- Berichten: 266
Speling op voorwiellager
- Willy Beer
- Elite lid
Minder
Meer
30-12-2016 14:26 #165868
door Willy Beer
Speling op voorwiellager is gemaakt door Willy Beer
P1800S (1965)
Ik heb aan beide zijden de speling afgesteld volgens de richtlijnen van Haynes. Ik heb de kroonmoeren iets moeten terug draaien om de splitpennen te kunnen plaatsen, nu voel ik een heel kleine speling aan beide wielen. Het werk werd gedaan bij redelijk lage temperatuur. Is dat dan ok? Misschien verdwijnt de speling bij het rijden (warm worden)?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb aan beide zijden de speling afgesteld volgens de richtlijnen van Haynes. Ik heb de kroonmoeren iets moeten terug draaien om de splitpennen te kunnen plaatsen, nu voel ik een heel kleine speling aan beide wielen. Het werk werd gedaan bij redelijk lage temperatuur. Is dat dan ok? Misschien verdwijnt de speling bij het rijden (warm worden)?
Alvast bedankt voor de reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1899
31-12-2016 13:48 #165876
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Speling op voorwiellager
Tijdens het rijden zal door warm worden van het lager ( uitzetten)de speling kunnen afnemen,. Zijn de lagers nog wel goed? Heb je er nieuw vet in gedaan.Dus daarbij de remklauw gedemonteerd en remschijf verwijderd en zowel binnen - als buitenlagers gesmeerd. Het wiel moet vlot ronddraaien en de lagers mogen geen geluiden veroorzaken.Bij strakker zetten zullen geluiden wel wat verminderen ,maar het wiel zal wat zwaarder gaan draaien en dat moet niet. Er mag ook vrijwel geen speling zijn.Dus vlot draaien,geen geluiden en geen of nauwelijks speling voelen is het devies.Speling controleren door wiel aan beide kanten beet te pakken en heen en weer proberen te bewegen, als het wiel vrij in de lucht hangt.Geluiden niet verwarren met die van geluiden die de remblokken op de schijf maken.Speling op lager niet verwarren met speling op fusee-of stuurkogels. Altijd nieuwe splitpennen gebruiken! Controleren als je net een flink eind hebt gereden is het beste. Je moet hier eigenlijk wel wat ervaring mee hebben.Als je twijfelt ,even een deskundige laten kijken en laten luisteren . Succes !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter (V44 regio zuid-west)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 176
01-01-2017 15:13 #165881
door Peter (V44 regio zuid-west)
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo V50 2,4
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Speling op voorwiellager
Willy,
Het is een gevoels kwestie..
de lagers moeten je met de moer hand vast zetten, (zeker niet met een sleutel) en
dan 1 kantje(of een half kantje los zetten), het moet ook uitkomen met je berging/splitpen..
de speling wordt er uit gedrukt als je band belast wordt(aan de onderkant van de rollichamen)
je kan de bovenste rollichamen, heen/weer bewegen met een puntig voorwerp
Groet Peter
Het is een gevoels kwestie..
de lagers moeten je met de moer hand vast zetten, (zeker niet met een sleutel) en
dan 1 kantje(of een half kantje los zetten), het moet ook uitkomen met je berging/splitpen..
de speling wordt er uit gedrukt als je band belast wordt(aan de onderkant van de rollichamen)
je kan de bovenste rollichamen, heen/weer bewegen met een puntig voorwerp
Groet Peter
Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)
Volvo V50 2,4
Volvo 480 ES 1,7 verkocht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.