Uitlijn gegevens

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 13:02 #1060105 door Jan Huijsmans
Uitlijn gegevens is gemaakt door Jan Huijsmans
Afgelopen zondag heb ik de padestoel rubbers vervangen in de hoop dat de trilling in het stuur bij 70-80 km/u zou zijn opgelost. (zat wel erg veel speling op) Dat is gelukt, maar nu is de trilling bij 95-125 km/u aanwezig. Tevens hebben we gemerkt dat de wagen nu 2mm toespoor heeft. (voorkant en achterkant van de band gemeten) Na zoeken heb ik helaas geen uitlijn gegevens kunnen vinden. Of ik kijk met m'n neus of ze zijn er niet.
In het 1e geval, wat heb ik gemist en in het 2e geval, heeft iemand de uitlijngegevens bij de hand? (voor de '90 740, als er verschil is vanwege de kortere voorpootjes van die  versie)
Ik wil vanavond de uitlijning checken, aangezien m'n stuur nu uit m'n handen trilt op de snelweg. (aangezien ik 100+ km/dag op de snelweg doorbreng heb ik wat haast, meer dan dat ik kan wachten op een uitlijn afspraak)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 13:17 #1165933 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic uitlijnen
Ik zou mijn wagen nooit zelf gaan uitlijnen, maar altijd bij een goede bandenboer. Ik heb zelf goede ervaringen met euromaster hier in Utrecht, niet met Kwikfit. En die trilling is volgens mij niet het gevolg van toespoor, want dat levert alleen een beroerde wegligging op maar geen trillingen. Dat kan het gevolg zijn van onbalans in de banden of het wiel of iets anders wat ronddraait met dezelfde snelheid als de wielen dacht ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 13:46 #1165937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Naaf?
Ik zou inderdaad nooit zelf de spoorstangen gaan vertellen, maar dat voor 40 tientjes (3D uitlijning) bij een goede vakgarage laten doen. Heb ik ook gedaan, on Oss bij BWC-Oss.
Trouwens, je zou ook de dempers kunnen verdenken, die voor aan vervanging toe zijn, maar dat zou op een gloednieuwe biljart-laken-gladde weg dus minder moeten zijn, dan de weg die je normaal rijdt.
De titel bedoel ik eigenlijk mee dat ik als ik jou was de velgen er eens af zou halen en goed visueel controleren op vuiligheid. Bij mij was sporing probleem 1, maar na uitlijnen was het nog steeds niet helemaal 100% dus heb ik ze er alle 4 afgehaald en met een zachte staalborstel de naaf van roest ontdaan en de velg goed met een spons en water afgenomen. Daarna was de trilling pas echt weg.
Velgen trouwens vastzetten (lichtmetaal) met 65ftlbs of 85 Nm. Natrekken bij 50 kms, bij nieuwe schijven 2 x om de 50 kms. 
't Is maar een tip. 
De oude kranten-truc op de garagevloer heb ik overwogen, maar dat was maar heel kort, lijkt me geen aanrader. 

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 15:34 #1165949 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Wel zelf
Uitlijnen zou ik dus wel zelf doen, bij onze auto's. Het enige wat eraan af te stellen is, is het toespoor, de rest is fixed en kan alleen nagemeten worden.
Toespoor is eenvoudig af te stellen met twee man en een meetlint, je kan de groeven op de banden gebruiken als meetpunt. Nauwkeurigheid hiervan is in het verleden 99% gebleken, we hebben al eerder (na het vervangen van stuurkogels) op die manier zelf afgesteld, waarna een officiele uitlijnbeurt geen verandering bracht.
Tweede reden om het zelf te doen is, dat ik al een aantal gevallen heb gezien waarbij (professioneel) alleen het toespoor is goed gesteld, zonder te controleren of de stuuruitslag naar beide zijden wel gelijk was. Oftewel, niet eerst het nulpunt opgezocht.
Een dergelijke trilling zou ik overigens niet in de sporing zelf zoeken, maar eerder in een selchte montage, nadraaien, vuil oid. Of natuurlijk in de overige rubbers van de voortrein, die zijn nog niet vervangen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 15:35 #1165950 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitlijnen
inderdaad. ik sluit me bij Bas aan.
Bij mij had ik na de stangen vervangen. maar ik had geen last van trillingen, ook niet bij 200 km/u.
Maar toch heb ik ze laten uitlijnen. en er zaten behoorlijke verschillen tussen ervoor ern erna.
En ik moet zeggen: hij rijdt nog weer een beetje superderder. En dat voor 4 tientjes.
Terwijl het daarvoor echt om te huilen was, zelfs een reden om te overwegen om het maar er bij te laten en hem mogelijk weg te doen. En ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben dat dat niet hoefde.

• Jeffrey van Loo
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 16:31 #1165963 door Jeffrey van Loo
Beantwoord door Jeffrey van Loo in topic Linkje naar gegevens
De gegevens staan inmiddels <a href="/?q=node/11620" target="_blank" title="uitlijngegevens">hier</a>.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 17:06 #1165971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pfoei!
Is weer indrukwekkend hoor!
Nog even en we nemen de boel bij Volvo over.
;-)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 18:21 #1165979 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Alles uitsluiten...
Ik wil gewoon alles uitsluiten, maar ik verdenk het linker wiel van een onbalans of een probleem met een van de andere rubbers. In een linker bocht (minder gewicht op het wiel) is namelijk de trilling weg. (en ja, er zijn linker bochten die je makkelijk met 100 kan nemen)
Het kan zijn dat de rubbers een deel van de trilling hebben opgevangen die evt door een balanceerfout zijn ontstaan, maar ik heb in elk geval toe spoor nu en waarschijnlijk te veel. We zien vanavond wel. (het is droog, dus na lopen)
In elk geval heb ik de gegevens nu, bedankt Jeffrey. Heb je 2 meter garage boeken is de voorwielophanging het gedeelte dat juist net niet in de boeken te vinden is... *zucht*
Overigens werkt deze methode van uitlijnen prima, al vaker gedaan en zelfs met de volvo laten checken (de 760 TD) en geen enkele aanpassing zien gebeuren die de moeite waard was. Tevens is ook de verticale stand te stellen... volgens de officiele handleiding door de gaten in de koets voor de veerpoot uit te boren. (doen we dus maar ff niet...) 

Jan Huijsmans

(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2007 13:34 #1166062 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Natuurlijk
Zo moeilijk is dat niet, als iemand anders het al heeft uitgedacht. Waarom denk je dat ze de uitlijn gegevens in graden geven... ff omrekenen en je hebt de juiste gegevens om het uitlijnen close enough te doen met een meetlint. (waar denk je dat de speling voor is die je hebt :) )
BTW het trillen was inderdaad een stevige onbalans in de band. (behoorlijk scheef afgesleten door te lang door rijden met te slechtepaddestoel rubbers. Net de gehele handel laten balanceren. (met het juiste gereedschap zelf te doen, maar tja, best wel groot gereedschap...)
Het uitlijnen moet nog, maar ik heb ook wat andere rubbers te doen, dus dat komt daarna wel. 

Jan Huijsmans

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC