Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Minder
Meer
26-03-2013 00:37 #125239
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Het is normaal dat de bus een grotere diameter heeft, 0,55 mm vind ik wel erg veel, maar zoals al is opgemerkt kun je met verwarmen en een smeermiddel toch een bus er gemakkelijk in persen.
Ik zou voorzichtig zijn met de arm zelf uitruimen op gevoel, maar ik zou even checken of je inderdaad de juiste bussen hebt - staat er een volvo nummer op - en dan goed gereedschap nemen, dus een goed passende ring die het ruber alleen platdrukt en de meeste kracht op de rand zet en gebruik een goede kolompers.
Persoonlijk ben ik wat huiverig voor de bankschroef methode, maar als je er handigheid in hebt dan moet ook dat lukken.
Gebruik dan wel een zware anders loop je ook nog de kans dat je bankschroef wang het begeeft.
Ik zou voorzichtig zijn met de arm zelf uitruimen op gevoel, maar ik zou even checken of je inderdaad de juiste bussen hebt - staat er een volvo nummer op - en dan goed gereedschap nemen, dus een goed passende ring die het ruber alleen platdrukt en de meeste kracht op de rand zet en gebruik een goede kolompers.
Persoonlijk ben ik wat huiverig voor de bankschroef methode, maar als je er handigheid in hebt dan moet ook dat lukken.
Gebruik dan wel een zware anders loop je ook nog de kans dat je bankschroef wang het begeeft.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ko Jobse
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 31
30-03-2013 21:27 #125429
door Ko Jobse
Beantwoord door Ko Jobse in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Het is gelukt om de bussen in de draagarm te persen. De bussen heb ik aan het begin een ietsje taps afgedraaid om de ze goed recht in het gat te zetten. Om te persen heb ik een ring laten draaien van 12 mm dik met buitendiameter van 50 mm en een gat van 28 mm, zodat er geen druk op de binnenbus komt. Uiteraard ook een bus gemaakt om de andere kant tegen te houden. Vervolgens bus en gat ingesmeerd met kopervet en in de bankschroef gezet, de bussen gleden er netjes in ondanks dat ze 0,5 mm groter zijn dat het gat. Dus ik ben weer een hele ervaring rijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Verbannen
Minder
Meer
- Berichten: 142
30-03-2013 22:37 #125431
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Heel mooi nieuws! Good job. Succes met de montage,
Marcel
Marcel
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31-03-2013 10:59 #125440
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Mooi, je ziet dat dit soort zaken dus inderdaad normaal zijn, ik had ook al die ervaring dat de bus dus groter HOORT te zijn.
Natuurlijk is goed gereedschap essentieel, ik heb wel een goede pers, maar die passende bussen om de druk daar te krijgen waar je wil is net zo belangrijk voor het slagen van de revisie, leuk !
Natuurlijk is goed gereedschap essentieel, ik heb wel een goede pers, maar die passende bussen om de druk daar te krijgen waar je wil is net zo belangrijk voor het slagen van de revisie, leuk !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek Groenendijk
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 3
25-07-2016 22:36 #162092
door Niek Groenendijk
Beantwoord door Niek Groenendijk in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Afgelopen weekend tegen hetzelfde probleem aangelopen als in dit topic beschreven. Misschien wat mosterd na de maaltijd voor onderstaande projecten, maar er volgen er vast meer die tegen dit aan gaan lopen.
Ik lees het pas achteraf.
De gaten in de draagarmen waren 33,7mm en de nieuwe bussen 34,24mm. Ook hier een overmaat van ruim 0,5mm.
Dat is veel te veel voor een vaste passing. De spanningen in de draagarm rond de gaten zullen hoog oplopen met alle gevolgen van dien wanneer er een piekbelasting moeten worden opgevangen door de draagarm.
In de link staan tabellen waar je de juiste overmaat kunt vinden.
Ik heb de bussen afgedraaid naar 33,75mm (vaste passing H7/p6 heeft een overmaat van 0,022 - 0,044mm voor de as (hier de bus)). Voor het in elkaar zetten zijn geen oerkrachten nodig, maar een gezonde hoeveelheid. Ze zitten echt vast zonder de constructie te overstressen.
Paniek is niet nodig, maar controleer de draagarmen regelmatig.
werktuigbouw.info/passingen_toleranties.html
Ik lees het pas achteraf.
De gaten in de draagarmen waren 33,7mm en de nieuwe bussen 34,24mm. Ook hier een overmaat van ruim 0,5mm.
Dat is veel te veel voor een vaste passing. De spanningen in de draagarm rond de gaten zullen hoog oplopen met alle gevolgen van dien wanneer er een piekbelasting moeten worden opgevangen door de draagarm.
In de link staan tabellen waar je de juiste overmaat kunt vinden.
Ik heb de bussen afgedraaid naar 33,75mm (vaste passing H7/p6 heeft een overmaat van 0,022 - 0,044mm voor de as (hier de bus)). Voor het in elkaar zetten zijn geen oerkrachten nodig, maar een gezonde hoeveelheid. Ze zitten echt vast zonder de constructie te overstressen.
Paniek is niet nodig, maar controleer de draagarmen regelmatig.
werktuigbouw.info/passingen_toleranties.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1349
27-07-2016 21:35 #162142
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Bussen van draagarm onder vervangen van Amazon
Ko, ik weet niet of je al klaar bent, maar ik heb hiervoor een stukje steigerpijp gepakt, binnendiameter net iets groter als buitendiameter bus. Een draadeind M18 geloof ik en twee grote ringen zodat je met een moer en de ringen kracht kunt zetten op de buitenste ring van de bus. Zoals al gezegd, de draagaerm goed schoonmaken en iets invetten, de rubber bus een nachtje in de diepvries en hem er toen zo ingeperst. (MER behulp van twee moderne op het draaiend. Werkte perfect ook al ging het zwaar. (Maar dat moet ook). Ik weet niet waar je woont anders mag je het spul van me lenen?
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.