Bij rijden op LPG geeft brandstofmeter soms het benzine nivo, niet het LPG nivo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2023 18:30 #1111653 door V700 register
Ik ben eens wat gaan prusten aan het brandstof level metertje in mijn 940 uit 1996
Ik heb namelijk het idee dat ie niet altijd het juiste nivo aangeeft.
De auto is voorzien van een Vialle LPi systeem (met het vierkante LPG/GPL knopje)
Inmiddels heb ik op de schroefjes aan de achterzijde van het metertje twee draadjes afgetakt zodat ik de spanning kan meten die het metertje ontvangt.
Op het massaschroefje (buitenste) en het middelste schroefje (sensor signaal)

De eerste metingen waren hoopvol:
Contact aan, dus benzine nivo:
0.68 Volt, metertje geeft 70%

LPG nivo, zowel na starten (groen lampje knippert) als op LPG rijden (groen lampje aan):
1.77 Volt, metertje geeft 10%
Na het tanbken van 41.09 liter LPG:
0.24 Volt, metertje geeft 90%

Lijkt dus perfect te werken.
Het mooie is dat je heel snel kan schakelen met het LPG knopje, en dat de spanning direct wijzigt.
Het dashboard metertje is zo enorm gedempd en reageert zo traag dat ik me vaak af vraag "is ie er al/ beweegt ie nog?"

Nu de storing:
Soms schakel ik naar LPG en blijft het metertje het nivo ontvangen van de benzinetank, niet van de LPG tank!

Waar wordt dat nivo-draadje geschakeld?
Ik nam aan in het omschakelrelais, dus heb met een schroevendraaier een aantal keren er tegenaan getikt, en gekeken of dat een vastzitten contactje los zou maken, maar helaas.
Inmiddels lees ik hier dat in dat rails een draad voor het tanknivo geheel ontbreekt?:
volvo700vereniging.nl/node/26062

Waarschijnlijk zit er dus nog ergens een relais bij de LPG tank, die het nivodraadje omschakelt?
Wie kan mij op weg helpen waar te zoeken?
plek / draadkleuren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2023 11:09 #1473130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofniveau
Wat de meter aangeeft (benzine of LPG) wordt geschakeld in the LPi computer. De signaaldraad naar de benzinemeter loopt via de multiconnector op de LPi ECU. Een relais in de LPi ECU schakelt tussen pin 39 (benzinetank) en pin 28 (LPGtank) naar pin 29 van de brandstofmeter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2023 18:59 #1473131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Pas heb ik iets geschreven over een relais dat verkleeft bij kou.
Één van die twee relais in de LPE schakelt de brandstofmeter.

In jouw plaatje zie je m ook zitten in het donkergrijze.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2023 00:40 #1473156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Fijn om een schema te hebben met draadkleuren!
Waar heb je die vandaag, en waar kan ik meer info vinden over de LPi computer?
..weet niet eens waar die zit / hoe die eruit ziet?
Is dat het metalen blok met die grote stekker aan de zijkant die naast de 4 LPG zekeringen zit net achter/boven de accu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2023 09:22 #1473158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE
Schema zelf is te googlen ("Vialle LPE"). Let op de LPE versies voor kleine verschillen.
Ik heb zelf een map van Vialle met allerlei info, en veel mensen hier hebben kennis/ervaring met Vialle, dus gewoon vragen!

LPE (gascomputer) is inderdaad dat metalen blok met grote stekker achter de accu (meestal). Foto'tje van het inwendige hiervan, met de bewuste relais:

Ik heb dat relais nog wel liggen, mocht Apeldoorn in de buurt zijn voor je.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2023 11:39 #1473164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super!
Dank voor de helpvolle info!
Ik ben er inmiddels achter door wat langer de spanning (die het dashboard metertje krijgt) te monitoren, dat het wat ingewikkelder ligt, en niet echt consequent lijkt..

Het blijkt toch niet zo te zijn dat het metertje op LPG stand het benzine nivo geeft..
Bij op contact zetten en na starten is het wel zo dat het metertje af en toe helemaal op 0% staat, en ook het oranje lampje niet brandt.
Een tikje op het dashboard bij het metertje zorgde er dan vaak voor dat het oranje lampje aansprong en met een beetje geduld zag je het wijzetje dat omhoog gaan.

Ik dacht dus; metertje krijgt geen spanning; Heb het metertje een extra 12V draadje gegeven en alle printspoortjes doorgesoldeerd. Ook de weerstand naar massa gemeten en kon geen rare dingen ontdekken.

In de praktijk is het zo dat het metertje het altijd wel gaat doen als je een paar km gereden hebt, dus beetje onhandig, maar voor nu mee te leven.

Ter zijde :
Ik ga sowieso een klein extra metertje maken, die in plaats van de buitentemperatuurmeter komt. Ik heb inmiddels een zelfgebouwde buitentemperatuurmeter in de andere Volvo zitten en werkt super. (is eenvoudig in te bouwen ipv standaard metertje, behuizing is 3d printed)
Mijn nieuwe versie lijkt ook al te werken;
Ik kan met een drukknopje (info button :-)) schakelen tussen buitentemperatuur (met vorstlampje), accuspanning (met laag/hoog alarm via het vorstlampje), en brandstof nivo.
Ik zou zelfs een dubbel nivometertje kunnen weergeven (twee balkjes), een voor benzine, een voor LPG, De reden dat ik dat nog niet gedaan heb, is omdat ik het compact en simpel wilde houden, zonder lange draden te moeten trekken.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2023 18:24 #1473167 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Interessant!
Hallo wdonders

Je schreef: "... (is eenvoudig in te bouwen ipv standaard metertje, behuizing is 3d printed)
...
Ik kan met een drukknopje (info button :-)) schakelen tussen buitentemperatuur (met vorstlampje), accuspanning (met laag/hoog alarm via het vorstlampje), en brandstof nivo.
Ik zou zelfs een dubbel nivometertje kunnen weergeven (twee balkjes), een voor benzine, een voor LPG ..."

Kun je, eventueel in een nieuw draadje, iets meer vertellen hierover. o.a. Ook over de 3D geprinte behuizing?

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2023 17:53 #1473205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker
Jazeker! Dat is ook zeker het plan!
Ik heb ook een paar andere projectjes, die ik nu al een paar jaar in de auto heb zitten:

- Koelvloeistof temperatuurmeter in het middenconsole naast de sigarettenaansteker.
Deze meet de spanning die het klokje van het dashboard krijgt, dus geen extra sensor of draden naar motorruimte zijn nodig.
Ook wordt een grafiekje getoond van het temperatuursverloop. Grappig is dat je thermostaat echt ziet schakelen en het grafiekje bij de waarde van de thermostaat blijft fluctueren. Zo kan je dus al snel zien als de thermostaat naar zijn gootje is.
Dit metertje is in te stellen via wifi (heeft zijn eigen wifi netwerk) en kan zelfs de radiatorfan aansturen bij een bepaalde temperatuur,

- Spanningsmetertje, ook naast de sigarettenaansteker.
Logt ook minimaal en maximaal gemeten waarden en kan ook waarschuwing geven (KVS metertje ook trouwens) bij een bepaalde waarde die je via Wifi kan instellen
Ook in dit metertje heb ik een interieur thermometer ingebouwd, maar in de praktijk werkt dit niet goed. Het sensortje zit in hetzelfde vakje in het dashboard en daar blijft de temperatuur erg hangen.

Deze projectjes heb ik zo gebouwd met het idee;
- Goed verkrijgbare onderdelen
- Zo min mogelijk onderdelen.
- Zo makkelijk mogelijk aan te sluiten (geen draden naar motorruimte of extra sensoren)
- Zo goedkoop mogelijk
- De projectjes te delen met Volvorijders
- Met een beetje soldeerervaring en geduld zou een ierder het moeten kunnen maken

Eh.. heel verhaal geworden al :-)
Een website-je is zelfs in voorbereiding over deze projectjes, maar ook met diverse interieurdelen die te 3d printen zijn (zoals o.a. armsteun magneetslotje, reparatiebeugeltjes voor bekleding achterklep, etc)
Misschien dat ik hier een / enkele fotootjes kan posten als teaser ;-) ..even kijken..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2023 18:14 #1473206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fotootjes..
[img src=" www.winand.nl/1/volvo940_ambienttemp.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]

[img src=" www.winand.nl/1/volvo940_coolant_volt.jpg " (class="additional class"|alt="alt text")/]

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2023 21:22 #1473207 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mooi!
Hallo wdonders

Je zou ook een serie artikelen kunnen schrijven hierover voor het verenigingsblad.

Zelf wil ik ooit een boordcomputertje bouwen voor de rechterkant van de tellerunit. Daar zit bij sommige uitvoeringen van onze auto's een soortgelijke opening als aan de linkerkant.

Welk beeldschermpje heb je gebruikt in de bovenste foto?

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC