Mijn 1e sleuteldag. Is dit reëel en de +/- kosten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2008 22:16 #1063367
door V700 register
Mijn 1e sleuteldag. Is dit reëel en de +/- kosten? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal maar weer,
De sleuteldag vindt een maand voor mijn APK plaats en ik sta te popelen van ongeduld om eens lekker mee te sleutelen!
Bij een (goed bekend staande )Volvo dealer hebben ze bekeken wat er gedaan moet worden om door deze keuring te komen.
Offerte: Tijd: Onderdelenprijs: Totaal
Binnenste stuurkogels lv & rv. Speling en uitlijnen: 2.5 128 € 340
Onderste fuseekogelhoes rv defect: 0.5 31.50 € 75
Trekstangrubebrs lv versleten>beiden vervangen: 1.0 80 € 170
TOTAAL € 585
Nu komt het mooie: Ik wil dolgraag al deze zaken laten doen op de sleuteldag maar is dit reëel? Aangezien ik (nog) geen kennis van zaken heb ben ik dus aangewezen op de kennis, materialen (ik heb wel een baco) en hulpvaardigheid van anderen.
Wie kan mij vertellen of deze zaken haalbaar zijn en hoe weet ik dat er die dag ook de kennis en hulpvaardigheid in huis is?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten Rik
De sleuteldag vindt een maand voor mijn APK plaats en ik sta te popelen van ongeduld om eens lekker mee te sleutelen!
Bij een (goed bekend staande )Volvo dealer hebben ze bekeken wat er gedaan moet worden om door deze keuring te komen.
Offerte: Tijd: Onderdelenprijs: Totaal
Binnenste stuurkogels lv & rv. Speling en uitlijnen: 2.5 128 € 340
Onderste fuseekogelhoes rv defect: 0.5 31.50 € 75
Trekstangrubebrs lv versleten>beiden vervangen: 1.0 80 € 170
TOTAAL € 585
Nu komt het mooie: Ik wil dolgraag al deze zaken laten doen op de sleuteldag maar is dit reëel? Aangezien ik (nog) geen kennis van zaken heb ben ik dus aangewezen op de kennis, materialen (ik heb wel een baco) en hulpvaardigheid van anderen.
Wie kan mij vertellen of deze zaken haalbaar zijn en hoe weet ik dat er die dag ook de kennis en hulpvaardigheid in huis is?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2008 22:38 #1187884
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reëel?
Ja hoor, best wel reëel, als je het bij de dealer laat doen.
Minder reëel als je zelf aan de gang gaat.
De fusees kosten ongeveer 2 tientjes per stuk, de hoes is met 5 euri ook wel binnen en de rubbers in de voorwiel ophanging (niet alleen die 4 van de dealer, maar gelijk allemaal) kosten ergens in de buurt van de 90 euri.<a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/prijslijst/ " target="_blank">Zie deze prijslijsten.
Als je daartegenover een dikke halve dag sleutelen zet, kom je met 150 tot 200 euro best een eind.
Lastig is alleen, dat je een trekker nodighebt (dacht ik) om de stuurkogel eruit te trekken.De fusee-hoes is appeltje eitje, als de arm toch los ligt (vanwege de rubbers).Doe voor het nette wel gewoon beide hoezen. Overigens is een momentsleutel geen slecht gereedschap om te hebben.
Of je het zelf kan? Hangt van jouw handigheid af, maar omdat je Bahco schrijft als baco, vermoed ik (sorry als ik je beledig) dat enige assistentie wel zo handig is. Gelukkig geef je dat zelf ook al aan.
Op een sleuteldag kun je niets láten doen, de bedoeling is dat je zelf aan het sleutelen slaat, met assistentie van de aldaar aanwezige personen. Uiteraard kun je wel van te voren afspraken maken met mede-leden, dat heb ik de eerste sleuteldag ook gedaan.
Bij een sleuteldag zul je de te moneteren onderdelen wel bij de gastgarage moeten aanschaffen. Over het algemeen is dat iets duurder dan als je ze zelf aanschaft en zelf voor je eigen deur monteert. Je woont niet bepaald om de hoek, wellicht is er iemand in de buurt die er nog iets zinnigs over kan zeggen.
Minder reëel als je zelf aan de gang gaat.
De fusees kosten ongeveer 2 tientjes per stuk, de hoes is met 5 euri ook wel binnen en de rubbers in de voorwiel ophanging (niet alleen die 4 van de dealer, maar gelijk allemaal) kosten ergens in de buurt van de 90 euri.<a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/prijslijst/ " target="_blank">Zie deze prijslijsten.
Als je daartegenover een dikke halve dag sleutelen zet, kom je met 150 tot 200 euro best een eind.
Lastig is alleen, dat je een trekker nodighebt (dacht ik) om de stuurkogel eruit te trekken.De fusee-hoes is appeltje eitje, als de arm toch los ligt (vanwege de rubbers).Doe voor het nette wel gewoon beide hoezen. Overigens is een momentsleutel geen slecht gereedschap om te hebben.
Of je het zelf kan? Hangt van jouw handigheid af, maar omdat je Bahco schrijft als baco, vermoed ik (sorry als ik je beledig) dat enige assistentie wel zo handig is. Gelukkig geef je dat zelf ook al aan.
Op een sleuteldag kun je niets láten doen, de bedoeling is dat je zelf aan het sleutelen slaat, met assistentie van de aldaar aanwezige personen. Uiteraard kun je wel van te voren afspraken maken met mede-leden, dat heb ik de eerste sleuteldag ook gedaan.
Bij een sleuteldag zul je de te moneteren onderdelen wel bij de gastgarage moeten aanschaffen. Over het algemeen is dat iets duurder dan als je ze zelf aanschaft en zelf voor je eigen deur monteert. Je woont niet bepaald om de hoek, wellicht is er iemand in de buurt die er nog iets zinnigs over kan zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-01-2008 23:10 #1187888
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uurtje rijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 10:10 #1187889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Rikleuk dat je
Hallo Rik
leuk dat je popelt om te gaan sleutelen.Ik heb afgelopen zomer als leek heel veel zelf gedaan aan mijn 740.fuseekogels vervangen,stuurstangrubbers,verv. andere uitlaat,lager achterwiel verv. rondom remlslangen en enkele remleidingen verv.Ook een stuurkogel vervangen.
Disstributieriem vervangen.Bij de distributieriem kreeg ik advies maar de rest allemaal zelf gedaan met als leidraad het werkplaatshandboek van Olving uit de bibliotheek.
Mijn advies;Zie dat je het juiste werkplaatshandboek krijgt en lees zonodig 10 keer opnieuw hoe je de reparatie uit moet voerden.Daarnaast heb ik ook veel gehad aan een boek van uitgeverij Kluwer ,Autovraagbaak Handboek voor werking en onderhoud van uw auto.Je leest daar heel veel o.a.over de zaken waar jij aan wil gaan werken,met duidelijke foto , s en tekeningen.
Als je dat doet ben je op de sleuteldag al aardig voorbereid en met hulp en advies kom je een heel eind denk ik.
Ik denk dat de garage waar je op de sleuteldag bent wel een fuseekogeltrekker heeft.
Ik heb hem zelf gekocht omdat ik erg hebberig ben qua goed gereedschap.
Misschien zien we elkaar op de sleuteldag,ik weet nu nog niet of ik er heen kan.
Groeten
peter
leuk dat je popelt om te gaan sleutelen.Ik heb afgelopen zomer als leek heel veel zelf gedaan aan mijn 740.fuseekogels vervangen,stuurstangrubbers,verv. andere uitlaat,lager achterwiel verv. rondom remlslangen en enkele remleidingen verv.Ook een stuurkogel vervangen.
Disstributieriem vervangen.Bij de distributieriem kreeg ik advies maar de rest allemaal zelf gedaan met als leidraad het werkplaatshandboek van Olving uit de bibliotheek.
Mijn advies;Zie dat je het juiste werkplaatshandboek krijgt en lees zonodig 10 keer opnieuw hoe je de reparatie uit moet voerden.Daarnaast heb ik ook veel gehad aan een boek van uitgeverij Kluwer ,Autovraagbaak Handboek voor werking en onderhoud van uw auto.Je leest daar heel veel o.a.over de zaken waar jij aan wil gaan werken,met duidelijke foto , s en tekeningen.
Als je dat doet ben je op de sleuteldag al aardig voorbereid en met hulp en advies kom je een heel eind denk ik.
Ik denk dat de garage waar je op de sleuteldag bent wel een fuseekogeltrekker heeft.
Ik heb hem zelf gekocht omdat ik erg hebberig ben qua goed gereedschap.
Misschien zien we elkaar op de sleuteldag,ik weet nu nog niet of ik er heen kan.
Groeten
peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 12:31 #1187902
door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Haalbaar
Op zich is het prima haalbaar om dit op een sleuteldag te doen. Even ervan uitgaande dat we het over een 740 of 940 hebben, en niet over een 960 van 1995 of jonger. De trekstangrubbers is een klusje dat kan tegenzitten: daar moet je wel ruim de tijd voor uittrekken, want veel hangt af van hoe slecht de stang onder de rubbers eruit ziet.
Als je doelt op de sleuteldag in Emmeloord: die is bij een dealer, hetgeen betekent dat je op de genoemde onderdeelprijzen niet noemenswaardig zult besparen. Het verschil zal 'm dus in de werkplaatsuren zitten, je bespaart ongeveer 4 uur á 75 euro.
Een deel daarvan zul je misschien nog moeten uittrekken voor een uitlijn-sessie, want dat is het enige punt van dit lijstje dat waarschijnlijk neit op de sleuteldag zal gaan lukken: nog nooit eerder gezien dat dat gebeurde. We kunnen wel, met behulp van een meetlint, het toespoor juist afstellen, maar verder dan dat zal niet mogelijk zijn.
Als je doelt op de sleuteldag in Emmeloord: die is bij een dealer, hetgeen betekent dat je op de genoemde onderdeelprijzen niet noemenswaardig zult besparen. Het verschil zal 'm dus in de werkplaatsuren zitten, je bespaart ongeveer 4 uur á 75 euro.
Een deel daarvan zul je misschien nog moeten uittrekken voor een uitlijn-sessie, want dat is het enige punt van dit lijstje dat waarschijnlijk neit op de sleuteldag zal gaan lukken: nog nooit eerder gezien dat dat gebeurde. We kunnen wel, met behulp van een meetlint, het toespoor juist afstellen, maar verder dan dat zal niet mogelijk zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam