Bardahl Engine Tune Up & Flush

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 10:57 #1074833 door V700 register
Bardahl Engine Tune Up & Flush is gemaakt door V700 register
Hoi,
Mijn 944 d24 heeft begin januari een uitgebreide onderhoudsbeurt gekregen, maar de garagist merkte op dat de olie die er uit gekomen was (nog van de vorige eigenaar) toch wel érg troebel en lichtjes stroperig was...
Eind deze maand moet ik onder het mes en daar zal ik een tijdje van moeten recupereren, maar de bedoeling is om van zodra ik weer kan autorijden de olie+filter zo snel mogelijk te wisselen (zal ondertussen al meer dan een half jaar er in zitten, wel nog niet heel erg veel kilometers) zodat eventuele achtergebleven verontreinigingen er uit komen vooraleer de olie die er in gegaan is de kans krijgt verzadigt te raken en nog meer aanslag te creëren in het blok.
Een vriend raadde mij aan een flush-additief toe te voegen kort voor ik de olie laat vervangen en daarvoor in het gamma van Bardahl te kijken (zou volgens hem een van de betere merken zijn). Na even gekeken te hebben op de website zou ik de 'Engine Tune Up & Flush' nodig hebben. Dit product dient toegevoegd te worden aan de oude olie om vervolgens een ritje van 300km te maken en dan meteen te verversen met nieuwe olie.
Nu stel ik mij hier een paar vragen bij: - Zijn de producten van Bardahl echt goed? - In de beschrijving staat dat 1 flesje goed is voor maximaal 4.5 liter olie, in mijn blok zit er rond de 6 liter olie, maar als ik 2 flesjes toevoeg zal het oliepeil veel te hoog komen te staan. Is het de moeite waard om 1 flesje toe te voegen en dit eventueel een volgende keer nog eens te herhalen, of zal dit niet voldoende 'flushen'? - Ik heb ondertussen een 3000-tal kilometer gemaakt met de huidige olie en kan geen noemenswaardig olieverbruik vaststellen en dit zou ik graag ook zo houden. Bestaat het risico dat dat product de motor té goed flusht waardoor ik last kan krijgen van langdurig olieverbruik? (Door de eventuele dichtende werking van aanslag die weggehaald wordt) - Is het wel goed voor de motor om een ritje van 300km te maken met een reinigend product in de motorolie? Die kilometers zou ik op de snelweg maken, waarbij mijn dieselmotor toch al gauw de 3500 toeren haalt als ik 120à130 rij...
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 14:34 #1239905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Additieven
Isabelle, persoonlijk ben ik niet echt een fan van additieven om lekkages te dichten of de boel te spoelen. Misschien het verstandig eens te kijken hoe de olie er nu uitkomt ? Als dat al aardig schoner blijkt, zou je nog eens een korte interval kunnen proberen. Misschien heb je de boel dan al behoorlijk schoon gespoeld en kun je de additieven achterwege laten. Je moet denk ik de afweging maken tussen de gevolgen van het misschien niet helemaal verwijderen van de troep die er dan eventueel nog in blijft zitten en de mogelijke gevolgen van een additiefbehandeling. Als ik zo hier en daar jouw postings lees heb je nu een goed lopende diesel en geen olielekkages. Dat is best goed en dat zou ik denk ik ook niet zomaar op het spel zetten met een additief Ik zou denk ik eerst nog eens een korte interval proberen. Kosten vallen vast mee en het additief kan later altijd nog. Veel sterkte met de operatie en een spoedig herstel gewenst !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 16:38 #1239916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruiken niet, lekken wel
Op de vloer van de garage liggen een paar bitumenmatten op de plaats waar mijn motorcompartiment is als mijn wagen binnen geparkeerd staat. Op die bitumenmatten ligt een vettige plas die ik eerder al eens drooggedept heb met papier, maar nu blijkbaar weer vettig is. Er lekt dus wel degelijk ergens iets, maar...
Motorolie is het niet, want dat is nog geen millimeter gezakt sinds het laatste onderhoud een 3000-tal kilometer geleden (net nog even gecontroleerd). Van olieverbruik heb ik dus geen last, wel ergens iets anders dat lekt...
De motorolie zit er nu dus ongeveer een half jaar in, maar heeft wel nog maar 3000km gedaan. Ik ga die olie na mijn herstel zo snel mogelijk laten verversen, maar als ik er dan toch geen additief bij doe, is het dan echt nodig om het oliefilter al te vervangen? Dat is namelijk een flink ding, vergeleken met het mini dingetje waar mijn vorige wagen van voorzien was (waar 4.25 liter olie in ging en die ik probleemloos pas om de 2 smeerbeurten wisselde)... Ik hou namelijk niet van verspilling van spullen die nog lang niet aan vervanging toe zijn...
De motor loopt verder prima, stukken beter dan toen ik de wagen pas had (ik vermoed dat de vorige eigenaar er wel héél erg rustig mee reed, wat goed kan zijn gezien de leeftijd van de beste man...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 19:18 #1239928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel?

Candisa schreef : Op de vloer van de garage liggen een paar bitumenmatten op de plaats waar mijn motorcompartiment is als mijn wagen binnen geparkeerd staat. Op die bitumenmatten ligt een vettige plas die ik eerder al eens drooggedept heb met papier, maar nu blijkbaar weer vettig is. Er lekt dus wel degelijk ergens iets, maar...
Motorolie is het niet, want dat is nog geen millimeter gezakt sinds het laatste onderhoud een 3000-tal kilometer geleden (net nog even gecontroleerd). Van olieverbruik heb ik dus geen last, wel ergens iets anders dat lekt...

Isabel,
Je kunt vrij gemakkelijk ruiken wat voor olie er wordt gemorst op de vloer. Dat je geen olieverbuik hebt kan misschien ook te maken hebben dat er zich diesel met de motorolie mengt?? Of uw motor is echt in goede staat.
Ik heb nog nooit additieven gebruikt om een blok de flushen, behalve gewoon ATF transmissie olie. Een halve lter erbij, 1000km mee rijden en dan aftappen. Werkte goed bij mij. Ik vind het wel prettig als de boel eens goed is doorgespoeld, en er zeker van ben dat alle dikke troep en teer er uit is. Ik geef zoals gezegd de voorkeur aan ATF.
Groetjes,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 19:46 #1239930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel oliefilter vervangen
Voor de prijs van die Bardahl koop je denk ik wel 3 oliefilters.... Bij de autozaak kost een MAN filter iets van 12 euro bij ons. Omdat een filter juist de ongerechtigdheden die uit de olie komen haalt, zou ik persoonlijk ook altijd het filter vervangen. Stemmen op dit forum stellen zelfs dat je nog vaker de filter moet vervangen dan de olie. Bij volsynthetische olie zit daar wel een kern van waarheid in denk ik :-) En die vettigheid onder de auto: die van mij lekt ook geen motorolie maar wel stuurhuis hydroliekolie. ATF dus. Af en toe een druppel, maar het kruipt enorm. Anders een schone krant of stuk karton eronder, dan zie je beter waar de lekkerij zit. Motorolie ruikt heel anders dan atf, dus als je dan je neus gebruikt weet je het snel genoeg. Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 07:28 #1239957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter + lek
Geen idee hoeveel dat Bardahl spul kost. Ik zou zelfs niet weten waar ik het moet bestellen, maar een oliefilter kost inderdaad de wereld niet.
Dat wordt dus een olie + filterwissel, zonder enige toevoegingen en dan vraag ik meteen even dat de garagist alles onder de motorruimte even afstoomt, dan zie ik ook al makkelijker waar het het snelste terug vettig wordt.
Ik vermoed dat het spul dat op die bitumenmatten gelekt is er mee gereageerd heeft, dus na dat onderhoud ga ik die matten weg gooien en er een stuk karton onder leggen.
Ik heb onlangs de stuurbekrachtiging er op betrapt een sissend/pompend geluid te maken bij het uitrijden van mijn garage, kan dit een teken zijn van een servo-olie-lek?
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 11:24 #1239964 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Voor de turboloze d24 is een
Voor de turboloze d24 is een oliewissel per 20.000 km of 1 keer per jaar voldoende. Wel altijd het filter meenemen.
Wil je geen materiaal te veel verbruiken dan zou ik rustig tot de beurt volgend jaar wachten.
Kijk eens naar het luchtfilter, een d24 morst vaak olie via de carter ontluchting. Ook de nokkenas keringen gaan wel eens wat lekken. Aandachtspunt voor de volgende distributie wissel over 120.000 km.
Ruikt de gelekte olie zoetig dan kan het ATF van versnellingsbak of stuurbekrachtiging zijn. De hoeveelheid is blijkbaar niet groot genoeg om je zorgen over te maken, zolang je de niveau's controleert.  
Sterkte met je operatie en neem de tijd voor de recuperatie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 12:40 #1239968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niets om me zorgen over te maken dus...
Niets om me zorgen over te maken dus...
Maar waar kan ik het olieniveau van de versnellingsbak controleren? De remolie en stuurolie zit bij de meeste wagens in een reservoirtje dus dat moet ik nog eens bekijken, maar waar ik de versnellingsbakolie kan controleren zou ik dus niet weten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 12:58 #1239969 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vulbout
Aan de linker zijkant van de bak zitten twee bouten. Een voor aftap en een een paar cm hoger voor vullen. De bovenste draai je eruit en voelt met je pink wanneer deze dun genoeg is of iets haaks of er genoeg olie in zit.
Wanneer er geen drupples of oliesporen aan de bak te bekennen zijn is het niveau meestal in orde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2009 20:39 #1240719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic engine tune up and flush
Bardahl heeft al 70 jaar ervaring met additieven, daar zijn we mee begonnen en dat doen we nog steeds (+ heel veel meer) <a href=" www.bardahl.nl/ "> www.bardahl.nl Met toevoegingen bereiken we hele goede resultaten en vaak kunnen ze ook een alternatief zijn voor (dure) reparaties.
wat betreft de prijs voor een engine tune up and flush: die wijkt niet heel veel af van een oliefilter.
Met vriendelijke groeten,
Robert-Jan Jonker
Marketing Manager Bardahl/ OCD Nederland BV

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD