- Berichten: 2
uitlijnen 164
- Cees Smidt (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
13-08-2019 14:00 #184667
door Cees Smidt (GAST)
uitlijnen 164 is gemaakt door Cees Smidt (GAST)
Dank dat ik mijn probleem hier als gast mag overbrengen. Ik heb mijn stuurhuis laten reviseren bij een specialist in Zeewolde, het gaat om een 164 met stuurbekrachtiging. Direct na het terug plaatsen van het stuurhuis afspraak gemaakt voor het uitlijnen en overgebracht dat de stuurhuis revisie meneer een merkteken op het stuurhuis had aangebracht, dat gaf de middenstand van het stuurhuis aan. Voor een goed resultaat, speling vrij sturen, heel belangrijk werd er op mijn hart gedrukt. Bij de 140 en 160 serie hebben we voor afstellen toe spoor alleen de beschikking over een verstelbare spoorstang en geen verstelbare linker en rechter stuurstang. Monteur begon al bedenkelijk te kijken, hij mocht het stuurhuis niet verdraaien, vast merkteken, wat inhoud dat de pitman arm ook niet mag verdraaien waar spoorstang en stuurstang aan vast zitten. Hoe kan je dan het linker voorwiel afstellen onafhankelijk van de stand van de pitman arm als je een geen verstelbare stuurstang hebt. Pitman arm is ook niet te verdraaien tov pitman as. Mercedes, sorry, heeft een verstelbare stuurstang en kan het linker voorwiel onafhankelijk van de stand van de pitman arm afstellen. Hoe heeft Volvo in de fabriek de toe spoor afgesteld. Monteur en ik zien kennelijk iets over het hoofd. Help ons uit deze grap of weet iemand verstelbare stuurstangen te koop voor een 164, ik ben al aan het onderzoeken of die van een Mercedes passen maar dat willen we toch niet. Dank alvasr voor Uw aandacht.
.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
13-08-2019 22:28 #184686
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic uitlijnen 164
Hallo Cees,
het klopt, dat het stuurhuis bij recht vooruit in de middenstand moet staan, maar hoe erg precies zou ik niet weten. Verstelbare stuurstangen zijn er voor deze auto's niet, zoals bij vrijwel alle oudere auto's. Na het uitlijnen kan het zo zijn, dat je stuur niet meer recht staat en dat wordt dan normaal opgelost door het stuur los te halen en er recht op te zetten. Mooier/beter zou het zijn, en dan zou het stuurhuis ook precies op de middenstand te zetten zijn, als men na het uitlijnen de arm los zou maken van het stuurhuis en deze dan na het in de juiste stand zetten van het stuurhuis er weer op te zetten. Meestal zit deze arm echter heel erg vast op de as van het stuurhuis. Ik zou het geheel af laten stellen en kijken in hoeverre de uiteindelijke stand afwijkt van de merktekens, eventueel valt het mee en kan men zich dit werk sparen.
succes,
Rudi
het klopt, dat het stuurhuis bij recht vooruit in de middenstand moet staan, maar hoe erg precies zou ik niet weten. Verstelbare stuurstangen zijn er voor deze auto's niet, zoals bij vrijwel alle oudere auto's. Na het uitlijnen kan het zo zijn, dat je stuur niet meer recht staat en dat wordt dan normaal opgelost door het stuur los te halen en er recht op te zetten. Mooier/beter zou het zijn, en dan zou het stuurhuis ook precies op de middenstand te zetten zijn, als men na het uitlijnen de arm los zou maken van het stuurhuis en deze dan na het in de juiste stand zetten van het stuurhuis er weer op te zetten. Meestal zit deze arm echter heel erg vast op de as van het stuurhuis. Ik zou het geheel af laten stellen en kijken in hoeverre de uiteindelijke stand afwijkt van de merktekens, eventueel valt het mee en kan men zich dit werk sparen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees Smidt (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 2
15-08-2019 15:30 #184720
door Cees Smidt (GAST)
Beantwoord door Cees Smidt (GAST) in topic uitlijnen 164
dag Rudi, dank je wel voor je bericht, ik merk dat ik in ieder geval niets over het hoofd zie en dat de theorie klopt dat het linker voorwiel niet onafhankelijk van de stand van de pitman arm afgesteld kan worden. Ik heb nordicar ook nog aan de lijn gehad omdat ze het uitlijnen ook aanbieden maar merk wel dat er een compromie gezocht wordt tussen stuurhuis en stand wielen. Ik zal Tinustechniek nog een keer benaderen als laatste strohalm maar ik heb in arnhem al iemand bereid gevonden om 2 afstelbare stuurstangen te maken en dan komt het helemaal goed. groet cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.