- Berichten: 115
vragen stuurhuis revisie
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-03-2012 10:29 #111628
door Ton Everaers
vragen stuurhuis revisie is gemaakt door Ton Everaers
Er zit wat speling op het stuurhuis in mijn 144 en ik wilde eens kijken of er van een reserve stuurhuis dat ik op de plank heb liggen nog iets te maken was.
Dit reserve stuurhuis had veel speling op uitslag naar links en rechts. In het midden was ie aardig. Samen met een vriend vanavond de boel opengemaakt.
We hebben het ding eerst grondig schoon gemaakt. De pitmanas en het wormwiel zagen er prima uit. Geen sporen van slijtage. De lagers van het wormwiel lijken op het eerste gezicht ook nog prima. Keerringen waren op en de bussen in het stuurhuis leken op het oog niet te veel schade te hebben.
We hebben de oude lagers schoon gemaakt en samen met het wormwiel terug in het stuurhuis geplaatst. Hierna hebben we de speling op het wormwiel en stuurhuis gemeten en uitgeshimt. Weinig slijtage hier want de oude shims konden er allemaal terug in. Geen speling en draait soepel.
Wel zit er minimale speling tussen de pitmanas en onderste 2 bussen van het stuurhuis en in het dekseltje hiervan.
Met het stuurhuis open zie je de pitmanas op het wormwiel rusten en bij uitdraaien naar links of rechts zakt hij er langs. De speling in de stuuruitslag wordt dan heel groot en de pitmanas laat zich dan ook niet meer terug draaien. Waar wordt dit door veroorzaakt? Hoe kan het dat de pitmanas zo ver naar beneden zakt dat hij het wormwiel blokkeerd? Hangt de pitmanas ook aan de stelschroef dmv. de borgclip waarmee deze stelschroef aan de pitmanas geborgd zit? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? En wordt die ontzettende speling in stuuruitslag dan veroorzaakt door die minimale speling tussen de as en de bussen in het stuurhuis?
Dit reserve stuurhuis had veel speling op uitslag naar links en rechts. In het midden was ie aardig. Samen met een vriend vanavond de boel opengemaakt.
We hebben het ding eerst grondig schoon gemaakt. De pitmanas en het wormwiel zagen er prima uit. Geen sporen van slijtage. De lagers van het wormwiel lijken op het eerste gezicht ook nog prima. Keerringen waren op en de bussen in het stuurhuis leken op het oog niet te veel schade te hebben.
We hebben de oude lagers schoon gemaakt en samen met het wormwiel terug in het stuurhuis geplaatst. Hierna hebben we de speling op het wormwiel en stuurhuis gemeten en uitgeshimt. Weinig slijtage hier want de oude shims konden er allemaal terug in. Geen speling en draait soepel.
Wel zit er minimale speling tussen de pitmanas en onderste 2 bussen van het stuurhuis en in het dekseltje hiervan.
Met het stuurhuis open zie je de pitmanas op het wormwiel rusten en bij uitdraaien naar links of rechts zakt hij er langs. De speling in de stuuruitslag wordt dan heel groot en de pitmanas laat zich dan ook niet meer terug draaien. Waar wordt dit door veroorzaakt? Hoe kan het dat de pitmanas zo ver naar beneden zakt dat hij het wormwiel blokkeerd? Hangt de pitmanas ook aan de stelschroef dmv. de borgclip waarmee deze stelschroef aan de pitmanas geborgd zit? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? En wordt die ontzettende speling in stuuruitslag dan veroorzaakt door die minimale speling tussen de as en de bussen in het stuurhuis?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
15-04-2012 11:41 #112804
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic vragen stuurhuis revisie
De pitmanas wordt op zijn plaats gehouden door de afstelschroef in het bovendeksel.
Alleen in de middenstand is de speling af te stellen d.m.v.het variëren van de hoogte van de pitmanas.
Dit is inherent aan het type stuurhuis, als je rechtuit rijdt ( wat men het meeste doet) is geen speling het belangrijkste.
In de bochten worden de wielen èèn kant opgedrukt waardoor je geen last hebt van de speling die dan optreed.
Als ze de speling over de hele wieluitslag van links naar rechts hetzelfde hadden gemaakt dan zou je de slijtage die het meest in de middenstand optreed nooit meer eruit kunnen stellen omdat dan het stuurhuis in de bochten vast zou lopen.
succes.
Alleen in de middenstand is de speling af te stellen d.m.v.het variëren van de hoogte van de pitmanas.
Dit is inherent aan het type stuurhuis, als je rechtuit rijdt ( wat men het meeste doet) is geen speling het belangrijkste.
In de bochten worden de wielen èèn kant opgedrukt waardoor je geen last hebt van de speling die dan optreed.
Als ze de speling over de hele wieluitslag van links naar rechts hetzelfde hadden gemaakt dan zou je de slijtage die het meest in de middenstand optreed nooit meer eruit kunnen stellen omdat dan het stuurhuis in de bochten vast zou lopen.
succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2012 23:15 #112834
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic vragen stuurhuis revisie
Ik zou eerst eens kijken of je het huidige stuurhuis nog ruimte hebt om de afstelschroef dieper te draaien.
Kriterium is dat na een bocht de wielen vrijwel uit zichzelf weer terug naar neutraal komen, al geprobeerd ?.
Kriterium is dat na een bocht de wielen vrijwel uit zichzelf weer terug naar neutraal komen, al geprobeerd ?.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2012 23:22 #112835
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic vragen stuurhuis revisie
Beste Ton,
Als je lid wordt, kan je in de vorige VKM's kijken naar verslagen van technische avonden over stuurhuisrevisie. Of aanvullende vragen stellen aan Joan van regio West. Hij weet inmiddels alles over stuurhuizen.
En natuurlijk nog veel meer...
groeten, Rob
Als je lid wordt, kan je in de vorige VKM's kijken naar verslagen van technische avonden over stuurhuisrevisie. Of aanvullende vragen stellen aan Joan van regio West. Hij weet inmiddels alles over stuurhuizen.
En natuurlijk nog veel meer...
groeten, Rob
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Everaers
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 115
26-04-2012 13:57 #113164
door Ton Everaers
Beantwoord door Ton Everaers in topic vragen stuurhuis revisie
Dank voor alle reacties.
Het heeft even geduurd eer er gereageerd werd dus ik check dit topic ook nog maar sporadisch.
Er is inmiddels een oplossing.
Ik heb het stuurhuis meegenomen naar een specialist. Het blijkt helemaal in orde.
Ik heb het stuurhuis inmiddels geglasparelt en in elkaar gezet. Hij is nu, zonder olie en niet afgesteld, al nagenoeg spelingsvrij.
Wat me echter op het hart gedrukt is is dat het afstellen van het stuurhuis enkel precies volgens de aanwijzingen in het originele Volvo handboek (de bekende groene map) dient te gebeuren.
Hierin staat vermeld dat het stuurhuis afgesteld moet worden dmv een veerunster en een arm A (210 mm) op de wormas. Dat doen we dan maar.
Ik moet nog een pakking en 2 keerringen monteren dan kan ie afgesteld worden en in de auto.
Het heeft even geduurd eer er gereageerd werd dus ik check dit topic ook nog maar sporadisch.
Er is inmiddels een oplossing.
Ik heb het stuurhuis meegenomen naar een specialist. Het blijkt helemaal in orde.
Ik heb het stuurhuis inmiddels geglasparelt en in elkaar gezet. Hij is nu, zonder olie en niet afgesteld, al nagenoeg spelingsvrij.
Wat me echter op het hart gedrukt is is dat het afstellen van het stuurhuis enkel precies volgens de aanwijzingen in het originele Volvo handboek (de bekende groene map) dient te gebeuren.
Hierin staat vermeld dat het stuurhuis afgesteld moet worden dmv een veerunster en een arm A (210 mm) op de wormas. Dat doen we dan maar.
Ik moet nog een pakking en 2 keerringen monteren dan kan ie afgesteld worden en in de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.