camber, caster en toespoor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 00:15 #56495 door
camber, caster en toespoor is gemaakt door
Hallo, heeft iemand ervaring met het afstellen van de voortrein. Na het lezen van een artikel op vclassics ( www.vclassics.com/archive/align.htm ) ben ik gaan twijfelen of ik inderdaad de fabrieksinstelling moet aanhouden (die van voor de tijd van radiaalbanden is) of dat ik een 'modernere' instelling moet kiezen. Wie heeft hier ervaring mee want ik ga donderdag naar de afstelboer. Alvast bedankt. Wietse.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 08:32 #61962 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
Om welk type Volvo gaat het, is de bandenmaat nog origineel ?Ik weet niet welke afstelboer je een afspraak hebt maar indien je geen rally's rijdt zou mijn voorkeur naar een standaard cast/camber uitgaan.Ik heb de originele afstellingsgegevens, indien gewenst kan ik die je verstrekken.nb Deze staan ook op de cd welke nu verkocht wordt via het VODEd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 17:50 #61961 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
Hoi Ed, het gaat om een Amazon Combi 1967. Bandenmaat is ondertussen 195/65x15 geworden. Rallies rijd ik niet, alleen volgende week de Zeelandrit, maar dat telt niet :) Ik heb de CD nog niet kunnen kopen dus als je de gegevens voor me hebt, heel graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 19:43 #61960 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
Ik ken het artikel waar je over schrijft. Maar voor dagelijks gebruik zou ik de fabrieksinstellingen laten aanhouden, met één uitzondering. Volvo schrijft een wielvlucht (camber) voor van 0-+0,5 graden. Daar kun je -0,25-0 graden voor aanhouden. Ik heb na revisie mijn voortrein laten uitlijnen. Ik kreeg een rapport met de waarden voor en na afstelling. Het viel me op dat het bedrijf zelf al negatieve wielvlucht had aangehouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 01:25 #61959 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
Is de aangepaste camber-instelling vanwege de toepassing van radiaalbanden of is het gewoon nieuw inzicht in de autoindustrie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 12:36 #61958 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
Ik ben inmiddels bij Dassen in Eindhoven geweest. Daar wordt goed werk geleverd. Hij was goed scheef maar dat hebben ze netjes goedgezet. M'n combi rijdt weer perfect.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 19:55 #61957 door
Beantwoord door in topic camber, caster en toespoor
>>> Is de aangepaste camber-instelling vanwege de toepassing van radiaalbanden of is het gewoon nieuw inzicht in de autoindustrie? <<<Beiden. Enige positieve wielvlucht zorgt voor wat meer onderstuur. Onderstuur werd als veiliger gezien. Tegenwoordig maakt men een auto het liefst neutraal. Radiaalbanden zorgen voor een betere wegligging dan diagonaalbanden. Diagonaalbanden hebben als nadelen t.o.v. radiaalbanden onzekerder stuurgedrag, meer zijwindgevoeligheid en minder grip, dus minder goede wegligging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD