- Berichten: 14
volvo 240 gl d6 2.4 diesel automaat
- Christ van den Hoven (GAST)
- Verbannen
Groeten christ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Inmiddels ben ik ervaringsdeskundige na 15 jaar lang met 3 verschillende D24's gereden te hebben
Tenzij je heel dringende redenen/motivatie hebt om echt die karakteristieke 6-cilinder te horen lopen moet je het gewoon niet doen in mijn ogen
Pluspunten;
-kan best zuinig lopen, 1:14 haalde ik er wel mee
-je gaat vanzelf lekker relaxed en onthaast rijden
-het geluid is gewoon prachtig karakteristiek, eigenlijk gewoon het geluid van een licht vrachtwagentje (daar is het blok ook voor bedoelt geweest.)
Minpunten;
-dieseltechniek is precieze techniek en vraagt best veel kennis ervaring
-onderdelen zijn schaarser dan van de volvo benzinemotoren
-het in orde brengen van een diesel met onbekende historie kost veel geld,zeker als ook de distributie gedaan moet worden (heeft 2 riemen en de timing vraagt wat speciaal gereedschap)
In combimatie met de door jou genoemde automaat zou ik het al helemaal niet aanhalen;
Zeker de oude automaten lieten de motoren best een heel eind in toeren klimmen vóórdat de bak eens een keer opschakelde. Dat is voor de D24's echt desastreus; je moet ze juist eerst zorgvuldig warm rijden voordat je het blok op hogere toeren laat komen. Daar gaat het dus mis want de automaat is de baas...... :twisted:
Op het vovlovo-forum kan je bergen info vinden over geslaagde maar helaas ook minder geslaagde aankopen.
volvolvo.nl/forums/33-Specifieke ... 8VAG-D6%29
Ook het 7+9 -serie forum laat zich niet onbetwist;
www.volvo700vereniging.nl/forum/193
Ik heb er 15 jaar veel lol mee gehad maar ook evenveel ellende, we konden met en eigenlijk ook niet zonder elkaar.
Mijn laatste was een ombouwproject, een D24TIC in een 240.
volvolvo.nl/threads/2788-engine- ... -volvo-245 die is inmiddels gesloopt wegens de verregaande roest aan de koets en de MRB-vrijstelling die verviel. Het was mijn hobbyauto die ik 5000KM/jaar reed, zou op 30ct/KM gaan komen met huidige MRB-tarief.
succes met je overwegingen, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Christ van den Hoven (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Christ van den Hoven (GAST)
- Verbannen
- Berichten: 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Geer Huis
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Het lijkt er niet op sorry"Christ van den Hoven" schreef:
zijn er nog meer ervaringen te melden door andere rijders?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
- Platinum lid
- Berichten: 379
Heb de auto ongeveer 2 jaar in bezit gehad, en ondanks dat er niet zoveel mee gereden werd ging er gewoon van alles stuk, gloeipuggen, overdrive kapot en delen vd wielophanging, gebroken deurscharnier electrische storingen, echt teveel om op te noemen, en roesten dat tie deed , echt niet normaal.
Was er bijna elk weekend mee bezig om hem goed rijdende te houden, wat een drama :x
De ruimte in de 240 station was geweldig, maar wat een teleustelling die 240 diesel van toen slechts 6 jaar oud :shock:
Heeft toen veel geld gekost, maar was echt heel blij dat ik daar toen weer vanaf was.
Heb toen tegen mezelf gezegd, eens een volvo maar nooit weer een volvo, tsja inmiddels vele autos verder en al weer de 2e volvo, maar nu als "bijwagen". Alles slijt, en gelukkig maar
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met alle Volvo's op benzine en vooral op LPG weinig problemen gehad. De laatste 940 had ik met veel achterstallig onderhoud gekocht, dus die heeft wel wat gekost, maar loopt nu nog steeds als een trein en heeft meer dan 500.000 km gelopen op LPG met de 2.3 liter motor met turbo. Rijdt dagelijks en brengt ons nog steeds heel Europa door.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob ter Huurne
- Nieuw lid
- Berichten: 12
Het leukste voorbeeld vind ik nog de 740 diesel bij de Volvo-specialist waar ik werkte: het ding had bijna 8 ton gelopen en dat was met de eerste motor zonder koppakking-wissels of iets (alleen regulier onderhoud. Bij die bijna 8 ton ging de km-teller stuk en even daarna ging de 740 diesel naar Denemarken omdat de zoon van de eigenaar daar stage ging lopen. Daar ook nog heel veel kilometers gemaakt en later daar verkocht. Of het ding nu nog rond rijdt is niet bekend, maar het ding heeft er in ieder geval nog een paar jaar gereden en zal dus de miljoen kilometers gepasseerd moeten zijn.
Onderdelen ervan zijn net zo makkelijk te krijgen als die van redblocks, maar moet je wel buiten Volvo-kanalen om zoeken omdat het een VW-motor is. In de VW LT liggen dezelfde blokken en daar rijden er nog duizenden van rond. De onderdelen ervan zijn erg makkelijk te krijgen: de meeste automaterialenzaken kunnen het zelfs binnen 1 dag leveren is mijn ervaring.
Om een lang verhaal kort te maken: goed onderhoud is belangrijk, en om het kopen van andermans ellende te voorkomen: koop er alleen eentje waarvan (vrijwel) zeker is dat het onderhoud goed gedaan is.
Overigens heb je voor de wissel van de distributieriem geen apart gereedschap nodig: een beetje garage kan het gewoon met brute kracht. De achterste distributieriem hoeft niet perse vervangen te worden (vinden garages) en vervangt men pas doorgaans wanneer die breekt (geeft geen schade, de voorste wel) of wanneer er werkzaamheden aan de dieselpomp verricht moeten worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.