Welk onderhoud is wijsheid?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:36 #1079706 door V700 register
Welk onderhoud is wijsheid? is gemaakt door V700 register
Hallo allen,

Sinds september 2008 ben ik de bijzonder trotse eigenaar van een 740 uit 1989. Rijdt als een trein, geen centje gekreun of gedonder. Zoals ze bekend staan dus. In september 2009 op 1 band na, feilloos de APK door. Enige adviespunt waren de remslangen voor, maar ook dat zijn de kosten eigenlijk niet heb ik begrepen.
Ca 10.000 km geleden, toen op 255.000, heb ik de distributieriem en spanrol laten vervangen. Daarbij zag de monteur een piepklein lekje koelvloeistof (niet zorgwekkend), dus die ook meegenomen. De motor gebruikt nagenoeg geen olie.

Nu mijn vraag, na alle topics hier over afstellen van kleppen, vervangen van koppelingen, etc: welk periodiek onderhoud kunnen jullie mij aanraden? Ik ben voornemens op korte termijn de auto voor een kleine beurt aan te beiden voor een algehele checkup en een vervanging van de olie. Een grote beurt is gelijk een flinke slag duurder, of heb ik daar écht meer aan?

Ben benieuwd naar jullie visie!
Groet,
Een volvoliefhebber zónder veel technische kennis! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2010 20:48 #1268805 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Dit is het moment om te
Dit is het moment om te beginnen met het vergaren van technische kennis, en geld te besparen. Je keuze voor een 740 uit 1989 was natuurlijk al heel economisch verantwoord, waarom zou je nu ineens geld naar garages gaan brengen? Trek en duw aan alle slangen en riemen, google alle onderdelen, zoek een heel oud stoffig autoboek en leer!
Wat ze in een garage kunnen kan jij ook, en beter! Olie verversen is feest vergeleken met een afspraak maken met een stelletje zuurpruimen, die je een dag extra laten wachten omdat ze een luchtfilter niet hadden en dan nog niet eens de deurscharnieren smeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:52 #1268808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben het eens met Marc Het is
Ben het eens met Marc
Het is wel al handig om te kijken welke onderdelen op korte termijn vervangen moeten worden. Denk aan verdelerkap, bougies, filters, olie, remblokken en schijven etc.
Zelf aan de slag met gezond verstand, het geeft voldoening je eigen auto te repareren of te verbeteren!    

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2010 20:59 #1268810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vooralsnog ontbreekt het me
Vooralsnog ontbreekt het me vooral aan de tijd om me er op die manier uitgebreid in te kunnen verdiepen, terwijl ik wel wil voorkomen dat hij door mijn gebrek aan onderhoudstijd eventueel in de soep zou lopen. Dan zou ik mezelf echt voor mijn kop slaan.
Vooralsnog is er helemaal niks aan de hand, maar dat wil ik dus graag voorblijven. Ik ben voornemens de wagen binnenkort voor een kleine beurt aan te bieden bij Mulder @ Wijk bij Duurstede (heb ik in elk geval goede ervaring mee), dan weet ik meteen wat ik met een aanstaande APK deze zomer kan verwachten / voor kan zijn. En, natuurlijk, wat er motorisch aan zit te komen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC