbak in het carter. Maar die zou dus ook mooi bruikbaar kunnen zijn voor de M41/OD. Echter, volgens Martens beveelt Flok Boer tegenwoordig uitsluitend 75W90 van Valvoline aan voor versnellingsbakken/overdrives/differentiëlen (voorheen beval hij uitsluitend Castrol GTX aan voor al deze onderdelen, juist ja...GTX is motorolie).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2004 08:24 #69233 door
Millers heeft versnellingsbakolie zonder allerlei moderne toevoegingen die schadelijk kunnen zijn voor overdrives. Volgens de Millers website is deze olie ook heel geschikt voor de Laycock overdrives.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2004 10:48 #69232 door
Weet er iemand waar er Millers olie verkocht wordt? Ik vind maar geen verkooppunt :o/

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2004 14:38 #69231 door
wat dacht je van de sit van millers????? www.millersoils.nlDaar vind je ook de info over dealers.Toch makkelijk he internet!!!!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD