Olie van de versnellingsbak vervangen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2019 09:04 #1109034 door V700 register
Olie van de versnellingsbak vervangen? is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,

Zover ik weet heeft Volvo geen verversingstermijn gespecificeerd voor de olie van de M47 versnellingsbakken.
Ook lees ik op buitenlandse fora (zoals Turbobricks en Brickboard) adviezen om de originele versnellingsbak olie zo lang als mogelijk te laten zitten. Deze zou zonder problemen 400.000 km mee gaan.
De originele olie zou 'lifetime fill' zijn en van een kwaliteit die after market (bijna) niet te vinden is.

Mijn vraag: hoe zijn de ervaringen hier? Is het onder normale omstandigheden inderdaad niet nodig om de olie van de M47 versnellingsbak te vervangen, ook niet na 25 jaar?
De versnellingsbak schakelt over het algemeen soepel, af en toe wat hakerig maar dat ben ik gewend van deze bakken.

Deze vraag heeft betrekking op een 940 van 1994 met inmiddels 95.000 km ervaring. Het betrreft een exemplaar met B200F motor en zonder trekhaak. Qua belasting heeft de versnellingsbak tot nu toe dus waarschijnlijk een luizenleven achter de rug.

Aansluitend nog een tweede vraag. Op de genoemde buitenlandse fora wordt vaak geadviseerd om tijdens het verversen van de olie van de versnelingsbak de bak te 'overvullen' (d.w.z. er meer olie in te doen dan gespecificeerd). Dit door de auto tijdens het vullen van de bak aan de linkerzijde op te krikken.
Hierdoor kan er meer olie in de bak wat goed zou zijn voor de smering van het tandiwelpaar van de vijfde versnelling. Ik lees echter ook dat dit bij de latere M47 versnellingsbakken niet meer nodig zou zijn omdat de vulplug hoger gepositioneerd is waardoor er sowieso meer olie in de bak gaat.
Geldt het advies van het overvullen ook voor een M47 uit 1993/1994?

Groet,

Martijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2019 12:49 #1455964 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Olievervangen
Bij verversen zijn er twee smaken.

Voor de automatische bakken (AW70/71/72 en ZFHP422) moet dit regelmatig gebeuren. Kroon Oil en MPM Oil geven verversen aan bij 45.000 km. De olie wordt namelijk zeer heet en de kwaliteit loopt gedurende de levensduur terug. Dit is duidelijk zichtbaar, 'verse' olie is mooi helder rood van kleur, ranzige olie is pikzwart. En zeker wanneer de bak wat minder soepel schakelt is het, om schade te voorkomen, zaak om de bak te laten spoelen. Ik zeg laten, omdat daar apparatuur voor is vereist waar wij zelf meestal niet over beschikken. In principe moet je wel regelmatig controleren of de olie nog op niveau is en dan bijvullen.

De handmatige bakken vereisen het bovenstaande niet. Deze moeten altijd bij een kleine beurt op het juiste niveau te worden gecontroleerd en zonodig bijgevuld. Draai de vulplug los, de olie moet precies toot aan de rand staan. Bijvullen gaat het gemakkelijkst met een versnellingsbak-oliespuit. Vullen tot de olie er uit begint te lopen en dan snel de plug er op draaien.

Verversen kan echter nooit kwaad, van eens in de 400.000 kilometer wordt de bak echt niet slechter. Er kunnen namelijk metaaldeeltjes is de olie gaan zitten en dat is net zo ongewenst als schuurpapier. Ook hier kan minder goed schakelen een teken aan de wand zijn.

Wazige verhalen van 'ergens op het internet' kun je gewoon negeren. Zoals soms op <grinnik> de site van de Volvo700Vereniging. Overvullen, zoals je hierboven aanhaalt, kan zelfs kleine rampen veroorzaken. Vandaar die overloopvulplug. ;-)

Het verstandigst is het om de aanbevelingen van de oliefabrikanten te volgen, zoals van Kroon OPil of van MPM. ( www.kroonoil.com en www.mpmoil.com ). Zij maken namelijk olie en kennen hun product het beste. Op de sites staan goede tabellen. Of, zoals ik wel vaker zeg, brood haal je bij de bakker...

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 00:18 #1455969 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Als het
inderdaad zo is dat de vulplug bij een M47 hoger zit vanwege dat deze bij een M46 te laag blijkt te zitten dan lijkt me dat niet helemaal een wazig verhaal.
In die zin dat het niet onlogisch klinkt en de moeite waard van het vaststellen is op waarheid in plaats van het zomaar als wazig verhaal af te doen.
Rest van Jur zijn verhaal is correct.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 15:49 #1455977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juist om de wazige verhalen
Juist om de wazige verhalen op waarde te kunnen schatten ben ik op zoek naar meer inhoudelijke onderbouwing. Bijvoorbeeld op basis van eigen ervaringen van mensen.

In principe zal het zo zijn dat de olie (een keer extra) verversen geen kwaad kan.
De kern van de vraag was echter in hoeverre het sap dat Volvo af-fabriek in de versnellingsbakken kiepert beter is dan hetgeen after market geadviseerd wordt.
In mijn geval zou het dan zomaar kunnen zijn dat ik met 95.000 km op de teller bijna twee liter (kwalitatief) vloeibaar goud weg gooi en dit vervang door een smeermiddel van mindere kwaliteit.

Door het volgen van de aanbevelingen van oliefabrikanten ga je (waarschijnlijk) op veilig, de vraag is dan echter of het niet beter kan.
Als eigenaar van een 'youngtimer' ben ik continue op zoek naar mogelijkheden om het (binnen redelijke grenzen) net iets beter te doen met als doel mijn 'youngtimer' zo lang mogelijk op de weg te houden tegen acceptabele kosten.

Het advies van de oliefabrikanten is gebaseerd op hetgeen de fabrikant van de auto voorschrijft. In het geval van de M47 versnellingsbak is dat blijkbaar ATF-F olie. Aangezien deze aanbeveling inmiddels meer dan 25 jaar oud is lijkt het me sterk dat oliefabrikanten inmiddels niet iets beters aan kunnen bieden wanneer ze inzicht zouden hebben in de functionele specificaties: om datgene waar het werkelijk om gaat.

Als ik de wazige verhalen op internet mag geloven dan is zelfs Volvo tot die conclusie gekomen aangezien ze de M47 versnellingsbakken in de fabriek afgevuld hebben met iets dat geen ATF-F is. Waarbij ik er vanuit ga dat het goedje dat ze in de fabriek gevuld hebben beter is dan ATF-F olie.
Deze overtuiging van mij wordt versterkt door het feit dat Volvo zelf ook olie op de markt brengt die geen ATF-F is maar wel aanbevolen wordt voor gebruik in o.a. de M47 versnellingsbak. Termen als 'extremely good' worden zelfs genoemd.
Ik heb het dan over de olie met onderdeelnummer 1161645.

Met bovenstaande wil ik niet betogen dat ATF-F niet geschikt zou zijn voor onze geliefde versnellingsbakken. Dat kan ik als leek op olie gebied helemaal niet beoordelen.
Wat ik wel aan wil geven is dat er inmiddels waarschijnlijk smeermiddelen verkrijgbaar zijn die beter geschikt zijn dan ATF-F.
En dat deze mogelijk zelfs al in de fabriek toegepast zijn waardoor een (voortijdige) olie verversing van de versnellingsbak uiteindelijk geen verbetering blijkt te zijn.

Ik ben dus op zoek naar praktijk ervaringen.
Is de schakelkwaliteit een maat voor de conditie van de olie? Of is dat te kort door de bocht?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 16:29 #1455980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90 oliewissel
M90, olie gewisseld na 600K km. Ik merk geen enkel verschil....

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2019 16:51 #1455981 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Als de schakelkwaliteit een
Als de schakelkwaliteit een maat is, is de olie al lang geleden overleden...

Denk ook dat er nu oliën zijn, die veel beter zijn dan 20 jaar geleden. Logisch.
Vervangen van de olie na 20 jaar lijkt me voor het behoud van de bak beter. En dan maakt het m.i. geeneens veel uit of je het type olie neemt dat ze 20 jaar geleden gebruikten, of modernere olie.
Let wel op dat een eventueel andere olie, goed te combineren is met de olie die in de bak zit. Er blijft immers altijd olie achter.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 00:03 #1455986 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic OK
Ik heb M46 bakken en daar gaat bij altijd iets meer in dan het advies.
Dus auto even wat schuin.
Nooit er stuk door gegaan.
Als een M47 zijn olievuldop hoger heeft zou ik tot het overloopt vullen.
For Life moet je niet geloven. Vervangen is goed om te doen na 20-30 jaar en vele tonnen aan km's.

In een M46/M47 is ATF- type F/G gewoon goed. Het kost niet veel en het gaat zo 3 ton mee weer. En zal niet slechter zijn dat wat Volvo er bij nieuw ingooide.
Kan me niets voorstellen bij dat dat betere kwaliteit zou zijn geweest.

M90 wordt geen ATF meer voorgeschreven maar iets van API-GL4.
Gooi er geen API-GL5 in. Da's slecht voor bepaalde bussen in de bak.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 03:45 #1455992 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Specificaties
Maatgevend zijn de specificaties die op de verpakking vermeld staan. Behalve misschien bepaalde goedkope olie van 'onbepaalde merken' kun je iedere olie die aan de voorgeschreven specificaties voldoet in de wagen gieten.

Ik ken ook een 940 (B230FB) op LPG (G2) die het nu al zo'n 900.000 volhoudt met een minerale Lidl motorolie (15W40, API SG/CD). Zelf geef ik de voorkeur aan een halfsyntheet voor de motor zoals Kroon Oil Emperol (10W40, API SN/CF) en Kroon Oil ATF/F voor de bak (M47). Maar je kunt ook met een gerust hart Shell, Valvoline, Elf, MPM en andere merkoliën in de wagen gieten, mits ze aan de specificaties voldoen. En 't scheelt maar 2 a 4 Euro per liter... Voor de motorolie is dat € 0,002 per kilometer, waar hebben wij het over... ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 13:14 #1455994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie enzo......
Ik heb bij 150.000 km wel de olie van de bak en ook differentieel ververst.
Kan nooit kwaad om er verse olie in te kiepen denk ik.....
Net als alle andere sappen in de auto (kvs, remolie, motorolie, stuurbekrachtiging), gaat de kwaliteit met de jaren toch achteruit ongeacht aantal km’s. Viscositeit, smeering, koeling, samendrukbaarheid gaat allemaal achteruit in de loop der jaren.
Heb geen verschil gemerkt met schakelen.
En heb gewoon de Kroon Oil website aangehouden wat betreft het type/soort sap. En zoals hierboven ook al opgemerkt denk ik dat de oliefabrikanten de afgelopen 20 jaar ook niet hebben stil gezeten bij de ontwikkeling.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2019 16:46 #1455998 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als de originele olie gewoon
Als de originele olie gewoon een onderdeelnummer heeft, dan is die vast niet zo moeilijk verkrijgbaar als hierboven wordt beschreven. Dan kan je simpelweg even langs de dealer voor twee litertjes van onderdeelnummer 1161645...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC