Oliepeil controleren na flushen automatische versnellingbak AW 30 bak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 14:54 #1061326
door V700 register
Oliepeil controleren na flushen automatische versnellingbak AW 30 bak is gemaakt door V700 register
Nadat de achterste krukasoliekeerring was vervangen, is vandaag de bak geflushed. Frits, je had helemaal gelijk. Hij schakelt alsof je met een mes door de warme boter gaat. Fantastisch gewoon. Het schakelen is nagenoeg niet waarneembaar. Nu heb ik nog een vraag over de methode die er schijnt te zijn voor het peilen van de olie. Het betreft een AW 30 bak. Moet dat met een koude en/of stilstaande motor of warme en/of draaiende motor?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 16:46 #1175031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Go with the flush
Hoi Gerard,
Ik zit er zelf ook even over na te denken.
Heb je het zelf gedaan of laten doen? En wat heeft je dat gekost eigenlijk?
Groet Rik
Ik zit er zelf ook even over na te denken.
Heb je het zelf gedaan of laten doen? En wat heeft je dat gekost eigenlijk?
Groet Rik
01-08-2007 17:12 #1175033
door Jan Huijsmans
Als ik het goed heb begrepen moet het oliepeil als volgt gecheckt worden:
Op dat moment zit de olie overal in de bak en is het peil overal 'gelijk'.
P.S. Ik roer liever zelf in die bak, geen automaat liefhebber, dus ik kan het fout hebben.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic AUtomagische bak peilen
Als ik het goed heb begrepen moet het oliepeil als volgt gecheckt worden:
- Met draaiende motor
- Elke stand van de automaat selecteren
- Peilen
Op dat moment zit de olie overal in de bak en is het peil overal 'gelijk'.
P.S. Ik roer liever zelf in die bak, geen automaat liefhebber, dus ik kan het fout hebben.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 17:28 #1175035
door V700 register
Rik, De auto was bij mijn garage om de krukaskeerring te vervangen. Omdat dat bak er toch onderuit moest, heb ik gevraagd of ik de bak mocht flushen. Daar hadden ze nog nooit van gehoord en waren nieuwsgierig. Met de brug was het ongeveer een uurtje werk. Nadat de bak weer gemonteerd was, is het filter vervangen. Met een stuk tuisnslang op de peilstokbuis en een trechter konden we bijvullen. Met een stuk tuinslang aan de goede leiding bij de radiateur (de onderste)vingen we de afgewerkte olie op. De een bijvullen en de ander kijken en wachten op de verse olie. Tussendoor nog even alle versnellingen langs met de schakelpook. Leiding er weer op, olie op peil en rijden maar. Alleen weet ik niet hoe de olie ( onder wat voor omtandigheden) gepeild moet worden. Mijn vaste monteur was stomverbaasd over het resultaat en dat er nog zoveel vuile olie uitkwam. In totaal heb ik 13 liter olie nodig gehad. Olie (dankzij de korting via Bouke Maas bij Brezan), het filter met mijn 20% korting bij de dealer komt deze actie op € 225,--. Je kan er ook voor kiezen het oude filter her te gebruiken, maar toen ik het oude filter zag, was ik blij met mijn nieuwe. Na afloop heeft hij ook nog even gereden en was even sprakeloos over het resultaat.
Jan, bedankt voor je uitleg. Als ik het dus goed begrijp zou je dus ook kunnen zeggen dat het peil hoog op de stok moet zitten als je olie peilt? Ik heb het oliepeil eerder gecontroleerd met stilstaande koude motor en toen stond het peil netjes tussen de streepjes.
Beantwoord door V700 register in topic Min of meer zelf
Rik, De auto was bij mijn garage om de krukaskeerring te vervangen. Omdat dat bak er toch onderuit moest, heb ik gevraagd of ik de bak mocht flushen. Daar hadden ze nog nooit van gehoord en waren nieuwsgierig. Met de brug was het ongeveer een uurtje werk. Nadat de bak weer gemonteerd was, is het filter vervangen. Met een stuk tuisnslang op de peilstokbuis en een trechter konden we bijvullen. Met een stuk tuinslang aan de goede leiding bij de radiateur (de onderste)vingen we de afgewerkte olie op. De een bijvullen en de ander kijken en wachten op de verse olie. Tussendoor nog even alle versnellingen langs met de schakelpook. Leiding er weer op, olie op peil en rijden maar. Alleen weet ik niet hoe de olie ( onder wat voor omtandigheden) gepeild moet worden. Mijn vaste monteur was stomverbaasd over het resultaat en dat er nog zoveel vuile olie uitkwam. In totaal heb ik 13 liter olie nodig gehad. Olie (dankzij de korting via Bouke Maas bij Brezan), het filter met mijn 20% korting bij de dealer komt deze actie op € 225,--. Je kan er ook voor kiezen het oude filter her te gebruiken, maar toen ik het oude filter zag, was ik blij met mijn nieuwe. Na afloop heeft hij ook nog even gereden en was even sprakeloos over het resultaat.
Jan, bedankt voor je uitleg. Als ik het dus goed begrijp zou je dus ook kunnen zeggen dat het peil hoog op de stok moet zitten als je olie peilt? Ik heb het oliepeil eerder gecontroleerd met stilstaande koude motor en toen stond het peil netjes tussen de streepjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 18:52 #1175036
door V700 register
Hoi,
225 euro? Wat waren dan de kosten van de olie en van het filter?
groeten Ad
Beantwoord door V700 register in topic kosten
Hoi,
225 euro? Wat waren dan de kosten van de olie en van het filter?
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 18:54 #1175037
door V700 register
Er is een procedure voor het peilen van de olie. Het moet wel met draaiende motor want dan draait alle olie door de bak.
Op de peilstok zitten 2 merktekens: koud en warm. Zoek die eerst maar op voordat je begint.
Start de auto, de pook door alle versnellingen halen gedurende een minuut per versnelling, in P zetten en dan peilstok trekken. Olie hoort dan tussen de merktekens te staan, afhankelijk van de olietemepratuur.
Bijvullen zul je wel met stilstaande motor moeten doen. Dat werkt prettiger.
Succes
Beantwoord door V700 register in topic olie peilen automaat
Er is een procedure voor het peilen van de olie. Het moet wel met draaiende motor want dan draait alle olie door de bak.
Op de peilstok zitten 2 merktekens: koud en warm. Zoek die eerst maar op voordat je begint.
Start de auto, de pook door alle versnellingen halen gedurende een minuut per versnelling, in P zetten en dan peilstok trekken. Olie hoort dan tussen de merktekens te staan, afhankelijk van de olietemepratuur.
Bijvullen zul je wel met stilstaande motor moeten doen. Dat werkt prettiger.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2007 18:58 #1175038
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ongeveer
Wat ik er nog van weet: de olie (15 liter) was rond de € 135,-, het filter meen iets van € 40,-- en het arbeidsloon € 50,--.
Moderators: Jerry Stam