kleine (8mm) leidinkjes van radiateur kapot

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 21:09 #1069795 door V700 register
kleine (8mm) leidinkjes van radiateur kapot is gemaakt door V700 register
Bij het vervangen van de radiateur heb ik één van de 8mm koelwaterleidinkjes beschadigd. Als ik eea goed begrijp zijn deze leidinkjes voor de koeling van de automaat.
Moet ik nu de hele leiding vervangen of is het mogelijk er een stukje tussen te koppelen?
Worden deze leidinkjes op maat door de dealer geleverd of is het vertrouwd om er een tweedehands onder te schroeven.

nog een tweede vraag:
de nieuwe radiateur heeft een temp sensor bijgeleverd, die zat niet op de oude. Heeft die nut? en zoja waar zou die op aangesloten moeten worden? (940 turbo '91)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 21:13 #1211907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou...
Zou je het niet kunnen solderen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 21:23 #1211909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee, ik heb ze kapot
nee, ik heb ze kapot gedraaid

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 21:24 #1211910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet solderen !
Dan maar lassen want solderingen laten los bij 100 graden. Zo heet kan de olie worden.
Liever nog gewoon een nieuwe leiding bestellen bij de dealer. Eventueel zelf vervangen en meteen olie verversen van de automaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 23:59 #1211926 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic klemkoppeling
Een mogelijkheid is om een klemkoppeling van 8 mm te gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 01:34 #1211927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Solderen
Ik denk dat je goed moet zoeken om soldeertin te vinden wat bij 100 graden smelt.Het ligt rond de 185 graden als ik me niet vergis.Er bestaat wel soldeer wat eerder smelt maar dat hebben de meeste mensen niet in huis.Een 8mm snelkoppeling werkt in dit geval een stuk makkelijker denk ik.Maar als de aansluiting op de radiateur stuk gedraait is dan kan er tocg een nieuwe koppeling in gedraait worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 07:29 #1211929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar kun je klemkoppelingen
waar kun je klemkoppelingen van 8 mm kopen?
installateur, automaterialenzaak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 08:51 #1211931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasboer
Ik neem aan dat Timen een knelkoppeling bedoelt; deze koppelstukken om twee delen leiding aan elkaar te koppelen maakt gebruik van losse knelringen die je over de (met een pijpsnijder ingekorte) leiding schuift. Deze knelkoppelingen kun je ook bij de LPG specialist halen...
Voor wat solderen betreft: Omdat ik een oliekoeler voor de automaat heb overwogen, heb ik een tijdje de temperatuur van de automaatolie van en naar de radiateur gemeten (onder diverse omstandigheden). De uitkomst was dat de olie in de toevoerleiding ongeveer 20K boven omgevinsgemperatuur wordt en dat de olie in de afvoerleiding met plus minus 15 K boven omgevinstemperatuur de oliekoeler verlaat. Bij een omgevinstemperatuur van 30 graden Celsius werd de olie nooit warmer dan 50 graden Celsius. Conclusie: Een soldeerverbinding in de olieleiding moet kunnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 09:46 #1211938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soort koppeling
Welke koppeling je moet gebruiken hangt af van een aantal zaken.Ten eerste het materiaal.Is het een stalen leiding dan zou ik geen zachte messing koppeling gebruiken die je bij de lpg specialist kunt halen.Deze koppelingen zijn voor de koperen lpg leidingen.Voor een stalen leiding gebruik je stalen koppelingen.Voor RVS leiding gebruik je RVS koppelingen.Dan is er nog de druk in de leiding.Ga naar een goede automaterialen zaak en die helpen je verder zodat je niet met een spontaan lekkende olie leiding komt te zitten onderweg.Ps de olie in een automatenbak kan kan makkelijk de 100 graden behalen.Al was het maar omdat hij opgewarmd word door de koelvloeistof en die word tenslotte ook ruim 100 graden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2008 11:20 #1211947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een wat oudere auto is
Bij een wat oudere auto is de radiateur vaak van een koper. Als daar een lekje in zit wordt dat gewoon gesoldeerd. Dat mag dan voor deze leiding ook geen probleem zijn, mits van koper.
Maar zelf zou ik met de defecte leiding naar een automaterialezaak gaan. Net als ze daar remleidinegn op maat kunnen maken kunnen ze dat ook vast bij deze leiding.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD