Kachel kraan 940 met manuele airco
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2024 12:05 #1112074
door Coen de Voogd
Kachel kraan 940 met manuele airco is gemaakt door Coen de Voogd
Hi,
nu ik voornemens ben om alle - aan hitte onderhevige - kunststof onderdelen onder de motorkap te vervangen (al dan niet preventief), vroeg ik mij af of er ook een volledig metalen kachelkraan bestaat voor een 940 uit 1998 met een handmatig bediende airco.
Wat ik tot op heden heb gevonden zijn òf kranen die volledig kunststof zijn òf deels. Heb recent - helaas- ervaring met afbrekend kunststof bij radiateur wat met nodig kunst en vliegwerk nu weer provisorisch is gerepareerd. Deze gaat asap vervangen worden door een geheel uit aluminium vervaardigd exemplaar.
nu ik voornemens ben om alle - aan hitte onderhevige - kunststof onderdelen onder de motorkap te vervangen (al dan niet preventief), vroeg ik mij af of er ook een volledig metalen kachelkraan bestaat voor een 940 uit 1998 met een handmatig bediende airco.
Wat ik tot op heden heb gevonden zijn òf kranen die volledig kunststof zijn òf deels. Heb recent - helaas- ervaring met afbrekend kunststof bij radiateur wat met nodig kunst en vliegwerk nu weer provisorisch is gerepareerd. Deze gaat asap vervangen worden door een geheel uit aluminium vervaardigd exemplaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2024 12:30 #1475522
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ja
Ja er zijn (oudere) kachelkranen die helemaal van metaal zijn. Degene die je nieuw kunt kopen zijn vooral deels van plastic. Misschien dat iemand als Timen je een oude/nieuwe kan verkopen.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2024 22:51 #1475526
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Geen plastic gaat kapot
Hi Jerry,
Dank! Enige kachelkranen van metaal die ik ken(de) zijn van de ‘echte oudjes’, dus tot en met de 1 serie. Maar goed te lezen dat ze klaarblijkelijk ook voor de 9 serie zijn gebruikt. Ik ga t navragen bij de diverse leverancier(s) van gebruikte onderdelen.
Dank! Enige kachelkranen van metaal die ik ken(de) zijn van de ‘echte oudjes’, dus tot en met de 1 serie. Maar goed te lezen dat ze klaarblijkelijk ook voor de 9 serie zijn gebruikt. Ik ga t navragen bij de diverse leverancier(s) van gebruikte onderdelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2024 20:10 #1475563
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 760
760 kraan 82 83 zo wie zo van metaal
Zit in de motorruimte tegen het schutboord
Zit in de motorruimte tegen het schutboord
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2024 10:14 #1475567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kunststof
Ik begrijp je overweging wel, maar de kunststof kraan heeft het toch ook al 25+ jaar goed gedaan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2024 19:10 #1475575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Radiator
De slangaansluitingen van de nieuwere radiatoren zijn ook van plastic en dat gaat ( meestal ) ook wel goed toch?
Ik heb er nog 1 van koper
Ik heb er nog 1 van koper
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 10:05 #1475628
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb er ooit ook eens naar
Ik heb er ooit ook eens naar zitten kijken.
De klep van een Jaguar XJ6 / XJ12 is helemaal van metaal, en LIJKT de goede aansluitmaat te hebben voor de slangen. Ik heb hier echter nooit een afmeting van kunnen vinden, dus een zekerheid is het absoluut niet.
Er zit (soms) een grote beugel aan die niet nodig is, maar die lijk je gewoon te kunnen demonteren, en anders even met de slijptol/ijzerzaag.
De prijs is schappelijk (+-€20) via Alie, maar ook binnen Europa nog redelijk goed verkrijgbaar voor een acceptabele prijs
Google even op: XJ6 heater valve
De klep van een Jaguar XJ6 / XJ12 is helemaal van metaal, en LIJKT de goede aansluitmaat te hebben voor de slangen. Ik heb hier echter nooit een afmeting van kunnen vinden, dus een zekerheid is het absoluut niet.
Er zit (soms) een grote beugel aan die niet nodig is, maar die lijk je gewoon te kunnen demonteren, en anders even met de slijptol/ijzerzaag.
De prijs is schappelijk (+-€20) via Alie, maar ook binnen Europa nog redelijk goed verkrijgbaar voor een acceptabele prijs
Google even op: XJ6 heater valve
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 16:26 #1475627
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Open of dicht door vacuüm
Allen, dank voor jullie reacties. Tijdens de laatste vakantie koelsysteem lekkage gehad doordat kunststof onderdelen (van radiateur) bros geworden zijn. Radiateur is niet eens zo heel erg oud (jaar of 6 a 7) en verder nog in goede staat. Vandaar ook geen aanleiding om eea. Preventief te vervangen. Nieuwe radiateur blijkt niet in alle landen / regio’s overal snel voorradig te zijn. Is (dus) provisorisch gerepareerd: smelten kunststof van flens verbinding en een metalen hulp chassis er omheen om flensverbinding te ontlasten. Nu in NL komt er asap een geheel aluminium radiateur in.
Echter koelsysteem kent nog een kunststof onderdeel: de vacuüm bediende kachel kraan. Deze wil ik (nu) ook graag vervangen door metalen variant. Grootste vraag is nu: is dit nu een vacuüm open of vacuüm gesloten gestuurde kraan? Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de zoektocht naar de juiste kraan zodat jullie er (ook) je voordeel mee kunnen doen: je wil niet stranden omdat een kapot onderdeel niet snel verkrijgbaar is. Uiteraard is kachelkraan breken op te lossen door er (dan) een pijpje tussen te zetten, maar voorkomen is beter dan genezen.
Voor de duidelijkheid: het gaat dus over dit type kraan. En de vraag is: wordt de klep nu door vacuüm geopend of gesloten? www.estateservices.nl/kachelkraan-740-76...5_D_BwE#gad_source=1
Echter koelsysteem kent nog een kunststof onderdeel: de vacuüm bediende kachel kraan. Deze wil ik (nu) ook graag vervangen door metalen variant. Grootste vraag is nu: is dit nu een vacuüm open of vacuüm gesloten gestuurde kraan? Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de zoektocht naar de juiste kraan zodat jullie er (ook) je voordeel mee kunnen doen: je wil niet stranden omdat een kapot onderdeel niet snel verkrijgbaar is. Uiteraard is kachelkraan breken op te lossen door er (dan) een pijpje tussen te zetten, maar voorkomen is beter dan genezen.
Voor de duidelijkheid: het gaat dus over dit type kraan. En de vraag is: wordt de klep nu door vacuüm geopend of gesloten? www.estateservices.nl/kachelkraan-740-76...5_D_BwE#gad_source=1
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 16:29 #1475633
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Vacuüm open of gesloten
Dank voor de tip mbt. Jaguars. Ook bij dit merk hebben ze 2 types. Daarom is t belangrijk te weten hoe de kachelkraan op basis van vacuüm de klep bestuurd. Wordt door vacuüm nu de klep open gezet of juist dicht??
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2024 17:08 #1475635
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Deze is normally open, en
Deze is normally open, en gaat dicht onder vacuum.
Moderators: Jerry Stam