Stuurkogel
- Fred Koning
- Nieuw lid
-
Ik ben al jaren de trotse eigenaar van een 940 estate 2.3i. De APK zit er weer aan te komen en na 422000 km is de binnenste stuurkogel aan vervanging toe. Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden welk type ik moet hebben. Ik heb begrepen dat op één van de typeplaatjes je moet kunnen zien welke stuurkogels gemonteerd zijn. Ook denk ik dat mijn dynamo aan vervanging toe is. Dat is zo'n japans ding en geen Bosch (die ik in mijn vorige volvo's had). Weet iemand wellicht wat de normale levensduur van zo'n ding is en hoe je de koolborstels kan vervangen. Met die Bosch dynamo's kno je gewoon een nieuwe spanningsregelaar met nieuwe koolborsteltjes monteren. Afgelopen week gingen ineens alle lampjes branden en de telefoon wilde niet aan vanwege te weinig spanning. Kan natuurlijk een massaprobleem zijn, maar zo'n dynamo kan na meer dan 4 ton ook op zijn natuurlijk.
Graag info,
Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar moet je heen ...

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
F.Koning@xs4all.nl schreef : de binnenste stuurkogel aan vervanging toe. Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden welk type ik moet hebben. Ik heb begrepen dat op één van de typeplaatjes je moet kunnen zien welke stuurkogels gemonteerd zijn.
Stuurstang/spoorstang? Daar zijn verschillende types van.
De stuurkogel kan geen probleem zijn daar is maar een soort gemonteerd.
Ook denk ik dat mijn dynamo aan vervanging toe is. Dat is zo'n japans ding en geen Bosch (die ik in mijn vorige volvo's had). Weet iemand wellicht wat de normale levensduur van zo'n ding is en hoe je de koolborstels kan vervangen.
Voor dat Japanse ding (Denso) moet je wat meer werk verrichten maar er zijn gewoon koolborstelsetjes voor.
Met die Bosch dynamo's kno je gewoon een nieuwe spanningsregelaar met nieuwe koolborsteltjes monteren. Afgelopen week gingen ineens alle lampjes branden en de telefoon wilde niet aan vanwege te weinig spanning. Kan natuurlijk een massaprobleem zijn, maar zo'n dynamo kan na meer dan 4 ton ook op zijn natuurlijk.
De Bosch 100-120A zit net zo als de Japanner in elkaar allen toch weer een ander borstelsetje. ( Met die twee schroeven aan de buitenzijde dat is bij de nieuwere typen helaas verleden tijd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gemakkelijkst is om een spoorstang even los te halen aan de zijde van het stuurhuis en dan de dikte van de schroefdraad meten.Het zit achter die rubber hoes.
Zo heb ik ook in één keer de juiste kunnen bestellen. Vervangen is prima zelf te doen.We hebben het kunnen vervangen zonder opnieuw uitlijnen door alles goed te meten.1 nieuwe stang was iets langer dan de oude, dus moest iets verder ingedraaid worden.Goed meten, weer borgen en klaar was het.
Maar ga er toch maar vanuit dat je opnieuw moet uitlijnen.
- Fred Koning
- Nieuw lid
-
Bedankt voor de tip. Weet wellicht iemand ook waar ik verdere info over die Denso dynamo's kan vinden?
- V700 register
- Nieuw lid
-