ZF stuurhuis revisie

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2014 22:36 #145985 door Ed van der Zee
ZF stuurhuis revisie is gemaakt door Ed van der Zee
Ik ben bezig het stuurhuis - oude type - van mijn '67 Amazon, te demonteren.
Hij lekt olie en dat is een vaak voorkomend probleem.
Begint al met de Pitmanarm die vast zit, maar even een nachtje kruipolie zijn werking laten doen.
Van de shop heb ik een revisiesetje met twee bussen gekocht.
Heeft iemand deze klus al eens gedaan, tips trucs of zelf gemaakte tooltjes ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2014 23:17 #145987 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic ZF stuurhuis revisie
Die krengen zitten gigantisch vast, grote kukko trekker zou kunnen werken of in de pers.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2014 23:26 #145988 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic ZF stuurhuis revisie
Hi Ed,

Toevallig ben ik met dezelfde klus bezig. Bij mij staat de boel ook te druipen in de molybdeensulfaat en morgen (als ik het haal, anders zaterdag) moet de "dikke" (3/4" slagmoersleutel) er maar op. Lukt dat niet, dan moet de moer maar gespleten worden. Daarna zal de pers er wel aan te pas komen.
Ik heb een maand of drie geleden een Duitser ontmoet (helaas voor de man beroepshalve, haha) die bij ZF werkte en die me vertelde dat ze een nieuwe afdeling hebben opgezet voor de "oudjes". Ik dus direct gebeld, maar onze stuurhuizen doen ze nou net niet. Toch maar wat aangedrongen en als ik een aantal luitjes verzameld heb dan willen ze er over nadenken, maar hij wilde net verder ingaan op het aantal.
Wat ik wil: worm en rol nieuw maken. Ik heb recent ergens (weet niet meer waar, maar ik geloof de Auto Motor Klassik) iets gelezen over iemand in het buitenland die een Amazon gerestaureerd heeft maar nogal "over de top" is gegaan. Wel liet hij voor een slordige 3000,00 (!!!) nieuwe tandwielen voor het stuurhuis maken. Ik heb twee adressen in het Zeeuwse met prachtige CNC-banken die met gemak tandwielen van verlei pluimage kunnen draaien. Maar dan moet de boel eerst uit elkaar om te weten waar we over praten.
Ik ben nu aan revisiestuurhuis twee bezig en ook dat is waardeloos, dus daarom dit voornemen. Mochten er nog meer geinteresseerden zijn: laat het weten.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2014 23:38 #145989 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ZF stuurhuis revisie
Beste Ed, ik kan hier wel eens vragen wij hebben hier (Filippijnen) in ons dorp een klein machine fabriekje dat volgens mij in staat is om zulke dingen te doen.
Wat wil je dan precies gereviseerd hebben worm worm wiel afdichtingen, waar moet op gelet worden.
Ik zelf hier een oud maar nog steeds goed stuurhuis wat ik als vorbeeeld kan gebruiken.
Dagloon in de Filippijnen is ongeveer tussen de 10 en 20 euro per dag voor een goed machine bankwerker.
Je moet zelf even navragen wat het kost om het naar hier te te sturen (pakketpost anders komt het niet aan)

Ik hoor het wel

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-12-2014 17:55 #146117 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic ZF stuurhuis revisie
het verwijderen van pitman-arm bij AM gebeurt dmv. de Volvo pitman-arm trekker SVO 2370. Een gelijkaardige trekker vindt men bij Snap-on:
daar bestaan de trekkers CJ115 (voor "Compact/Intermediate") en CJ119B (voor "Domestic Cars/Light
Trucks").

De resp. sites zijn:

buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

en

buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... e&tool=all

Ik weet niet welke van deze voor de AM/140 series past.

Anderzijds las ik op internet (bij Niek De Boer en Kevin de Leuw)
dat een zware Kukko trekker ook zou kunnen.

Elk van deze trekkers kosten een pak geld, daarom bedacht ik een
alternatieve opstelling: ipv. te trekken aan de pitman-arm,
blokkeerde ik deze, en gebruikte ik een Volvo trommeltrekker om met
de as daarvan te duwen op de as van het stuurhuis.

Om niets kapot te maken nog dit:

* as van trommeltrekker werd ingevet,
* moer op pitman-arm as komt enkele mm buiten de as van pitman-arm
(om uiteinde as van stuurhuis niet scheef te duwen),
* een 2-tal M20 ringen werd tussen moer en pitman-arm geplaatst om
speling minimaal te houden, dit om te beletten dat bij de klap bij loskomen
(eigenlijk is het een hele grote KNAL!!) er schade binnen in stuurhuis zou ontstaan.

Voor aanspannen van trommeltrekker wordt 32mm zwarte dop (van
perslucht-gereedschap)+ hendel van 1m gebruikt (zelfde methode als
bij losmaken van remtrommel).

Zie foto's hieronder van alternatieve opstelling. Op de 4de foto
ziet men een oud naast een gerenoveerd stuurhuis (aangeschaft in
VKO).

Afgaand op het verschil in hoogte van de uitstekende stelbout
ziet men goed verschil tussen oude en nieuwe worm en rol in
stuurhuis. Bij een grondige renovatie zullen dus ook die worm en
rol door nieuwe moeten vervangen worden. Enkel rubbers en ringen
vervangen zal dus hoogstens olielekken doen ophouden.

Bijlage stuurhuiszfoudenvernieuwd.jpg niet gevonden



Bijlage pitmanarmamverwijderen_03.jpg niet gevonden



Bijlage pitmanarmamverwijderen_02.jpg niet gevonden



Bijlage pitmanarmamverwijderen_01.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
05-12-2014 18:12 #146118 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic ZF stuurhuis revisie
Dat is prachtig bedacht en ook nog eens mooi op de foto gezet!
Goed gebruik van reeds bestaande gereedschappen.
Bedankt voor je tip en uiteenzetting.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 01:52 #146266 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ZF stuurhuis revisie
Hoi Willy, geweldige slimme opstelling ..... Sorry dat ik wat laat reageer, was een weekje met vakantie.
Ga het weekeinde er eens rustig voor zitten, je woont in België dacht ik.... Als het niet lukt kom ik langs want heb er twee liggen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dick . Peters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-12-2014 14:53 #146284 door Dick . Peters (GAST)
Beantwoord door Dick . Peters (GAST) in topic ZF stuurhuis revisie
Zomaar een vraagje, doen jullie dit omdat er een gebrek is aan goede gebruikte stuurhuizen of voor de uitdaging om zoiets nieuw te maken. Maar vooralsnog petjeaf voor de oplossing.groet Dick.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 15:40 #146286 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic ZF stuurhuis revisie
zoals bij begin door Ed opgemerkt lekken de meeste stuurhuizen
inderdaad vroeg of laat door sleet van de 2 gummi dichtingsringen,
de ene onderaan de pitman-arm, de andere waar de stuurstang in
stuurhuis gaat. Zijn worm en rol nog OK. (als bvb. regelbout
bovenaan stuurhuis nog genoeg boven de moer uitsteekt, zie ook mijn
eerdere "4de foto"), dan kan het volstaan eerst grote moer en
pitman-arm te verwijderen, en daarna het stuurhuis open te maken en
de dichtingsringen te vervangen.

Heb dit tot hiertoe nog niet aangedurfd, omdat er ook nog 2 bussen
in het stuurhuis zitten die mogelijks ook moeten vervangen worden,
maar eerst dmv. van een "ruimer" SVO nr 2225 op maat moeten gemaakt
worden, een nieuwe uitdaging?

Maar bij gebrek aan gesofistikeerde apparatuur (draaibank, pers,
niet meer bestaande SVO tools, enz.) was het inderdaad in de 1ste
plaats om de uitdaging te doen!

Aan Ed: ik stuurde je een PB als reply op jouw PB.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 21:06 #146294 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ZF stuurhuis revisie
Hoi Johan, jouw suggestie om het in een goedkope lonenland te laten doen is zeker de moeite waard.
Ik ga me verder verdiepen in deze materie en kom er op terug.
De bijdrage van Willy is zeer bruikbaar en de demontage kan dus in eigen beheer worden uitgevoerd.
Interessant.....nog meer kennis van de stuurhuizen op dit forum ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD