Velg steek???

  • 13589-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-07-2016 19:32 #161613 door 13589-dummy
Velg steek??? is gemaakt door 13589-dummy
:huh: hoe zit het met de velg steek van de Amazon? Standaard is het 5x14,3 maar ik wil velgen er onder met steek 5x108" is dat mogelijk zonder te veel aanpassingen. Al hoe wel ik wil ( moet toch een heel nieuw remsysteem er onder)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2016 22:47 #161622 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Velg steek???
De meest gangbare oplossing is om op de vooras klauwen te monteren van de 1800E en achter de complete achteras.
Voordeel is dat je dan 4 schijfremmen hebt alsmede steekassen die meer vermogen aankunnen.
Ik weet niet of de achteras van een 140 ook past of passend te maken is..

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2016 06:57 #161627 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Velg steek???
Het uitwisselen van een 1800E/ES achteras is alleen plug and play bij de latere (ik meen 1967+) Amazon sedan modellen.

Een optie zonder ingrijpende aanpassingen is het gebruik van steekadapters.
Zie bijv. www.schippan-shop.de/
Wettelijk volgens mij alleen niet toegestaan, maar dat weet ik niet zeker. Zelf zou ik ze niet snel monteren in elk geval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13589-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-07-2016 08:07 #161629 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic Velg steek???
Daar had ik al op gehoopt dat er van de 1800 er onder zou kunnen. Maar Lars het gaat om een ami combi uit 1964. En ik moet alles van het remsysteem vervangen dus wil er dan gelijk schijfremmen onder doen! Is dat een groote Oparatie? Ten opzichte van heb vervangen van het normalen systeem?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2016 08:54 #161632 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Velg steek???
Hi John,

Op de voortrein heb je nodig:
- naven 1800
- lagers
- stofplaten
- adapterplaten voor de remklauwen
- remklauwen

Achter:
- as van een P1800 met de schijfremmen er op
- alternatief: gemodificeerde as van een 240 (spoorbreedte geen probleem)
- bij model '64 moet je de ophangingspunten voor de as compleet veranderen en nieuwe maken/lassen of van een "sloper" halen.

Kortom: aardig wat werk en aardig wat muntjes.

Succes,
Teun
(heb overigens nog steeds gemodificeerde 240-as in nieuwstaat te koop)

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2016 11:34 #161637 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Velg steek???
Onder een combi is "as van een P1800 met de schijfremmen er op" geen plug and play.
Die moet dus net zo goed gemodificeerd worden.
En dan kun je qua aanschafprijs inderdaad beter een 240 as nemen als basis.

Wat de vraag oproept: Waarom schijven achter?
Ik heb me laten vertellen dat dat alleen echt waarde toevoegt voor rallye rijden.
Het grootste deel van je remvermogen zit immers voor.

Heb je op een 1964-er voor al wel schijven?
Anders lijkt dat me een veel zinvollere upgrade. Dan kun je gewoon een vooras van een later model eronder zetten.
Heb je alleen nog geen 5x108 steek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2016 15:18 #161643 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Velg steek???
Hi Lars,

Je hebt gelijk, ik had weer eens niet (goed) gelezen dat het om een combi ging.
Verder geven de schijven alleen een betere koeling en geen betere remwerking. Bij heuvel op, heuvel af en dat in lekker tempo is het wel een aanrader.
Mooi is het natuurlijk wel.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2016 16:25 #161644 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Velg steek???
Een niet gering voordeel van schijven achter vind ik de grotere gebruikersvriendelijkheid t.o.v. trommels (en dan vooral de Volvo-trommels). De conditie van remblokken is makkelijk te controleren zonder dat je eerst met speciaal gereedschap (trommeltrekker) aan de slag moet, waarvoor vaak ook nog eens perslucht is vereist. Bovendien heb je geen afstelmechanismes meer nodig die nog wel eens vast willen gaan zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13589-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-07-2016 18:30 #161648 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic Velg steek???
Ja dat klopt dat de meeste remkracht op de voor remmen is. Maar ik loop zo vaak te klote met vastzittende achter remmen. En alles is toch niet meer goet dus moet er zobizo alles nieuw onder dus kost het toch veel geld. En als je met een klein beetje meer gelijk een beter remsysteem heb ben ik voorstander.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 13589-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-07-2016 18:44 #161649 door 13589-dummy
Beantwoord door 13589-dummy in topic Velg steek???
Is z'n achter as van een 240 relatief makkelijk tedoen? Zonder veel aanpassingen? Ik heb ook nog een sloper uit 67' staan en als dat ook het gewenste effect behaalt met de aanpassing van de 1800 schijfremmen en dus waar het om ging de 5x108

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD