Koelvloeistof voor de motor van een 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2007 20:10 #1059718 door V700 register
Koelvloeistof voor de motor van een 960 is gemaakt door V700 register
Hallo beste leden,
Wat koelvloeistof vraagjes:
Voor het eerst zie ik tijdens het rijden, op het dashboard het lampje koelvloeistof even kort éémalig oplichten.
Onder de motorkap gekeken en het koelvloeistof niveau staat op minimum. (Nog net niet onder het minstreepje)
Het waarschuwingslampje werkt dus goed.
Nergens lekkage te bespeuren, dus ik neem aan dat er al een zeer lange tijd nooit iets is bijgevuld.
Mijn vragen:
Kan ik volstaan met een een koelvloestof van bijvoorveeld Halfords?
Waar moet ik opletten?
Of is het toch beter bij de Volvo een flesje koelvloeistof te kopen? (Waarschijnlijk duurder)
Hoop op een reactie en alvast dank hiervoor
Ron Bertsch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2007 20:55 #1164110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in principe mag alles gemengd worden
Ron,
Alle soorten koelvloeistof zijn in principe hetzelfde kwa basissamenstelling (Diethyleenglycol), alleen de dopes verschillen, als je weet wat er nu inzit zou ik hetzelfde erin mikken, als je het niet weet, meet je met een koelvloeistofmeter, wat het temperatuurbereik van je huidige koelvloeistof is en doet dezelfde koudegraad erbij, weet je het niet en is een koelvloeistofmeter een probleem, dan kun je er gewoon Halfords of zoiets koelvloeistof bij gooien, het bijt elkaar niet, als je er maar geen antievries bijgooit, want dat bijt wel met koelvloeistof, een auto met een aluminium kop mag trouwens nooit gevuld worden met antievries, omdat dan de koppakking in no time verrot is (letterlijk), de Ph van antievries is veel hoger als die van koelvloeistof.
Groeten,
               Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2007 22:17 #1164128 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof
Bedankt Co voor je reactie.
Ik denk dat ik toch maar even langs de Volvo dealer ga.
Ik las nu net in de handleiding van mijn 960 dat de koelvloeistof van Volvo speciaal is samengesteld om de aluminium onderdelen van de motor te sparen.
het advies is; gebruik dus uitsluitend de koelvloeistof van Volvo.
Ik kan niet beoordelen of dit alleen maar een commerciële truc is of dat er werkelijk een verschil is tussen de ene en de andere koelvloeistof.
Misschien ben ik een beetje bang gemaakt door de tekst in de handleiding, maar ik wil natuurlijk mijn motorblok niet verpesten.
vr.gr
Ron Bertsch.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2007 22:25 #1164135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb ik ookal veel tijd aan
heb ik ookal veel tijd aan besteed (ik heb ook een 960) maar je mag toch echt normale erin gooien van de halvorts

• R.J. Barten
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2007 13:51 #1164264 door R.J. Barten
Beantwoord door R.J. Barten in topic Doordat de originele Volvo
Doordat de originele Volvo koelvloeistof 1:1 verdund mag worden met water is de prijs van een vulling nagenoeg gelijk aan die van een of ander spul uit een automaterialen winkel.
Waarom moeilijk doen als het Volvo kan?

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2007 14:39 #1164265 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic geen kraanwater
Ik zou toch wel gedemineraliseerd water nemen. Want al dat kalk en ander spul kan de doorstroming wel verminderen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2007 18:18 #1164543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof
Er zijn nogal wat artikelen van met name amerikaanse sites,waarin gewaarschuwd wordt voor poreuse volvo 960 motorblokken. Dit zou veroorzaakt worden door het gebruik van universele,niet-volvo, koelvloeistoffen die te agressief zouden zijn,en zodoende gaan vreten in de aluminiumlegering.
<font face="Arial,Helvetica">I have been told by reputable sources at Volvo that anything other than Volvo Blue, Type C coolant could begin to attack the block alloy with time. This reaction is accelerated as the coolant degrades. (Note, this applies to aluminum, modular engines, B6304, etc.) Naturally, if you have one of the early 92&#39;s this chemical reaction could damage the block faster. The same source also cautions against using anything but Volvo Brake Fluid due to the potential for reactive damage within the ABS pump.</font>Bron: www.swedishbricks.net/700900FAQ/960-90In...20B6304%20BlocksWaar of niet? Geen idee,misschien dat iemand er hier in nederland ervaring mee heeft?
Mvg Mischa

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC