olie in stuurhuis

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2006 12:44 #52265 door
olie in stuurhuis is gemaakt door
Volgens de Haynes manual moet er hypoid olie in het stuurhuis. Is dat nu hetzelfde als transmissieolie SAE80? dat gaat toch in de achteras?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2006 14:57 #80509 door
Beantwoord door in topic olie in stuurhuis
Hypoide tandwielen zijn een speciaal soort tandwielen die je in je achteras terugvind. Die hebben nogal hoge drukken en wrijving te verduren waardoor ze speciale olie nodig hebben, de zogenaamde Hypoide olie. Daarin zitten EP hulpstoffen, EP staat voor extreme pressure. Klaarblijkelijk vond Volvo dat ook een goed idee voor het stuurhuis. Tegenwoordig maestal leverbaar als een multigrade, 75W90. Transmissieolie is toch voor de versnellingsbak? Dat is in elk geval iets anders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2006 20:04 #80508 door
Beantwoord door in topic olie in stuurhuis
Bak- en achterasolie GL80 kan inderdaad prima in een stuurhuis. Zorg wel voor EP uitvoering. Staat op de verpakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-08-2024 20:26 #1046298 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic olie in stuurhuis

Volgens de Haynes manual moet er hypoid olie in het stuurhuis. Is dat nu hetzelfde als transmissieolie SAE80? dat gaat toch in de achteras?

 
Ik zou de olie uit het stuurhuis van mijn Amazon 1968 - B20 willen halen en volledig vervangen door verse.  Er zijn heel veel artikelen op het forum ; de ene zegt SAE80 ; de andere zegt SAE90.

Op de webshop zie ik artikel 506 staan : "Millers OlieSAE90 GL5 1 Ltr Differentieel/stuurhuis" maar geen SAE80.

Kan iemand even uitklaren welke ik moet zoeken ? (of zijn de 80 en de 90 eigenlijk even goed ...)

Bedankt !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-08-2024 00:24 - 21-08-2024 00:25 #1046306 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic olie in stuurhuis
Ik zou kiezen voor een 80W90 hypoid olie. Of iets wat qua viscositeit heel dicht in de buurt komt. De viscositeit is niet zo spannend.
Maar ik zou altijd kiezen voor een GL4 variant.
Geen GL5 want die is te agressief voor brons. Want in het stuurhuis zitten bronzen lagers !

Voor een achteras wordt inderdaad gekozen voor een GL5 variant, want daar komen erg grote krachten vrij op de haakse overbrenging.
Het stuurhuis is weliswaar ook een haakse overbrenging maar de krachten op de tandwielen zijn veel kleiner dan die op de achteras.
Laatst bewerkt 21-08-2024 00:25 door Han Misdom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-08-2024 22:45 #1046339 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic olie in stuurhuis
Bedankt voor je bericht Han ; dat van die bronzen lagers wist ik niet.

Ik heb vandaag gezien dat het ook zo in het instructieboekje staat :
  • Stuurhuis : Hypoidolie - SAE 80 (het gehele jaar door) - 0,25 liter (artikel 505 in de webshop)
  • Achteras : Hypoidolie - SAE 90 (artikel 506 in de webshop)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-08-2024 23:12 #1046340 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic olie in stuurhuis
Toen het instructie boekje geschreven werd zat er nog geen zwavel en fosfor in als aditive. Het aditief was toen lood. Zwavel en fosfor tast de bronzen lagering aan zoals Han aangaf. Groeten Albert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marco Wuyts
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-08-2024 08:35 #1046343 door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic olie in stuurhuis

Toen het instructie boekje geschreven werd zat er nog geen zwavel en fosfor in als aditive. Het aditief was toen lood. Zwavel en fosfor tast de bronzen lagering aan zoals Han aangaf. Groeten Albert
Dag Albert,

Bedankt voor je reactie.  Mijn kennis is echter onvoldoende om te weten of die aditive (zwavel en fosfor) in de "80-GL4" of de "90-GL5" zit.
Ik dacht dat het verschil tussen beiden enkel de grote hoeveelheid zink was en een stukje de visositeit.

Maar misschien speelt dit op een ander vlak.  Er worden ook wel blikken olie aangeboden speciaal voor Classic Cars.  Misschien bevatten deze speciaal daarvoor minder zwavel of fosfor. 

Op de artikelen 505 en 506 in de webshop staat "Classic" op de verpakking.

Ik vermoed dat jou advies is om ook voor de Classic 80-GL4 te gaan ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-08-2024 11:58 - 23-08-2024 11:59 #1046347 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic olie in stuurhuis
Vuistregel:
GL5 olie in een achteras 
GL4 olie in stuurhuis en handgeschakelde versnellingsbak 

Voor en overdrive, automatische versnellingsbal en limited slip differentiel gelden weer andere adviezen
Laatst bewerkt 23-08-2024 11:59 door Han Misdom. Reden: tikfoutje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-08-2024 12:03 - 23-08-2024 12:11 #1046348 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic olie in stuurhuis
    Hoi Marco, als je twijfelt of er bronzen lagers in de tandwiel overbrenging aanwezig zijn kies dan nooit voor hypoid of differentieel olie, deze olie alleen gebruiken voor het differentieel omdat we weten dat er in onze hobby Volvo's tot de jaren 90 geen brons in het differentieel gebruikt is. Voor de andere toepassingen in b.v. versnellingsbak en stuurhuis kies transmissie olie, maar nu komt het, lees heel goed wat er op de verpakking staat. De olie op de foto word transmissie olie genoemd, maar op de achter zijde met kleine lettertjes wordt aangegeven geschikt voor versnellingsbakken en differentieel, dus goed lezen wat er op de verpakking staat. Groeten Albert
Laatst bewerkt 23-08-2024 12:11 door Albert de Leest. Reden: Geen bestanden geplaatst

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD