remvloeistof verversen
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2006 21:24 #1057494
door Ton Herman Melis
remvloeistof verversen is gemaakt door Ton Herman Melis
Ik wil volgende week mijn remvloeistof verversen. Nu heb ik gelezen dat je bij een auto met ABS erg voorzichtig moet zijn met het doorspoelen door op je rempedaal te drukken. Beter is het om het systeem via het reservoir onder (beperkte) druk te zetten met een speciaal daarvoor gemaakt systeempje. Maar tevens heb ik begrepen dat die druk (een paar bar) meestal niet voldoende is om de achterkant door te spoelen. Dan moet je dus toch met het pedaal aan de gang.
Is het een risico dat er troep vanuit de remcilinder in het ABS-systeem terecht komt. Of moet ik dan een blok onder het rempedaal leggen om te voorkomen dat de cilinder tot op de bodem wordt leeggedrukt.
En ik wil ook alle remblokken even loshalen en alle eventuele roest verwijderen. Maar dan bestaat hetzelfde risico. Als je de cilinders aan de klauw terugduwt. Of ben ik nu roomser dan de paus.
Ik dacht zelf eerst de vloeistof doorspoelen met verse, daarna de remmen mechanisch aanpakken. Moet ik dan nog alle rubber leidingen dichtknijpen en de nippels losdraaien als ik de cupjes indruk?
Wie heeft hier ervaring mee?
Is het een risico dat er troep vanuit de remcilinder in het ABS-systeem terecht komt. Of moet ik dan een blok onder het rempedaal leggen om te voorkomen dat de cilinder tot op de bodem wordt leeggedrukt.
En ik wil ook alle remblokken even loshalen en alle eventuele roest verwijderen. Maar dan bestaat hetzelfde risico. Als je de cilinders aan de klauw terugduwt. Of ben ik nu roomser dan de paus.
Ik dacht zelf eerst de vloeistof doorspoelen met verse, daarna de remmen mechanisch aanpakken. Moet ik dan nog alle rubber leidingen dichtknijpen en de nippels losdraaien als ik de cupjes indruk?
Wie heeft hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2006 23:58 #1151090
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tonherman schreef:Ik wil
[ Waar heb je vandaan dat je niet voldoende druk krijgt om de achterremmen te bereiken?
Ik heb zelf een druktankje gemaakt en daarmee mijn 740 (zonder ABS) afgelopen winter van nieuwe remvloeistof voorzien. Druk die ik daarmee maak is 15 tot 20 PSI, dat is nauwelijks mee dan 1 bar. Maar dat werkt prima hoor.
Het gevaar met de hoofdremcilinder is bij mijn weten niet dat er troep in vanuit die hrc in het ABS systeem terecht zou komen (vraag me trouwens af wat je daarmee precies bedoeld). Het probleem met pompen met het rempedaal is dat je een wat grotere slag maakt met de zuiger in de hoofdremcilinder. En dat laatste stukje zuiger gebruik je dus normaal niet. Daar kan wat aanslag zitten, of het is minder ingesleten dan de rest van de zuiger. En dan kan het gebeuren dat daardoor de hrc gaat lekken. Het gaat dus om de zuiger, niet om de vloeistof.
Met de remmen zelf heb ik verder geen ervaring, dus daar zeg ik wijselijk niets over.
Antoine
Ik heb zelf een druktankje gemaakt en daarmee mijn 740 (zonder ABS) afgelopen winter van nieuwe remvloeistof voorzien. Druk die ik daarmee maak is 15 tot 20 PSI, dat is nauwelijks mee dan 1 bar. Maar dat werkt prima hoor.
Het gevaar met de hoofdremcilinder is bij mijn weten niet dat er troep in vanuit die hrc in het ABS systeem terecht zou komen (vraag me trouwens af wat je daarmee precies bedoeld). Het probleem met pompen met het rempedaal is dat je een wat grotere slag maakt met de zuiger in de hoofdremcilinder. En dat laatste stukje zuiger gebruik je dus normaal niet. Daar kan wat aanslag zitten, of het is minder ingesleten dan de rest van de zuiger. En dan kan het gebeuren dat daardoor de hrc gaat lekken. Het gaat dus om de zuiger, niet om de vloeistof.
Met de remmen zelf heb ik verder geen ervaring, dus daar zeg ik wijselijk niets over.
Antoine
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 00:32 #1151093
door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic foutje
Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet goed gelezen <a href="
www.volvoclub.org.uk/faq/Brakes.html#BrakePressureBleeder
" target="_blank">hier:
<font face="Arial,Helvetica">The Volvos cannot be gravity bled, and even with the pressure bleeder, you may need to use the pedal occasionally when bleeding the rear brakes on those cars with rear brake pressure limiting valves (non-ABS systems).</font>
En het vuil komt volgens de site wel uit de cilinder op de klauw, als je de rubber remleiding niet afklemt:
<font face="Arial,Helvetica">Forcing Dirty Fluid Back into the ABS:</font> <font face="Arial,Helvetica">[From Motor Service Magazine] We believe the biggest brake bungle techs are making today is forcing caliper pistons back without clamping the hose and opening the bleeder. Since the line comes in near the bottom of the cylinder where the sediment is, this forces debris up into the ABS unit, and that will likely result in a comeback for a glowing anti-lock warning light. Just opening the bleeder as you may have done in the past isn't good enough anymore. You've got to choke off that hose.</font>
Ik was iets te enthousiast met mijn conclusie dat wanneer je het rempedaal te ver intrapt er ook rotzooi uit de hoofdremcilinder in de ABS-unit terecht komt.
Er staan ook zoveel engelse woorden op een engelse site. Zouden ze moeter veranderen...
<font face="Arial,Helvetica">The Volvos cannot be gravity bled, and even with the pressure bleeder, you may need to use the pedal occasionally when bleeding the rear brakes on those cars with rear brake pressure limiting valves (non-ABS systems).</font>
En het vuil komt volgens de site wel uit de cilinder op de klauw, als je de rubber remleiding niet afklemt:
<font face="Arial,Helvetica">Forcing Dirty Fluid Back into the ABS:</font> <font face="Arial,Helvetica">[From Motor Service Magazine] We believe the biggest brake bungle techs are making today is forcing caliper pistons back without clamping the hose and opening the bleeder. Since the line comes in near the bottom of the cylinder where the sediment is, this forces debris up into the ABS unit, and that will likely result in a comeback for a glowing anti-lock warning light. Just opening the bleeder as you may have done in the past isn't good enough anymore. You've got to choke off that hose.</font>
Ik was iets te enthousiast met mijn conclusie dat wanneer je het rempedaal te ver intrapt er ook rotzooi uit de hoofdremcilinder in de ABS-unit terecht komt.
Er staan ook zoveel engelse woorden op een engelse site. Zouden ze moeter veranderen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2006 01:29 #1151096
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm
Als je éérst de remvloeistof ververst heb je dat probleem toch niet? Dan is het hele systeem voorzien van schone, verse rvs.
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van het afknijpen van remslangen. Maar goed, ik ben ook niet bepaald de autoriteit op dit gebied.
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van het afknijpen van remslangen. Maar goed, ik ben ook niet bepaald de autoriteit op dit gebied.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam