- Berichten: 18
Wegligging Amazon Sedan
- Nic Nijdam
- Nieuw lid
Minder
Meer
13-10-2021 16:49 - 13-10-2021 16:50 #196129
door Nic Nijdam
Wegligging Amazon Sedan is gemaakt door Nic Nijdam
De wegligging van mijn Amazon P120 vind ik nogal “wiebelig”. Hangt ook behoorlijk over bij bochten. Auto is nog in originele staat: dus smalle banden, waarop de coach vrij hoog staat (zwaartepunt auto dus hoog). Mijn vraag: is dit probleem te verminderen met bredere banden? Liefst niet al te breed, want als ze bijna buiten de wielkasten komen vind ik niet mooi. Of moeten er meer of andere dingen gebeuren?
Wie heeft raad.
Vriendelijke groeten,
Nic
Wie heeft raad.
Vriendelijke groeten,
Nic
Laatst bewerkt 13-10-2021 16:50 door Nic Nijdam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- B. Couwenberg van der Staak
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
13-10-2021 20:32 #196134
door B. Couwenberg van der Staak
Beantwoord door B. Couwenberg van der Staak in topic Wegligging Amazon Sedan
zijn de schokbrekers ook in originele staat, ik heb ze net vervangen en het scheelt dag en nacht.
gr
marcel
gr
marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
13-10-2021 23:33 - 13-10-2021 23:34 #196135
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Wegligging Amazon Sedan
Goede schokbrekers zijn zoals Marcel al schreef heel belangrijk (naar mijn mening niet de goedkoopste nemen), maar ook de kogels van de voorwielophanging en de rubbers van de triangels, de bovenste rubbers zijn soms vrijwel vergaan. Goede veren zijn natuurlijk ook belangrijk.
Brede banden en dikke stabilisatorstangen plaatsen voordat de rest in orde is heeft geen zin, en is normaal dan ook niet meer nodig als men niet heel extreem rijdt (ik ga met standaard veren + banden en goede schokdempers met de rest ook in orde zoals origineel makkelijk sneller door scherpe bochten dan de meeste automobilisten doen).
groeten,
Rudi
Brede banden en dikke stabilisatorstangen plaatsen voordat de rest in orde is heeft geen zin, en is normaal dan ook niet meer nodig als men niet heel extreem rijdt (ik ga met standaard veren + banden en goede schokdempers met de rest ook in orde zoals origineel makkelijk sneller door scherpe bochten dan de meeste automobilisten doen).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 13-10-2021 23:34 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1209
14-10-2021 00:15 #196136
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wegligging Amazon Sedan
Nic, je hebt het over wiebelen en overhellen in bochten.
Overhellen in bochten is helder.
Wat bedoel je precies met wiebelen, is dat de rechtuit stabiliteit?
Overhellen in bochten is helder.
Wat bedoel je precies met wiebelen, is dat de rechtuit stabiliteit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nic Nijdam
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
14-10-2021 12:57 #196142
door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic Wegligging Amazon Sedan
Bedankt voor al jullie reacties. Met wiebelen bedoel ik dat ik rechtdoor rijdend steeds zorgvuldig moet bijsturen (bijv bij een beetje wind of een andere auto die inhaalt). Het rijden is hierdoor bepaald niet ontspannen. Ik rijd niet hard (85 tot 90km voelt het beste). Ik heb de auto al zo’n 20 jaar, maar er nooit zo’n last van gehad. NB: er zit stuurbekrachtiging op; misschien speelt dat ook nog een rol.
Ik denk dat er nog de originele schokdempers op zitten. Testen door zijwaarts tegen auto te duwen levert op dat hij na een schommel weer vrijwel stil staat.
Voor eventueel nieuwe schokdempers denk ik aan Bilstein B6 (vóór en achter??).
Bij mijn vorige Ama (een station) heb ik de schokdempers zelf vervangen (plus zwaardere veren; toen zat het hele gezin erin met 3 kids). De kogels en rubbers vervangen waar Rudi het over heeft lijkt mij wel erg moeilijk voor een amateur sleutelaar (zonder beschikking over een “brug”).
Wat denken jullie? Waar te beginnen?
Vriendelijke groeten,
Nic
Ik denk dat er nog de originele schokdempers op zitten. Testen door zijwaarts tegen auto te duwen levert op dat hij na een schommel weer vrijwel stil staat.
Voor eventueel nieuwe schokdempers denk ik aan Bilstein B6 (vóór en achter??).
Bij mijn vorige Ama (een station) heb ik de schokdempers zelf vervangen (plus zwaardere veren; toen zat het hele gezin erin met 3 kids). De kogels en rubbers vervangen waar Rudi het over heeft lijkt mij wel erg moeilijk voor een amateur sleutelaar (zonder beschikking over een “brug”).
Wat denken jullie? Waar te beginnen?
Vriendelijke groeten,
Nic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1209
14-10-2021 19:59 #196151
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wegligging Amazon Sedan
Heb een aantal oldtimers staan en ze sturen allemaal messcherp. Daarvoor is het wel nodig dat de gehele ophanging en stuurinrichting spelingsvrij is; Rudi heeft al een mooie opsomming gegeven.
Wat ook belangrijk is, is de uitlijning (Camber, Caster, Toespoor). Zodra hier wat aan mankeert rijdt je auto ook als een dweil. Overigens is het verstandig om de moderne uitlijngegevens te hanteren, de originele fabrieksspecificatie dateert nog uit het tijdperk van de diagonaalbanden.
Heb laatst nog eens aan deze materie zitten te rekenen, als je achtervering 2,5 cm inzakt (door zware belading o.i.d.) verandert je Caster (= naloop) al met 0,5 graden. De originele fabrieksspecificatie zit al in die buurt dus een klein beetje meer of minde belasting doet heel veel op je rechtuit stabiliteit.
Als je gaat experimenteren met het camber dan merk je al vrij snel een verschil tussen onder of overstuurd gedrag, het is maar net wat je zelf prettig vind rijden.
Met toespoor streef ik naar waardes in de buur van 0.
Helaas is niet elke bandenboer meer vertrouwd met onze oudjes, je hebt een aardige collectie shims nodig voor het beste resultaat.
Met een investering van een paar tientjes aan gereedschap, een vlakke garagevloer en een dosis geduld en inzicht kun je het ook zelf doen.
Leuk om te toen en...op elke hondenbot-rotonde schud ik alle bumperklevers van me af. Die snappen er niks van dat ze me niet bij kunnen houden
O ja, ik heb gewoon de standaard schokdempers.
Wat ook belangrijk is, is de uitlijning (Camber, Caster, Toespoor). Zodra hier wat aan mankeert rijdt je auto ook als een dweil. Overigens is het verstandig om de moderne uitlijngegevens te hanteren, de originele fabrieksspecificatie dateert nog uit het tijdperk van de diagonaalbanden.
Heb laatst nog eens aan deze materie zitten te rekenen, als je achtervering 2,5 cm inzakt (door zware belading o.i.d.) verandert je Caster (= naloop) al met 0,5 graden. De originele fabrieksspecificatie zit al in die buurt dus een klein beetje meer of minde belasting doet heel veel op je rechtuit stabiliteit.
Als je gaat experimenteren met het camber dan merk je al vrij snel een verschil tussen onder of overstuurd gedrag, het is maar net wat je zelf prettig vind rijden.
Met toespoor streef ik naar waardes in de buur van 0.
Helaas is niet elke bandenboer meer vertrouwd met onze oudjes, je hebt een aardige collectie shims nodig voor het beste resultaat.
Met een investering van een paar tientjes aan gereedschap, een vlakke garagevloer en een dosis geduld en inzicht kun je het ook zelf doen.
Leuk om te toen en...op elke hondenbot-rotonde schud ik alle bumperklevers van me af. Die snappen er niks van dat ze me niet bij kunnen houden
O ja, ik heb gewoon de standaard schokdempers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
14-10-2021 20:55 #196152
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Wegligging Amazon Sedan
Dag Han
Dank voor je nuttig antwoord.
Heb jij toevallig gegevens over "moderne" uitlijning (welke camber/caster waarden hanteren) zoals je het noemt voor aan P1800 ? Of zijn de waarden in het werkplaatshandboek OK?
Vriendelijke groet, Wouter
Dank voor je nuttig antwoord.
Heb jij toevallig gegevens over "moderne" uitlijning (welke camber/caster waarden hanteren) zoals je het noemt voor aan P1800 ? Of zijn de waarden in het werkplaatshandboek OK?
Vriendelijke groet, Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3480
15-10-2021 01:52 #196155
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wegligging Amazon Sedan
En als je net als ik doe 16inch velgen banden 205/16/55 en de rest in goede condietie is het net als of je in een Dinky Toy rijdt, strak en geen comfor.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-11-2021 11:48 - 13-11-2021 16:44 #196563
door Joop van Putten
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Beantwoord door Joop van Putten in topic Wegligging Amazon Sedan
Mijn Amazon was ook nogal zoekende op het stuur. Ik heb hem (of is het haar) volledig laten uitlijnen. De monteur is er twee uur mee bezig geweest. De meetverschillen vóór en na zijn opmerkelijk. Het stuurgedrag is zoveel beter geworden.
Het caster is nu ruim +2 graden en daarmee is de 'rechtuit' sterk verbeterd. Het camber bleek links - 0,17 graden en rechts + 0,17 graden te zijn. Ook dat is uiteraard aangepakt en is nu -0,14 en -0,11. En natuurlijk is de sporing gecorrigeerd naar de juiste waarden. Een groot verschil dus. Uitlijnen (zeker als er lange tijd niet naar gekeken is) is een aanrader.
Mijn auto is uitgelijnd bij Euromaster in Kampen. Die hebben ervaring met klassiekers.
Het caster is nu ruim +2 graden en daarmee is de 'rechtuit' sterk verbeterd. Het camber bleek links - 0,17 graden en rechts + 0,17 graden te zijn. Ook dat is uiteraard aangepakt en is nu -0,14 en -0,11. En natuurlijk is de sporing gecorrigeerd naar de juiste waarden. Een groot verschil dus. Uitlijnen (zeker als er lange tijd niet naar gekeken is) is een aanrader.
Mijn auto is uitgelijnd bij Euromaster in Kampen. Die hebben ervaring met klassiekers.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Laatst bewerkt 13-11-2021 16:44 door Joop van Putten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1900
13-11-2021 15:54 #196565
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wegligging Amazon Sedan
Waar je eens naar moet kijken , zijn de rubbers van de panhardstang .Wanneer daar veel speling op zit, krijg je ook zulke verschijnselen.
Groet ,Niek.
Groet ,Niek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.