parallelisme afstelling - Amazon combi 1967

  • Frederik Wilbrenninck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2024 14:35 #1046848 door Frederik Wilbrenninck
parallelisme afstelling - Amazon combi 1967 is gemaakt door Frederik Wilbrenninck
Hallo,
Heb een vraagje van mjjn garage hier Frankrijk. Hij is bezig voorwiel ophanging te renoveren en allerlei bouten, bussen, ringen te vernieuwen Monteur vraagt mij of er bepaalde fabriekswaarden zij voor wat betreft het afstellen van het parallelisme. Ik kan zelf niets daarover vinden.
Weet iemand mij daarmee te helpen of te verwijzen naar documentatie daaromtrent ?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Frederik Wilbrenninck
Doue la Fontaine
Frankrijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-10-2024 17:05 #1046849 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Dag Frederik, afstelgegevens bij bestanden. Als alle bouten losgekomen worden (bovenste draagarm as bouten, subframe bouten aan carrosserie) heb je minimaal 6 shims van verschillende dikten ook gedemonteerd. Als dat zo is heeft de monteur er goed aan gedaan deze shims te merken om ze weer op dezelfde plaats terug te zetten, anders wordt het een puzzel en veranderd caster, camber en kingpin. Dan wordt het noodzakelijk de Combi op een uitlijnbrug te plaatsen om de fabrieks  instellingen weer in te stellen. Worden er geen bouten van de ophanging  gedemonteerd en blijven de shims op de plaats, is het eenvoudig alleen toespoor af te stellen (to in). Groeten Albert 
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik Wilbrenninck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2024 17:16 #1046850 door Frederik Wilbrenninck
Beantwoord door Frederik Wilbrenninck in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Bedankt Albert. Hier om ik mee uit de voeten atlas dat is het bericht van mijn Franse Monteur!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2024 17:51 - 09-10-2024 20:03 #1046851 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
In VKM 93 heb ik een arikel gepubliceerd over uitlijning.
Toen onze auto's nieuw waren, werden  ze vaak nog uitgerust met diagonaalbanden. Met de daarbij horende conservatieve uitlijnen getallen. 
Tegenwoordig met radaalbanden kun je ook overgaan tot alternatieve waarden voor de uitlijning.
De auto gaat daardoor veel fijner sturen. 
Oude VKM's kun je downloaden van de VKV site
Laatst bewerkt 09-10-2024 20:03 door Han Misdom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
09-10-2024 18:58 - 09-10-2024 18:59 #1046852 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Han, ik neem aan dat je de tweede keer  'diagonaalbanden' eigenlijk 'radiaalbanden' bedoeld?
Laatst bewerkt 09-10-2024 18:59 door BartJu.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2024 20:04 #1046856 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
@ Bart, dank voor de oplettendheid,  is aangepast. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-10-2024 20:08 #1046857 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Hoi Han, wat zijn de alternatieve waarden voor radiale tubeles banden, wijkt dat veel af van mijn verstrekte gegevens? Zelf heb ik ooit het caster op 0° gezet, dan krijg je een vrouwvriendelijke (licht sturende) auto. Vanaf modeljaar 1967 werd de tubeles band op Volvo auto's gebruikt, de vegen uitgevoerd met het anti afrol randje.Als het caster 0° is wordt de rechtuit stabiliteit minder. Het camber en toe in beïnvloed de banden slijtage. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frederik Wilbrenninck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2024 18:57 #1046888 door Frederik Wilbrenninck
Beantwoord door Frederik Wilbrenninck in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Heren,

Dank allemaal,

Uitlijning is voor elkaar. Hij is netjes door een uitlijnbrug gehaald. Vertaling van NL naar Frans is gelukt. Hij rijdt weer als een zonnetje.

Frederik Wilbrenninck

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-10-2024 21:40 #1046895 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic parallelisme afstelling - Amazon combi 1967
Dag Frederik, fijn om te lezen dat het uitlijnen van de Combi gelukt is, de snelle terug melding op het forum vindt ik super. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD