schijfremmen op amazon achteras

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-08-2014 21:20 #142594 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic schijfremmen op amazon achteras
Net nog even een paar foto's geschoten van de naven die inmiddels weer van de steekassen zijn losgeperst.
Voor het persen nog even opgemeten met de meetklok op de draaibank en de afwijking is nu tussen de 0,00 en de 0,01mm.
Het laatste beetje heeft te maken met de nauwkeurigheid van de draaibank maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Dat draaien doe ik op m'n werk, en daar hebben we ook een vetspuit die uit een 200L vat vet pompt naar een pistool.
Op die vetpomp kan je een naald zetten en dan komt er iets belangrijks: het wiellager goed invetten.
Als je het wiellager goed dik in het vet zet en voor mijn part je buitencup ook dan is je lager van binnen, d.w.z. tussen de rollen en de kooi zo goed als droog.
Om nu ook vet TUSSEN de rollen, binnencup en de kooi te krijgen gebruik je een naald waarmee je het vet perfect tussen de genoemde delen spuit.

Voor de thuiswerker die niet zo'n vetkanon met opzetnaald heeft; geen punt, bij de apotheek haal je voor een euro of zo een injectiespuitje
en een dikke naald.Vetspuitje volfrutten met wiellagervet en je kan hetzelfde bereiken als de prof. werkplaats.
Op de camping al eens een wiellager behandeld voor nood en dat gaat heel prima zo.
Als je eens grease needle ingeeft op google en dan "afbeeldingen" kiest zie nog veel meer handige technische toepassingen die het aanschaffen van genoemde injectiespuit interessant maken.

Morgen weer lekker verder met het definitief in elkaar zetten van de achteras.

PS wat Teun's opmerking betreft over wielslingering;ik ben heel blij dat de naven nu perfect haaks zijn en slingervrij ,én ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn qua evt. slingering.
Misschien heb ik wel extreem veel pech gehad met mijn naven en valt het allemaal reuze mee bij jullie.Laten we dus
oppassen dat het slingerverhaal geen eigen leven gaat leiden. VOLVO FOR LIVE

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2014 11:11 #142604 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic schijfremmen op amazon achteras
Wow, dit is toch wel weer een knutsel pareltje zo op het forum. Mooi dat je dit kunt bedenken EN maken, complimenten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2014 17:56 #142610 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic schijfremmen op amazon achteras
Ben diep onder de indruk had het nooit zo gekund. Nu kun je inderdaad veilig door de bergen scheuren.
Ik rij alleen vlak met mijn trommels achter. :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2014 20:32 #142614 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic schijfremmen op amazon achteras
Helemaal met Lars eens, erg knap allemaal. En erg leuk om te volgen, ook al zal ik nog niet in de buurt komen om zoiets zelf te doen. Succes, ik volg het met groot plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
13-08-2014 22:58 - 19-08-2015 22:12 #142617 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic schijfremmen op amazon achteras
Iedereen bedankt voor de opbouwende reacties! T'is wel een beetje te veel eer mannen.Het lijkt bijna wel of ik het wiel zojuist heb uitgevonden en dat is dus beslist niet zo.Sterker nog, er zijn wel meer adapter-setjes op "de markt" en ik haal veel inspiratie op (veel te veel) fora :lol:

Schroom niet ook kritiek, bedenkingen of vragen te spuien.
Omdat ik begrepen heb dat ook mensen meelezen die minder bekend zijn met de werktuigbouw nog even twee foto's van het afdraaien van de naven.
Afgebeeld is de draaibank en de beitel die een fractie van het materiaal afdraait.
De steekas is ingeklemd in de draaiende kop en het uiteinde wordt gesteund door een meedraaiend center.
Terwijl de steekas met naaf rond draait laat je de beitel er in een rechte lijn voor langs lopen.
Goed beschouwd is het net als een pottenbakkers-schijf op de oude ambachtenmarkt.

Bijlage:


Bijlage:


Vanavond ben ik de as definitief gaan samenstellen, één van de zaken waar ik nog tegen aan liep was het feit dat de zeskant koppen van de bouten wat groter zijn dan de bouten die origineel in de asflens zaten.
Daarom heb ik de koppen met behulp van de bandschuurmachine wat afgeslepen om op die manier mooi aan te sluiten in de nek van de asflens.
Het zijn 10.9 bouten en 10.9 moeren en dat merk je goed, veel minder week gevoel met aandraaien.
Tussen alle vlakken van de adapterplaten waar ik straks niet meer bij kan heb ik kopervet gesmeerd om roest tegen te gaan.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


En zo ziet e.e.a. er dan uit als de zaak gemonteerd is, de klauw zit nog niet definitief, deze moet straks gemonteerd worden met een afstandplaatje van ong. 4mm dikte.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:



Voor hen die het ook wel zouden willen bouwen maar het niet zien zitten de adapterplaten te fabriceren, shims, 10.9 bouten en moeren te regelen etc. heb ik nog 4 setjes extra achter de hand.
Het is heel simpel, hoe groter de aantallen hoe goedkoper de stuksprijs wordt.
Het spul gaat niet weg voor kostprijs, er zit veel uitzoekerij in en alles is inmiddels redelijk gedocumenteert.
Voor de adapterplaten met shims 0,50mm (1x) 0,30mm (2x) 0,10mm (2x) 10.9 bouten (16x, zelf beetje afslijpen, zie tekst) 10.9 moeren (16x) vraag ik 150,- euro exclusief verzending.
Opgemerkt moet worden dat de gaten voor de klauwen er NIET in zitten, deze heb ik bewust niet mee laten snijden zodat er meer typen klauwen gemonteerd kunnen worden.
De gaten voor de klauwen zal je dus evt. zelf moeten boren en tappen.
Vergeleken met andere aanbieders is het niet de hoofdprijs, als je net als ik nog schijfrem-onderdelen onderdelen hebt liggen (of iets van de sloop haalt) kan je redelijk goedkoop iets bouwen.
Plug-and-play is het allemaal niet,je moet het meer zien als een Béta uitgave.
Overigens, er zijn achterassen met 69mm lagercups en assen met 72mm lagercups. Daar ben ik (toevallig) van op de hoogte dus heb ik alle rechter adapterplaten op 72mm uitgedraait en ook alle shims in 72mm rond besteld.
One size fits all.

Het set zal dan geleverd worden zoals hieronder;

Bijlage:


Één plaat als geheel (kan je voelen hoe enorm sterk staal gebruikt is als je de platen van elkaar breekt, namelijk gelijkwaardig aan staal 52 )
De andere plaat reeds van elkaar gescheiden om er een kamer in te draaien t.b.v. de shims.

Daarnaast zitten ook alle 10.9 bouten/moeren en shims er bij.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2014 09:42 #142623 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic schijfremmen op amazon achteras
Jan,

Hoe zet je je velg en remschijf vast? Er zit geen draad getapt in de naven en er zitten ook geen spiebanen voor tapeinden in!

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-08-2014 17:28 #142627 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic schijfremmen op amazon achteras
Hoi Bart,

In de naven trek ik weer de originele wielbouten, die worden door een ribbelborst op hun plek gehouden en tegen meedraaien geborgd.Zo zit het origineel ook, alleen zit de trommel dan tegen de achterzijde van de naaf. De remschijf komt in mijn geval aan de voorzijde over de wielbouten heen geschoven en wordt geklemd door de velg.Misschien tap ik wel twee m6 gaatjes in de naven om de schijven op de naaf geklemd te houden als je er een wiel af pakt.

De steek van amazon is 5x114,3 en die van de 240 is 5x108 dus ik moet de gaten in de schijven een beetje uitvijlen.

Bijlage:


Als je goed kijkt zie je het stukje van de remschijf nog precies rechts van het gat in de naaf, dat moet ik dus nog uitvijlen.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.