loshalen krukaspoelie met tegenhouder
- V700 register
- Nieuw lid
-

Hallo,
een paar dagen geleden kwam ik tot de ontdekking dat mijn krukaspoelie kapot is, de rubber tussendemping tussen binnen-en buitenmantel is ws verrot, dus de poelie beweegt nu 'loos' om de krukas heen, hetgeen voor o.a. een hoop herrie zorgt.
Een nieuwe, gebruikte poelie is onderweg, maar de oude moet dus wel eerst nog los. Da's dus het probleem: hoe fixeer ik het makkelijkst de krukas? Het gaat om een 940 diesel ('95) dus met D24 motor. Heeft iemand handige tips?
Ik ken ook de methode van fixatie van de poelie zelf middels houten mallen en een paar forse lijntangen (dat werkt ook goed) maar in dit geval gaat dat dus niet meer aangezien de rubber mantel stuk is en het binnenste deel van de poelie dus gewoon draait.
Weet iemand wellicht ook een manier om aan de poelie-tegenhouder (voor fixatie krukas) te komen?
Alvast bedankt,
Gr,
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stuur eens een berichtje naar Timen, forumalias wp001.
Ik heb hem ook via hem gekocht.
Als je hem wilt lenen kan dat ook, hij ligt in Den Bosch.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
jeroen824 schreef :

Hallo,
een paar dagen geleden kwam ik tot de ontdekking dat mijn krukaspoelie kapot is, de rubber tussendemping tussen binnen-en buitenmantel is ws verrot, dus de poelie beweegt nu 'loos' om de krukas heen, hetgeen voor o.a. een hoop herrie zorgt.
Een nieuwe, gebruikte poelie is onderweg, maar de oude moet dus wel eerst nog los. Da's dus het probleem: hoe fixeer ik het makkelijkst de krukas? Het gaat om een 940 diesel ('95) dus met D24 motor. Heeft iemand handige tips?
Ik ken ook de methode van fixatie van de poelie zelf middels houten mallen en een paar forse lijntangen (dat werkt ook goed) maar in dit geval gaat dat dus niet meer aangezien de rubber mantel stuk is en het binnenste deel van de poelie dus gewoon draait.
Alvast bedankt,
Gr,
Jeroen

Dat is nu leuk ( niet voor jou helaas!). Lever je zomaar het bewijs dat je de poelie niet aan de omtrek moet vastpakken. Bij de diesel is dat nog erger omdat het aandraaimoment van de krukaspoeliebout ook nog flink hoger is.

- Willem van Strik
- Nieuw lid
-
Naast het aanschaffen van een nette krukaspoelie-tegenhouder, is er nog de botte manier: neem een sterke dop, en een sterk verlengstuk, zet dat op de krukaspoeliebout, zet het verlengstuk stevig vast tegen een chassisbalk, en probeer de bout los te starten.
Het werkt (vaak), maar is niet zonder gevaar: als je een foutje maakt vliegt er met een aardige snelheid een flink stuk gereedschapstaal rond!
je kan ook de pech hebben dat het op die manier niet gaat, omdat de bout niet loslaat. En de nieuwe moet natuurlijk ook weer goed vastgezet worden, wat haast niet goed lukt zonder tegenhouder.
BTW: ook in Lelystad hebben we zo'n tegenhouder voor diesels liggen, dacht ik...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goedemorgen,

dank voor je snelle reactie!
Het zou echt geweldig zijn als ik je tegenhouder even zou mogen lenen (halve dag, 1 dag?). Ik woon zelf in Waalwijk, dus even ophalen in Den Bosch zou weinig moeite zijn.
Indien akkoord, zou je me dan willen replyen, of misschien makkelijker, even bellen: 06-11362117.

Alvast hartelijk dank!
VrGr,
Jeroen Fijneman
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
jeroen824 schreef :
Goedemorgen,

dank voor je snelle reactie!
Het zou echt geweldig zijn als ik je tegenhouder even zou mogen lenen (halve dag, 1 dag?). Ik woon zelf in Waalwijk, dus even ophalen in Den Bosch zou weinig moeite zijn.
Indien akkoord, zou je me dan willen replyen, of misschien makkelijker, even bellen: 06-11362117.

Alvast hartelijk dank!
VrGr,
Jeroen Fijneman
Jeroen, Je hebt alweer pech. De poelietegenhouder voor de (VW)diesel is wezenlijk anders dan voor de B200/B230.

- V700 register
- Nieuw lid
-
pff, het zit idd tegen.....
als jullie suggesties nog verdere suggesties hebben, dan zijn die uiteraard zeer welkom.
Heeft iemand wellicht een poelietegenhouder voor een diesel (D24) beschikbaar en/of te koop?
VrGr,
Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met een zware luchtsleutel lost ie wel, als ie maar niet met Locktite vastzit, als je er niet goed bij kunt met de luchtsleutel moet wel de radiateur eruit.
Groeten,Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
wp001 schreef : Jeroen, Je hebt alweer pech. De poelietegenhouder voor de (VW)diesel is wezenlijk anders dan voor de B200/B230.
Sorry, dat bericht kwam bij mij ook al in de mailbox. Sorry voor de dooie mus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bel even naar Timen !