RVS uitlaat V90
- Rutger Hovestad
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 22:35 #1109182
door Rutger Hovestad
RVS uitlaat V90 is gemaakt door Rutger Hovestad
Goedenavond,
Onder mijn V90 zit een dermate slechte uitlaat (incl. cat.) dat het hele systeem vervangen moet worden. Ik overweeg om een RVS systeem te monteren. In oude discussies lees ik dat er iemand is geweest die deze systemen op maat maakte, ik kan echter nergens vinden of deze persoon de uitlaten nog maakt? Bedrijfsnaam zou Crossroad Motorsport zijn.
Mocht iemand goede ervaringen hebben met een andere leverancier van RVS systemen dan hoor ik het graag.
Onder mijn V90 zit een dermate slechte uitlaat (incl. cat.) dat het hele systeem vervangen moet worden. Ik overweeg om een RVS systeem te monteren. In oude discussies lees ik dat er iemand is geweest die deze systemen op maat maakte, ik kan echter nergens vinden of deze persoon de uitlaten nog maakt? Bedrijfsnaam zou Crossroad Motorsport zijn.
Mocht iemand goede ervaringen hebben met een andere leverancier van RVS systemen dan hoor ik het graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2019 01:26 #1457015
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic RVS ervaring
Mijn ervaring met RVS systemen.
Altijd meer geluid dan origineel. Nu is dat op zich nog niet zo erg, maar wel iets waar je bij stil moet staan. EPS beweerde een even stil systeem te kunnen maken als origineel. Daar klopt helemaal niets van.
Altijd een heel irritante drone rond de 2200rpm. Dit is een soort brom die heel erg aanwezig is en dat rond de 100km/u. Met een zogenaamde Helmholtz resonator was dit behoorlijk te verbeteren. Dit is een pijp die is aangesloten op de uitlaat, maar aan de andere kant dicht is. Je moet de lengte zodanig kiezen dat de geluidsgolf die je kwijt wilt, precies in een kwart van de golflengte wordt teruggekaatst. De golven doven elkaar dan uit.
De zogenaamde sport katalysatoren, geven vroeg of laat een P0422, main catalyst efficiency below threshold, foutmelding. Ik heb er verschillende gehad. Nu heb ik weer een originele katalysator en nergens last meer van.
Je verliest de dubbelwandige voorpijp. Die kan niemand zo maken, zover ik weet. Dat betekend meer geluid en dat de katalysator die vrij ver naar achteren zit minder warm wordt. Dat werk de P0422 melding in de hand.
Je zou er wat pk's mee winnen. Ja, dat zal zo zijn, maar niet zodanig dat je er ook echt iets aan hebt. En je krijgt er extra geluid voor terug.
De levensduur kan ik weinig van zeggen. De katalysatoren geven na hooguit een jaar een P0422 melding. Mede daardoor en voornamelijk voor het geluid ben ik snel weer teruggegaan naar origineel. Overigens is wat Volvo nu levert (katalysator is niet meer leverbaar), niet zo stil als de uitlaat waarmee deze auto's de fabriek verlieten.
EPS maakt wel mooie uitlaten. Maar zoals aangegeven, stil doen ze niet aan en oplossen van de drone hebben ze ook geen kaas van gegeten. Laswerk is prima, pijpen worden mooi gebogen, dus het ziet er mooi uit.
EPS zegt levenslange garantie te.bieden, maar dat geld niet voor de.werking van de katalysator. De tweede heb ik wel met korting gekregen en zou beter zijn. Niet dus, want die gaf binnen een jaar al problemen.
PM Performance is ook van prima kwaliteit wat laswerk e.d. betreft. Destijds nog geen machine om pijpen t.e buigen, dus wordt het resultaat wat hoekiger. Wel denken ze meer mee als je stil wilt en waren ze zo eerlijk om te zeggen dat hun katalysatoren dezelfde P0422 problemen zouden geven.
Raka Rör is een Zweeds bedrijf die als een van de weinige een RVS uitlaat voor de 960/S90/V90 levert klaar voor montage. Alleen het deel na de katalysator. Geen ervaring mee, overigens.
Altijd meer geluid dan origineel. Nu is dat op zich nog niet zo erg, maar wel iets waar je bij stil moet staan. EPS beweerde een even stil systeem te kunnen maken als origineel. Daar klopt helemaal niets van.
Altijd een heel irritante drone rond de 2200rpm. Dit is een soort brom die heel erg aanwezig is en dat rond de 100km/u. Met een zogenaamde Helmholtz resonator was dit behoorlijk te verbeteren. Dit is een pijp die is aangesloten op de uitlaat, maar aan de andere kant dicht is. Je moet de lengte zodanig kiezen dat de geluidsgolf die je kwijt wilt, precies in een kwart van de golflengte wordt teruggekaatst. De golven doven elkaar dan uit.
De zogenaamde sport katalysatoren, geven vroeg of laat een P0422, main catalyst efficiency below threshold, foutmelding. Ik heb er verschillende gehad. Nu heb ik weer een originele katalysator en nergens last meer van.
Je verliest de dubbelwandige voorpijp. Die kan niemand zo maken, zover ik weet. Dat betekend meer geluid en dat de katalysator die vrij ver naar achteren zit minder warm wordt. Dat werk de P0422 melding in de hand.
Je zou er wat pk's mee winnen. Ja, dat zal zo zijn, maar niet zodanig dat je er ook echt iets aan hebt. En je krijgt er extra geluid voor terug.
De levensduur kan ik weinig van zeggen. De katalysatoren geven na hooguit een jaar een P0422 melding. Mede daardoor en voornamelijk voor het geluid ben ik snel weer teruggegaan naar origineel. Overigens is wat Volvo nu levert (katalysator is niet meer leverbaar), niet zo stil als de uitlaat waarmee deze auto's de fabriek verlieten.
EPS maakt wel mooie uitlaten. Maar zoals aangegeven, stil doen ze niet aan en oplossen van de drone hebben ze ook geen kaas van gegeten. Laswerk is prima, pijpen worden mooi gebogen, dus het ziet er mooi uit.
EPS zegt levenslange garantie te.bieden, maar dat geld niet voor de.werking van de katalysator. De tweede heb ik wel met korting gekregen en zou beter zijn. Niet dus, want die gaf binnen een jaar al problemen.
PM Performance is ook van prima kwaliteit wat laswerk e.d. betreft. Destijds nog geen machine om pijpen t.e buigen, dus wordt het resultaat wat hoekiger. Wel denken ze meer mee als je stil wilt en waren ze zo eerlijk om te zeggen dat hun katalysatoren dezelfde P0422 problemen zouden geven.
Raka Rör is een Zweeds bedrijf die als een van de weinige een RVS uitlaat voor de 960/S90/V90 levert klaar voor montage. Alleen het deel na de katalysator. Geen ervaring mee, overigens.
- Willem van Strik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2019 13:45 #1457058
door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Ik heb aan een originele
Ik heb aan een originele voorpijp met katalysator een simpele Walker halfset gezet, en de toename in geluid ten opzichte van de standaard uitlaat (die nog onder de 960 van mijn ouders zit) valt heel erg mee. Gekocht bij Winparts destijds. Misschien een overweging ten opzichte van een RVS uitlat, al ben je met een goede RVS uitlaat natuurlijk wel echt klaar (maar ook flink duurder uit).
Van Raka Ror lees ik zowel dat ze luidrchtig zouden zijn als dat ze juist stil zouden zijn. Ben ik ook nieuwsgierig naar maar evenmin ervaring mee.
Van Raka Ror lees ik zowel dat ze luidrchtig zouden zijn als dat ze juist stil zouden zijn. Ben ik ook nieuwsgierig naar maar evenmin ervaring mee.
- Rutger Hovestad
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2019 00:33 #1457315
door Rutger Hovestad
Beantwoord door Rutger Hovestad in topic Raka Rör
Bedankt voor de reacties heren. Ik bij Raka Rör de RVS set besteld, een bevriend bedrijf (
www.a-alt-avgassystem.se
) kan de cat. ook in RVS leveren dus in één keer klaar. Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen.
- Rutger Hovestad
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2020 23:41 #1459016
door Rutger Hovestad
Beantwoord door Rutger Hovestad in topic Het is al even geleden, maar
Het is al even geleden, maar de set zit onder V90, het demonteren van de oude set had nogal wat voeten in de aarde: een afgebroken flensbout en de lambda sondes waren erg gehecht aan de oude katalysator. De set ziet er netjes uit echter is er door DHL nog al lomp omgesprongen met het gehele pakket waardoor (o.a. scheur in de flenzen bij het spruitstuk) de set wel onder de auto past maar wil ik het echt netjes hebben zal ik het deel na de katalysator moeten laten richten/buigen door een RVS uitlaten bedrijf (suggesties in Noord-Brabant zijn welkom). De verkopende partij heeft mij goed geholpen om een claim bij DHL in Zweden neer te leggen, er is door DHL €100 betaald om e.e.a. te laten herstellen.
Qua geluid, geen vervelende brom op de snelweg, en een diep beschaafd geluid bij stationair draaien. Ik weet overigens niet hoe stil een V90 hoort te zijn omdat ik de auto al kocht met een erg slechte uitlaat. In de hogere toeren merk je wel degelijk dat het allemaal wat beter ademt met de nieuwe set-up, niet dat ik vaak in dit gebied zit met deze auto maar toch.
Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop.
Qua geluid, geen vervelende brom op de snelweg, en een diep beschaafd geluid bij stationair draaien. Ik weet overigens niet hoe stil een V90 hoort te zijn omdat ik de auto al kocht met een erg slechte uitlaat. In de hogere toeren merk je wel degelijk dat het allemaal wat beter ademt met de nieuwe set-up, niet dat ik vaak in dit gebied zit met deze auto maar toch.
Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-02-2020 08:59 #1459022
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Een V90 hoort erg stil te
Een V90 hoort erg stil te zijn, vrijwel onhoorbaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2022 18:42 #1469783
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wil graag aanhaken bij dit draadje van 2 jaar geleden.
Na vervanging van mijn 965 uit '96, van de gehele uitlaat, dus inclusief de kat, liet de nieuwe kat zich horen door een toenemend gerammel uit het inwendige. Kreeg ook storingsmeldingen. Hoop gedoe, maar er was geen goede vervanging te leveren. Een nieuwe elders gekocht en nu, weer een half jaar verder, zelfde geluid uit de Kat. En de storingsmelding P0422. Ik overweeg nu om een losse katalysator te kopen en die met een flens of pijpverbinders in het bestaande systeem te zetten. Hebben jullie suggesties wie dat kan leveren? PM Performance zou dat kunnen, maar moet nog van hen horen wat en hoe. Juist en hoeveel dát dan kost!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2022 20:53 #1469784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic F D F Service Apeldoorn
Bij dit bedrijf kun je ook prima slagen.
Geen aandelen maar al wel 2 auto,s voorzien van de RVS uitlaat
Slurpje krijgt ook een 2,5 " uitlaat op zijn 40ste verjaardag.
Floris is een topgozer en niet duur.!
Geen aandelen maar al wel 2 auto,s voorzien van de RVS uitlaat
Slurpje krijgt ook een 2,5 " uitlaat op zijn 40ste verjaardag.
Floris is een topgozer en niet duur.!
- 18305-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2022 23:49 #1469881
door 18305-dummy
Beantwoord door 18305-dummy in topic P0422
P0422 melding. Is dat een spookmelding dan ? vals positief ?
Rijdt de auto dan ook minder goed ? levert het schade of vervolgproblemen op ?
Of haal je de 4 gasmeting niet ?
Vraag het me gewoon af.
Rijdt de auto dan ook minder goed ? levert het schade of vervolgproblemen op ?
Of haal je de 4 gasmeting niet ?
Vraag het me gewoon af.
Moderators: Jerry Stam