Mijn Amazon uit begin 61

Lees meer
11-02-2011 16:34 #100424 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ik vond nog een paar leuke detialopnames van mijn (ex) Amazon P 1200, wil ze toch met jullie delen




Het is merkwaardig dat als ik met zo'n wagen klaar ben ik de aandacht verlies en aan een volgend project begin.
Daarom ter afsluiting het volgende project voor mijn zoon, kan weer aan de bak











Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2011 16:55 #100426 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Mijn Amazon uit begin 61
Mooie amazon hoor!

Leuk detail vwb de achterklapruitjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-02-2011 21:10 #100432 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Mijn Amazon uit begin 61
Gerben en allen,

als je de vooras helemaal los en schoon hebt, dan is het de moeite waard om een ring te lassen in het torentje waar de bovenste bevestiging van de schokbreker zit. Dit is een notoire zwakkere plek.
Op Amazons die aan zware (off-road) rallyes deelnemen, worden ook de draagarmen doorgelast.

En ja, de P1200 die Ed gehad heeft, is een echt hele mooie.
Geoptimeerde B16 en toegevoegde overdrive, terecht geen koopje. Staat te koop bij Aaldering, Brummen.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2011 20:17 #100913 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Wederom bedankt voor de tips.

Ik ben afgelopen weekend bij Ed langs geweest in Arnhem. Prachtige sleutel plek heeft die geregeld. Ik zou er (voor mijn doen) vroeg zijn, maar heb dat niet gehaald. De reden van mijn bezoek? belangstelling, maar toch vooral een motor voor mijn P1200 (sorry Ed ;) )
Nou, die motor (B16B) heb ik, en nog 5 dozen met onderdelen, een versnellingsbak, koppelingshuis, uitlaat en te veel om op te noemen. Al met al was het in ieder opzicht een fantastische dag.

Ondertussen heb ik wel wat, maar niet veel gewerkt aan mijn project. Ik heb inmiddels de hele voortrein er onder uit en ik ben aan het schuren en met de staalborstel in de weer. Ik had nog een apart probleempje bij een van de fusee kogels van de stuurinrichting kreeg ik niet los. Het meest gehoorde probleem is dat men de er op geklemde arm er niet af kan krijgen om dat die er al jaren op geklemd zit, bij mij was het andersom. Ik kreeg de moer er niet van af omdat de pen en kogel mee draaiden. Uiteindelijk heb ik met een pouly-trekker de arm stevig op de pen getrokken en toen de moer er af gedraaid, waarna het geheel zo uit elkaar viel.
hieronder weer wat foto's

Mijn Kerst inkopen dit jaar :D


Met de wiel-ophanging verwijderd en de stuur inrichting er nog aan is het net een kreeft


Mijn oplossing voor die lastige fusee kogel


Alles behalve de brug er af


Maar ook die gaat er van af (En het is een B16 brug, wie ziet de verschillen?)


Al flink aan het schuren


De brug, los op de grond. Het gewicht viel me mee, zeker na de achteras.


En tenslotte de B16B motor. Nogmaals bedankt Ed :P

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2011 12:26 #100946 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Open dak of dicht dak, ik weet het nog niet.

Wel weet ik dat met het hamsteren van onderdelen mijn werkplek flink benauwd werd. Vooral het complete dak stond zwaar in de weg. Dus maar (met overmaat) het huidige gat opgemeten en dat stuk uit het donor dak geslepen.
Ook de roll-bar achtige versteviging heb ik netjes uit het dak gehaald, toen de rest in verwerkbaar oud ijzer geslepen.

Hieronder weer foto's natuurlijk :)

Wat betreft het open/dichte dak zie ik de volgende opties met hun problemen.

1- Ik ontroest alles zo goed mogelijk en, met gebruikmaking van carrosserie afdichtings kit plaats ik alles weer terug.
2- Ik gebruik de plaat uit het donor dak en maak de boel dicht
3- Ik gebruik de plaat uit het donor dak, plaats dan de bak van het open dak terug, slijp het dak weer open met een nieuwe, gezonde fels rand en fels het weer dicht (wederom met gebruik van afdichtings kit).

Voordeel optie 1: Snel, makkelijk, ik weet dat alles past en ik houd een open dak.
Nadeel optie 1: Problemen met de rand zullen ongetwijfeld terug keren, meer onderdelen nodig om het Hollandia dak compleet en in goede staat te krijgen. Het schuifdak zelf is in vergelijkbare staat en dat probleem is hier niet eens geadresseerd.

Voordeel optie 2: Geeft goede kans op een net resultaat, voorkomt problemen in de toekomst met lekkage en roest.
Nadeel optie 2: Resultaat gaat afhankelijk zijn van mijn handigheid/precisie en het is redelijk veel werk. Ook heb ik aan het eind geen open dak als het warm weer is.

Voordeel optie 3: Heeft een redelijke kans op een acceptabel resultaat dat, mits het lukt, weer met een door en door gezond dak begint. Ik houd ook het open dak voor in de zomer. (het regent momenteel pijpestelen, dus zit niet echt in die stemming ;) )
Nadeel optie 3: Resultaat gaat afhankelijk zijn van mijn handigheid/precisie en het is best veel werk. Ook heb ik weer meer onderdelen nodig om het Hollandia dak compleet en in goede staat te krijgen. Het schuifdak zelf is dan nog steeds in dubieuze staat en dat probleem is hier niet eens geadresseerd.

Gelukkig heb ik nog even tijd om door te peinzen, eerst maar eens de motor ruimte, wielkasten en voortrein opknappen.

Twee foto's die laten zien wat ik bedoel met slechte fels randen aan het huidige open dak:



Het donor dak dat langzaam in schroot veranderd:




Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 11:20 #100981 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Mijn Amazon uit begin 61
Ik heb je hele restauratieverslag eens met grote belangstelling gelezen.Het ziet er allemaal prima uit en je schiet lekker op.Ik zou de auto ook weer helemaal in b16 staat terugbrengen.Origineel maken is de beste manier als je zo volledig restaureert.Als alles zo netjes wordt ,is het zonde om er een b18 van te maken.Het open dak zou ik niet terugplaatsen,want het is enorm veel werk en het is de vraag of het allemaal wel wordt zoals het hoort.Ik heb genoeg niet passende,lekkende , klemmende en rottende schuifdaken gezien(meestal waren het combinaties van deze gebreken)Ik zou er zeker niet aan beginnen als ik niet eerst zeker wist,dat ik alle benodigde zaken in goede staat klaar had liggen..Bovendien was een schuifdak ook niet origineel vanaf de fabriek.Ze werden in Nederland door Hollandia of Coenen ingebouwd.Een schuifdak is natuurlijk wel een heel verleidelijk accessoire.Ik raad je aan ,zeker niet te kiezen voor een moderne variant van een schuifdak.Dat tast de originaliteit van de wagen ernstig aan.Veel plezier en succes met het afmaken van de restauratie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2011 18:27 #101003 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Dank wederom voor de reactie :)

Alhoewel :oops: haast toepasselijker is, zo veel positieve reacties als ik krijg.

Ik ben zeker van plan een B16 terug te plaatsen en heb er vorige week eentje (van Ed van der Zee) overgenomen, inclusief versnellingsbak, koppelingshuis, drukgroep, in en uitlaat spruitstukken en carburateurs, dus ik heb daar wel vertrouwen in. Alles moet nog gereviseerd, dus ik ben vast aan het sparen ;)

Wat betreft dat open dak, die twijfel over het resultaat is precies wat me tot nu toe heeft doen besluiten om het dicht te maken. Een nieuw open dakje is een absoluut NEEEEEE :D dan koop ik wel een nieuwe wagen. Ook is veel van de ellende die de wagen had toen ik hem kocht direct of indirect aan dat open dak toe te schrijven (alles was geroest en nat van binnen, maar de raamstijl was gelukkig droog en hard).

Maar even zo goed hoor ik ook graag van mensen die juist vinden dat het wel terug geplaatst moet, met hun redenatie en liefst een idee over hoe dat dan aan te pakken. Tenslotte zal ik het plan uitvoeren waarvan ik verwacht dat het het beste resultaat geeft en waarvan ik denk dat ik het (technisch gezien) ook daadwerkelijk uit KAN voeren. Ik mag misschien best handig zijn, maar ik been geen plaatwerker met jarenlange ervaring dus ik moet wel reëel blijven in wat ik wil en wat ik kan :geek:

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2011 19:40 #101276 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hoogste tijd voor een update.

De laatste tijd ben ik alleen maar aan het schuren, krabben, en wat dies meer zij, geweest. Half doof van de haakse slijptol met staalborstel zat ik op mijn werk ;)
Maar vandaag was het eindelijk warm genoeg. Dus een dag vrij genomen, verwoed de laatste plekken die dubieus waren ontroest en de boel in de epoxy primer gezet. Ik moet zeggen, ik ben best content met hoe het geworden is. :oops:

Hieronder weer wat foto's.

Stuur moest echt helemaal verwijderd, even een foto met hoe het weer in elkaar moet :)


Lekker bezig met kaal halen


Het voordeel van een project dat 20 jaar stilstaat, kun je zien waar het goed gepakt heeft en wat je echt moet kaal halen en overdoen :D


Vanmiddag om 17:00 zag het er zo uit





Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-03-2011 20:35 #101280 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Mijn Amazon uit begin 61
Mooi hoor, dit begint weer op een Amazon te lijken...
Heb je veel last van spuitnevel of valt dat wel mee?

En nog een punt, vertrouw jij die potkrikjes, is het niet verstandig om er bokjes onder te zetten, wel zo veilig, ook al kan de body maar 30cm vallen! :idea:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2011 23:07 #101289 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Mijn Amazon uit begin 61
Hey Arjan,

wat betreft spuit nevel, de ruimte is 144 kubieke meter, dus dat valt mee. Ook draag ik een masker (ook tijdens de oneindige uren schuren). Wel heb ik een stuk plastic folie om de stelling kasten gedaan om niet alles vol met fijn stof te krijgen.

Wat betreft die pot krikjes, vertrouwen doe ik ze wel (zijn net nieuw) en ik had ze eigenlijk tijdelijk er ondergezet, maar toen begon het te vriezen en kwam alles zo'n beetje stil te liggen. Ik heb ook betere steunen gekocht, maar omdat het linker steunpunt net naast de brug ligt kan ik die niet gebruiken. Ik heb nu een 5x10 balkje er over liggen waar de potjes op staan. Met een beetje mazzel (nog 1 laag primer en 2 a 3 lagen 2 componenten verf) heb ik hem binnenkort weer op zijn wieltjes staan :D
Nu maar hopen dat de temperatuur hoog genoeg blijft om te kunnen door pakken.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.