Mijn Amazon uit begin 61

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-03-2011 10:11 #101725 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dat is inderdaad balen, maar wel verstandig dat je het goed aan pakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2011 19:01 #101735 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dank voor het medeleven.

Zat vandaag aan een collega uit te leggen wat het allemaal inhield, en kwam er achter dat er ook een positieve kant aan zat. Alhoewel ik het eerst nog maar moet zien te doen kan ik, met de vloer weg, wel aan de binnenkant van de balken in dat deel van de wagen werken. Iets wat tot nu toe tot een vet/olie behandeling beperkt zou moeten blijven gaat nu een schoonmaak, schuur en zink coating op zijn minst worden. Ah wel, ga dit weekend maar eens bij Dries langs om wat materiaal te scoren en beginnen de oude delen uit te boren/slijpen. Ik plaats nog wel wat foto's op zondag of zo :)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2011 13:41 #101904 door Erik Moser
Beantwoord door Erik Moser in topic Mijn Amazon uit begin 61
Beste Gerben,

Zojuist heb ik de laatste pagina's van het resturatieverslag van je Amazon uit 1961 gelezen. De tijd ontbrak om alles in 1x te lezen. Heb respect voor je doorzettingsvermogen en geduld om dit project tot een goed einde te brengen en na zoveel jaar 'stilstand' weer op te pakken !! Wat een werk en wat pak je het grondig aan.
Ook je website heb ik bekeken omdat via dit forum de foto's niet geladen werden. Op de website zie ik een foto van hoe je de Amazon gevonden hebt, was dit wellicht bij de Sik aan de Rottekade ?

Op pagina 2 heb je het over een Erik met een rood/l.grijze Amazon, ook uit 1961. Wellicht ben ik dat. Ik heb n.l. 20 jaar een rood/l.grijze Amazon gehad en geheel gerestaureerd. Helaas heb ik 'm 13 jaar geleden verkocht. Eerst aan iemand die zich uitgaf voor liefhebber, maar dit niet echt was. In 2002 kwam ik de Amazon tegen op een verkoopsite voor klassiekers, waar 'ie te koop stond. Daarna is 'ie gekocht door iemand die er 9 jaar lang enorm veel plezier mee gereden heeft en er wel goed voor heeft gezorgd.

Kijk eens hier bij auto's : www.star-trouwservice.nl/index1.html

Plm. 3 weken geleden kwam ik de auto weer tegen op een verkoopsite. Binnen een week was 'ie verkocht. Voor de mensen die de auto kennen, kan ik, ter geruststelling, melden dat de auto 'terug' is naar de 2e eigenaar, de zoon van de 1e eigenaar. Deze man heeft altijd spijt gehad van de verkoop en heeft 35 jaar moeten wachten om zijn slag te kunnen slaan. Dit kon hij doen nadat ik hem op de advertentie gewezen had.

Dit even tussendoor in jouw draadje Gerben, ik blijf je project volgen en heb wellicht ook nog onderdelen liggen waar ik je mee kan helpen.

Succes en vr.groet,
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 16:49 #101979 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Leuk Erik, jou op dit draadje tegen te komen, we zijn beide voormalig eigenaar van een P1200 en nog immer begaan met dit steeds zeldzamer wordende klassieke Volvo model.
Terug naar dak thema van de P1200 van Gerben; het verbaasd me niet dat het open dak zo geroest is en als je toch zo rigoreus te werk gaat laat dan de 4 nieuwe pannen van gegalvaniseerd metaal maken. Dan gebeurd er echt niets meer mee.
Ook de afvoer verdient aandacht, maak de afvoer openingen groter en zodanig dat je met een voerdraad (bv electra kabel) ze gemakkelijk kunt reinigen.
Lekkage is het grote probleem, maar oplosbaar !!

Ik heb helaas maar weinig foto's van de restauratie van het open dak (van mijn P1200) omdat ik op uitzending was, maar hier is alles verwijderd (dan kun je overal mooi bij) en gegalvaniseerd.
Ben benieuwd naar wat plaatjes van het dak zoals het nu is en hoe het straks wordt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 20:50 #101991 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Het Erik, Vrijwel zeker dat jij dat dan bent geweest, 20 jaar geleden. Er stand toen meen ik ook een artikel over je restauratie in het clubblad. En de Volvo komt uit Hazerswoude, niet Rotterdam, maar niet zo ver er vandaan dus. Toen ik hem kocht was het een complete auto, maar de bodem was erg slecht. Ik had het optimistische plan hem in één keer op te laten knappen, maar dat liep dus iets anders :oops: Acht, inmiddels lekker mee bezig en alhoewel de vloer een tegenvaller is, geeft het me wel weer kans om mijn las vaardigheden wat op te krikken. En Ed, wederom bedankt voor je advies. Helaas had ik vorig weekend al pannen gekocht, maar de epoxy primer die ik gebruik is een zink/EP primer. Volgens het bedrijf waar ik het haal het beste spul dat er is, maar niet goedkoop natuurlijk (schijnt altijd zo te zijn ;) ) Daar bovenop wordt de lasnaad met 95%zink zink primer gespoten waarna ik het dunne filmpje lak er vanaf poets. De zo verzinkte naad wordt dan weer met 3M carrosserie kit afgesmeerd voor de EP primer er op gaat. Zal genoeg moeten zijn.

Ik plaats vanavond nog een post met de vooruitgang en huidige status, maar moet nu nog de plaatjes verkleinen en uitzoeken wat ik precies ga plaatsen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2011 23:15 #102002 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ok, de beloofde update. Dit is van vorige week zaterdag avond, afgelopen vrijdag avond en deze zondag. Ik had de pannen bij Dries gehaald. Mijn eerste bezoekje daar en het was erg gezellig. Met een lichtere portemonnee meer ook met een goed gevoel reed ik in de middag naar huis. Eenmaal thuis kleedde ik me om en ging aan het werk. Ik begon met het uitboren van de puntlassen langs de tunnel van de achterste pan met het idee de nieuwe pan onder de tunnel te schuiven waar dat kon en dan de gaten weer op te vullen en zo de pan vast te lassen. Tegen de tijd dat ik ze allemaal uitgeboord had en ik aan de achterkant toe was ging ik eens onder de auto kijken. Ik weet niet of jullie de uitdrukking 'facepalm' kennen, maar in het Nederlands komt dat ongeveer overeen met jezelf voor de kop slaan. de oude bodem was links en rechts één geheel en de onderkant had ook een overkapping van de tunnel. Als ik zou doen wat ik van plan was zou die overkapping er gewoon uitvallen. Bagger. Ok, dan maar de pan langs de dubbele rand uitgeslepen en daarna het middelste dwars balkje van bodemplaat ontdaan. Tijd voor wat foto's en commentaar tussendoor :)

Wat foto's van de kaal gehaalde originele bodem.


En echt slecht zag het er niet uit

Maar dit hoor je volgens mij niet met een stalen plaat te kunnen doen :o

Dus de slijptol er in

De dwarsbalk had wat roest maar zag er best goed uit

De nieuwe vloer pannen


Maar toen moest ik het lasapparaat ophalen, en dat was iets te groot voor mijn kofferbak. Dus de aanhanger maar nemen, maar daar stond de B16 nog in. Tenslotte die dus maar eerst op getakeld, toen het lasapparaat opgehaald en er uit getakeld. Als eerste moesten de uitgeboorde puntlassen weer dicht. Dat was een eind makkelijker terwijl de bodem open lag.

De B16 in de takel

Het lasapparaat weer opgebouwd. Man, ik ben zo blij dat ik destijds een laskap heb gekocht met een elektronisch vizier. Het is bijna geheel transparant als je er gewoon door kijkt, maar als er fel licht op valt (lees, een vlamboog of een felle lamp zelfs) slaat het dicht en is het even effectief als een ouderwets lasmasker.

De puntlassen opgevuld en de dwarsbalk in de zink primer

een laatste pas beurt

en de pan vast met punten.


Daarna de boel rondom afgelast, met de slijptol gefatsoeneerd en toen met de staalborstel schoon gepoetst en in de zink primer gezet.

en van de andere kant


Toen was het tijd om de voorplaat te doen. Ik ben er nog niet klaar mee, maar het schiet lekker op. Ook kun je nog een stukje van de achter pan zien met droge zink primer.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 10:30 #102017 door Vandeperre
Beantwoord door Vandeperre in topic Mijn Amazon uit begin 61
echt prachtig werk Gerben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 10:50 #102019 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wow, respect voor je grondigheid! Menigeen had denk ik een klein nieuw plaatje erin gezet op de plek waar een gaatje ter grootte van een satéprikker was ontstaan. Deze auto wordt beter dan nieuw!
Blijf de vorderingen graag volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2011 23:14 #102067 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Gerben, weer een prachtig staaltje werk en mijn complimenten...gewoon helemaal af en netjes op de puntlasnaden nieuw, zo moet het en zie je straks helemaal niet meer dat er aan de wagen is gelast.
Ik had het draadje niet goed gelezen maar mijn advies sloeg op het open dak, de bak ervan kun je goed galvaniseren. Wishfull thinkeing noemen de Engelsen dat, hopen dat je toch voor het open dak gaat.
Succes verder en ik blijf het op de voet volgen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2011 19:48 #102203 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Bedankt voor de commentaren weer :) hier nog maar eens een update.

Ik was afgelopen weekend nogal bezet dus ik heb niet zo veel kunnen doen, maar toch zit de voorste vloerplaat aan de bijrijders kant er met de eerste puntlassen in. Hieronder weer wat foto's met commentaar.

Als eerste de vloer helemaal open. Veel rotzooi in deze balken, behalve dan het rechter buiten balkje omdat dat in 1990 al vervangen was en dus nooit pekel o.i.d. voor zijn kiezen heeft gehad.

Toen eerst de losse zooi er uit gezogen, met een oude bijtel de boel schoon gekrabd, met thinner uitgewassen, geschuurd tot er geen losse roest meer vrij kwam. Dit zijn ze bijna klaar voor de zink primer

en dit nadat ik ze nogmaals uitgewassen had. Met een strip ijzer heb ik to zo hoog mogelijk de oplopende balk achter het voet-schot leeg gekrabd en ook met thinner gewassen.

vervolgens, nadat de nieuwe plaat op maat was, de buitenkant van de balken er op getekend.

Daarna eerst twee gaten per strip geboord (begin en eind) om te kijken of ze goed uitgelijnd waren. Tooen alle gaten geboord en ook de gaten voor de stoel bevestiging. Daarna alles grondig met thinner afgenomen en wat strakts over de balken zit in de zink primer gezet.

En uiteindelijk begonnen met het vast zetten van de plaat. Door er zelf op te zitten/staan kon ik het mooi tegen de balkjes aandrukken.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.