fusee kogel vervangen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2004 15:18 #54017 door
fusee kogel vervangen is gemaakt door
Hallo mede-volvoliefhebbers,
Onlangs werdt mij op de sleuteldag gedemonstreerd dat de bovenste fuseekogel van mijn amazon vervangen moest worden. Een setje is bij het VOD te koop, een kogeltrekker kan ik lenen, maar hoe ga ik verder te werk. <br>
Kortom: kan iemand mij een werkbeschrijving geven van het vervangen van fuseekogels. (haynes manual heb ik niets aan, ik ben zeer slecht in de engelse taal)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2004 19:57 #71711 door
Beantwoord door in topic fusee kogel vervangen
Bovenste kogel.Er zijn 2 types.Met smeernippel en zonder.Met smeernippel is vvervangen door type met onderlegplaat.Wiel verwijderen na opkrikken auto.Krikje onder onderste draagarm plaatsen en iets opkrikken.Twee boutjes met moeren half duims of 13 losmaken.Nu is de bovenste draagarm al los ,Nu bout en moer half duims losdraaien en bout eruit tikken.Nieuwe fusee monteren .Het boutje moet er in als defusee op de goede plaats in het fuseestuk zit.Let op de uitsparing.Vastzette. Twee andere boutjes en moeren vastzetten.Krik onder onderste draagarm verwijderen .Wiel monteren Auto laten zakken en wielmoeren goed aandraaien,De krik onder de draagarm is om de veerspanning op te vangen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2004 20:37 #71710 door
P.S. Nadat het boutje er is uitgetikt,kun je de fusee er uit trekken of met een hamer tikken (omhoog uiteraard)
Onderste fuseekogel.Wiel verwijderen.Auto op krik of steuntje laten staan.Andere krik onder onderste draagarm plaatsen en iets opkrikken (om de veerspanning op te vangen).Nu moer op onderste fusee losmaken 3/4 of 19 (kan een zelfborger of een met splitpennetje zijn).Nu zit de boel 99 van 100 keer nog vast en dat hoort ook zo.Ik plaats nu een zogenaamde vork onder de moer en sla met moker op het uiteinde van de vork.Nu schiet de fusee los van het fuseestuk.en je kunt de hele boel van de fusee losnemen door de remschijf of trommel naar boven te trekken.Nu 4 bouten en moeren(origineel 9/16) van fuseebevestiging op draagarm losnemen.Denk eraan dat de draagarm goed ondersteund blijft anders klapt de boel door de veerdruk er onderuit en gebeuren er ongelukken.Inplaats van de vork kun je ook een trekker gebruiken ,maar die gaat er alleen goed op als je eerst de 4 bouten en moeren losneemt om ruimte te krijgen.Nieuwe fusee monteren en dan pas het krikje onder de draagarm wegnemen.Wiel monteren enz Succes

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2004 18:01 #71709 door
Als je dit voor de eerste keer dit doen kan het verstandig zijn de veerdruk op een andere manier op te vangen, nl. door de schokbreker te verwijderen en te vervangen door een lange schroefdraad met aan ieder eind een plaatje + moer.
Het voordeel is dat je gedoseerd de spanning eraf/erop kunt brengen en de fusees kunt monteren.
Kan handig zijn als de hele voortrein op de werkbank ligt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2004 21:54 #71708 door
Als je wat weet kan je het mij ook even laten weten. Ik moet hier ook aan gaan beginnen...
Maar heb er weinig zin in

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2005 21:33 #71707 door
Henk-Jan, ik heb het inmiddels vervangen, fluitje van een cent. Echt zomaar klaar. Gewoon de beschrijving gevolgd van de krik onder de draagarm zetten enzo. Een tip nog: denk om je remleidingen, daar blijft je hele remschijf nog aan hangen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD