Bardahl Engine Tune Up & Flush
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn 944 d24 heeft begin januari een uitgebreide onderhoudsbeurt gekregen, maar de garagist merkte op dat de olie die er uit gekomen was (nog van de vorige eigenaar) toch wel érg troebel en lichtjes stroperig was...
Eind deze maand moet ik onder het mes en daar zal ik een tijdje van moeten recupereren, maar de bedoeling is om van zodra ik weer kan autorijden de olie+filter zo snel mogelijk te wisselen (zal ondertussen al meer dan een half jaar er in zitten, wel nog niet heel erg veel kilometers) zodat eventuele achtergebleven verontreinigingen er uit komen vooraleer de olie die er in gegaan is de kans krijgt verzadigt te raken en nog meer aanslag te creëren in het blok.
Een vriend raadde mij aan een flush-additief toe te voegen kort voor ik de olie laat vervangen en daarvoor in het gamma van Bardahl te kijken (zou volgens hem een van de betere merken zijn). Na even gekeken te hebben op de website zou ik de 'Engine Tune Up & Flush' nodig hebben. Dit product dient toegevoegd te worden aan de oude olie om vervolgens een ritje van 300km te maken en dan meteen te verversen met nieuwe olie.
Nu stel ik mij hier een paar vragen bij: - Zijn de producten van Bardahl echt goed? - In de beschrijving staat dat 1 flesje goed is voor maximaal 4.5 liter olie, in mijn blok zit er rond de 6 liter olie, maar als ik 2 flesjes toevoeg zal het oliepeil veel te hoog komen te staan. Is het de moeite waard om 1 flesje toe te voegen en dit eventueel een volgende keer nog eens te herhalen, of zal dit niet voldoende 'flushen'? - Ik heb ondertussen een 3000-tal kilometer gemaakt met de huidige olie en kan geen noemenswaardig olieverbruik vaststellen en dit zou ik graag ook zo houden. Bestaat het risico dat dat product de motor té goed flusht waardoor ik last kan krijgen van langdurig olieverbruik? (Door de eventuele dichtende werking van aanslag die weggehaald wordt) - Is het wel goed voor de motor om een ritje van 300km te maken met een reinigend product in de motorolie? Die kilometers zou ik op de snelweg maken, waarbij mijn dieselmotor toch al gauw de 3500 toeren haalt als ik 120à130 rij...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Motorolie is het niet, want dat is nog geen millimeter gezakt sinds het laatste onderhoud een 3000-tal kilometer geleden (net nog even gecontroleerd). Van olieverbruik heb ik dus geen last, wel ergens iets anders dat lekt...
De motorolie zit er nu dus ongeveer een half jaar in, maar heeft wel nog maar 3000km gedaan. Ik ga die olie na mijn herstel zo snel mogelijk laten verversen, maar als ik er dan toch geen additief bij doe, is het dan echt nodig om het oliefilter al te vervangen? Dat is namelijk een flink ding, vergeleken met het mini dingetje waar mijn vorige wagen van voorzien was (waar 4.25 liter olie in ging en die ik probleemloos pas om de 2 smeerbeurten wisselde)... Ik hou namelijk niet van verspilling van spullen die nog lang niet aan vervanging toe zijn...
De motor loopt verder prima, stukken beter dan toen ik de wagen pas had (ik vermoed dat de vorige eigenaar er wel héél erg rustig mee reed, wat goed kan zijn gezien de leeftijd van de beste man...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Isabel,Candisa schreef : Op de vloer van de garage liggen een paar bitumenmatten op de plaats waar mijn motorcompartiment is als mijn wagen binnen geparkeerd staat. Op die bitumenmatten ligt een vettige plas die ik eerder al eens drooggedept heb met papier, maar nu blijkbaar weer vettig is. Er lekt dus wel degelijk ergens iets, maar...
Motorolie is het niet, want dat is nog geen millimeter gezakt sinds het laatste onderhoud een 3000-tal kilometer geleden (net nog even gecontroleerd). Van olieverbruik heb ik dus geen last, wel ergens iets anders dat lekt...
Je kunt vrij gemakkelijk ruiken wat voor olie er wordt gemorst op de vloer. Dat je geen olieverbuik hebt kan misschien ook te maken hebben dat er zich diesel met de motorolie mengt?? Of uw motor is echt in goede staat.
Ik heb nog nooit additieven gebruikt om een blok de flushen, behalve gewoon ATF transmissie olie. Een halve lter erbij, 1000km mee rijden en dan aftappen. Werkte goed bij mij. Ik vind het wel prettig als de boel eens goed is doorgespoeld, en er zeker van ben dat alle dikke troep en teer er uit is. Ik geef zoals gezegd de voorkeur aan ATF.
Groetjes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat wordt dus een olie + filterwissel, zonder enige toevoegingen en dan vraag ik meteen even dat de garagist alles onder de motorruimte even afstoomt, dan zie ik ook al makkelijker waar het het snelste terug vettig wordt.
Ik vermoed dat het spul dat op die bitumenmatten gelekt is er mee gereageerd heeft, dus na dat onderhoud ga ik die matten weg gooien en er een stuk karton onder leggen.
Ik heb onlangs de stuurbekrachtiging er op betrapt een sissend/pompend geluid te maken bij het uitrijden van mijn garage, kan dit een teken zijn van een servo-olie-lek?
groetjes,Isabelle
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Wil je geen materiaal te veel verbruiken dan zou ik rustig tot de beurt volgend jaar wachten.
Kijk eens naar het luchtfilter, een d24 morst vaak olie via de carter ontluchting. Ook de nokkenas keringen gaan wel eens wat lekken. Aandachtspunt voor de volgende distributie wissel over 120.000 km.
Ruikt de gelekte olie zoetig dan kan het ATF van versnellingsbak of stuurbekrachtiging zijn. De hoeveelheid is blijkbaar niet groot genoeg om je zorgen over te maken, zolang je de niveau's controleert.
Sterkte met je operatie en neem de tijd voor de recuperatie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar waar kan ik het olieniveau van de versnellingsbak controleren? De remolie en stuurolie zit bij de meeste wagens in een reservoirtje dus dat moet ik nog eens bekijken, maar waar ik de versnellingsbakolie kan controleren zou ik dus niet weten...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Wanneer er geen drupples of oliesporen aan de bak te bekennen zijn is het niveau meestal in orde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat betreft de prijs voor een engine tune up and flush: die wijkt niet heel veel af van een oliefilter.
Met vriendelijke groeten,
Robert-Jan Jonker
Marketing Manager Bardahl/ OCD Nederland BV