welke bandmaat hoort onder 945 uit 1997, model 1998?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een volvo 940 2.3 ic uit 1997, model 1998 aangeschaft. Maar nu blijkt dat mijn voorbanden Michelin Pilot 205/55 R16 91V uit week 4 van 2002 zijn en mijn achterbanden Avon ZV3 205/55 R16 91 H uit week 21 van 2006.
Volgens mijn manual horen er 195/65R15 91V banden onder. Maar goed die dikkere velg heb ik al en het kost me teveel om die te vervangen. Maar ik dacht dat het niet toegestaan is om banden te monteren met een te lage snelheidscode, zoals bij mijn achterbanden dus, namelijk 91H. Maar de man van wie ik de auto gekocht heb zegt dat mijn Eestate toch niet harder kan dan 190 km/h (volgens autobase van Autoweek) en dat 91 H (tot 210km/h) dus prima zijn. En hij zegt ook dat de leeftijd van de voorbanden (uit 2002 dus) niets zegt over de kwaliteit en dat er nog 3 mm profiel op zit. En dat ik dus niet zo moet zeuren. Maar ja ik heb 2 kleine kindjes en het gaat me niet om te zueren, maar om de veiligheid! En natuurlijk of hij me niet met verkeerd spul de weg op heeft gestuurd.
Wie kan me adviseren wat nu wel en niet mag, waar ik verstandig aan doe. En oja, of als ikde banden wil vervangen ze dan allemaal moet vervangen of alleen de oude Michelins, of juist de Avons, die immers 91H zijn??? Nou ja graag jullie hulp!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hydrow schreef :
Maar goed die dikkere velg heb ik al
ik maak hieruit op dat je niet de standaard 15" stalen velg hebt maar andere exemplaren. als je het type velg weet kun je uitzoeken welke bandenmaten daar op gezet mogen worden.
als het volvo velgen zijn kun je bij "zoeken" de naam van de volvo velg (als je die weet) invullen, je krijgt dan een plaatje en de bandenmaten die hierom gelegd kunnen worden. ook staat er bij onder welke modellen en modeljaren deze velgen kunnen. als je de naam niet weet, kun je die misschien ergens achterhalen.
ik weet niet of je als niet-vereniging-lid van bovenstaande gebruik kunt maken, als het niet kan is dat natuurlijk wel een reden om lid te worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de banden geen droogtescheurtjes hebben, dan bleef ik als ik jou (en je gezin) was lekker op de gemonteerde banden rijden en zou gewoon de banden af rijden en weer andere kopen.
De grootte rijdt perfect, een stuk beter dan de standaarda 195/65. De rolomtrek is gelijk, dus je hebt ook geen tellerafwijking.
veel veilig rijplezier.
Michiel
945 1996 16" Auriga

- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.anwb.nl/published/anwbcms/content/bi...aten-205-1085276.pdf " target="_blank">anwb test
die Avons zouden er bij mij nooit onder komen, maar dat geheel terzijde.
uit de test: "Dankzij duidelijke verbeteringen op nat wegdek maakt de Avon een sprong van 1 ster (niet aan te raden) in 2005, naar 3 sterren."
is echt een "budget"keuze geweest dus
die voorbanden zitten er aan te komen.
Mijn advies, en dat sluit aan bij dat van Mark:
Als je geen winterbanden koopt, voor een merk banden kiezen (zie alweer de test) en dat er op zetten.
Voor de andere as als die versleten zijn, ook voor dat merk kiezen. dan heb je daarna op alle vier de wielen hetzelfde merk.
mijn tip: Uniroyal kostte mij 88 eur p st incl monteren en ventiel.
maar iedere andere uit de top is ook goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn tip is zoek een andere bandenboer, want voor 60 euro liggen ze er ook onder, afgemonteerd, met loodje aan de lichtmetalen binnenkant en op moment gezet.(Als het teniminste de Uniroyal Rallye 550 was.)Jeroen schreef : mijn tip: Uniroyal kostte mij 88 eur p st incl monteren en ventiel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dan kom ik toch een inch tekort in de rondte.Baseman schreef :
Mijn tip is zoek een andere bandenboer, want voor 60 euro liggen ze er ook onder, afgemonteerd, met loodje aan de lichtmetalen binnenkant en op moment gezet.(Als het teniminste de Uniroyal Rallye 550 was.)Jeroen schreef : mijn tip: Uniroyal kostte mij 88 eur p st incl monteren en ventiel.
want 15 inchen gaan echt niet passen..
- Willem van Strik
- Nieuw lid
-
Het advies van Jeroen voor Uniroyal is goed: fijne band, zeker in de regen. Ik zou ook Toyo Proxes T1R overwegen: nog betere grip op droog, vergelijkbaar in de regen, comfortabel en vergelijkbaar in prijs. Maar de keus voor banden blijft ook voor ene flink deel een smaak-kwestie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Over de geadviseerde Toyo banden kan ik weinig test resultaten vinden...
Mar iedereen alvast bedankt voor de adviezen...
Al blijf ik me afvrage"n:

Moet ik mijn banden geen andere bandenspanning geven dan staat geadviseerd in mijn Volvo 940 boekje nl 1.9 bar voor en 2.1 bar achter.
Want die spanningen horen toch bij een 195/65 R15 band terwijl ik er nu 205/55 R16 banden op heb liggen...
Sowieso lijkt me 1.9 en 2/\.1 bar erg weinig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
[Edit: taalfout aangepast]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die heeft ze. En waarschijnlijk haalt hij ze bij <a href=" www.orsouw.nl/index.htm " target="_blank">van Orsouw in Oijen
Maar zeker weten doe ik het niet...