Lekkende injector(s) ?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2023 18:13 #1111637 door V700 register
Lekkende injector(s) ? is gemaakt door V700 register
Mijn 1996 940 met Vialle LPi systeem doet het op zich prima.
Ik heb de auto pas 2 maanden en vanaf het begin dat ik hem heb, was het starten met warme motor (halfuurtje of uurtje stilstaan) wat lastig;
Ik moest dan tijdens het starten even het gas aantippen zodat ie aansloeg.
Daarna loopt motor meteen rustig en netjes stationair en verder niets meer aan de hand,

Echter nu, een maandje verder wordt het erger: Ik moet langer doorstarten en het gaspedaal lang ingetrapt houden voordat i wil aanslaan.
Vandaag was het toppunt tot nu toe: De auto had 2 dagen stilgestaan en de startmotor moest ik ecth wel 10 seconden laten draaien met ingetrapt gaspedaal voordat ie sputterend en twijfelend aansloeg.
Nadat ie aanslaat verder geen problemen, meteen netjes en rustig stationair.

Als ik de motor dan uitzet, en na enkele seconden weer start, gaat dat zoals het hoort, zonder het gaspedaal aan te raken.

Omdat ik op dit moment ook nog een andere haast identieke 940 heb (1997), had ik al een paar dingetjes uitgewisseld om zaken uit te sluiten zoals LMM, brandstofrelais (witte) en benzinedrukregelaar, nog voordat het duidelijk was dat het toch echt een lekkende injector zou moeten zijn..
De injectoren zijn overigens voorzien van een groene stip.
Ik was van plan het lpg/benzine onderbrekingsrelais ook even te wisselen, maar die van de andere auto mist een van de twee stekkers en is op een alternatieve manier aangesloten op de kabelboom.. even omwisselen is dus nog niet zo makkelijk.
Tijdens cranken zie ik de naald van de toerenteller bewegen, dus de krukas-sensor zal niet het probleem zjin (ziet er erg nieuw uit, heb 'm gemeten en meette tussen pin 2 en 3 zo'n 180 ohm, tussen 2 en 1 echter open circuit?
Is deze sensor dubbel uitgevoerd voor de zekerheid? vervangen toch maar een keer doen..)

Mijn vraagjes nu:
Zou het misschien ook en lekkende benzine injector kunnen zijn?
Ik wil het LPG systeem voor een paar dagen helemaal uitschakelen om te kijken of ik het startprobleem enkel op benzine ook heb.
Ik heb gelezen dat ik dan de 4 zekeringen voor de injectoren eruit moet halen, en nog ergens eentje?
Waar zit deze 5e zekering dan? (en waar herken ik 'm aan?)

LPG specialist Mesman in Son zie ik hier wel eens voorbij komen op het forum. Ik woon in Eindhoven en Mesman zit op 10 minuten rijden.
Ik heb echter ook gelezen dan Timen Smit een eigen / betere en permanente oplossing heeft voor het verhelpen van lekkende injectoren, dus dat klinkt al meteen goed (of heb ik het mis?)

Door mijn verhaal lijk ik zowaar haast een expert, maar ben nog echt een leek op sleutelgebied, dus de LPG injectoren wisselen tussen de twee auto's heb ik niet eens overwogen :-)
Momenteel wil mijn vriending niet in de auto rijden omdat ze bang is 'm niet meer te kunnen starten, dus ik wil liefst niet te lang wachten met een oplossing

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2023 18:30 #1472919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mesman
Mesman LPG in Son bestaat niet meer zie ik nu, het is nu een "garage voor alle merken" geworden..
mesman.nl/
Mandigers (ook in Son) bestaat nog wel, is dat een aanrader?
mandigers-lpg.business.site/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2023 19:45 #1472920 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Het lijkt
sterk op een lekkende LPI-injector!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2023 22:34 #1472926 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lpg
Lijkt mij inderdaad ook een lekkende lpg injector.
Kan het alleen niet helemaal rijmen met dat het na 2 dagen stilstand nog gebeurt. Zou namelijk verwachten dat dan ondertussen het lpg wel verdampt is.

Maar in principe is het uitschakelen van je lpg systeem via de schakelaar binnen is al voldoende. Maar voor de zekerheid de 4 zekeringen(zitten er bij mijn weten toch echt maar 4) bij de accu eruit trekken kan zeker geen kwaad.

Enige oplossing die er helaas is bij een lekkende injector is een nieuwe monteren. En dat wordt helaas een steeds duurdere bezigheid omdat die steeds schaarser worden.

Je kan ook nog bij verdampere in Helvoirt terecht. Zelf nooit bij hem geweest maar wel bij hem onderdelen besteld en dat ging altijd prima.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2023 01:50 #1472929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitschakelen
Alleen de zekeringen verwijderen is niet voldoende. Er staat vloeibare LPG in de leidingen en voordat die allemaal is weggelekt door die lekkende injector ben je dagen of misschien wel weken verder.
Als de motor niet wil aanslaan, geef dan eens volgas. Het benzine/asmengsel zal dan sneller weggestart zijn en de motor slaat sneller aan.
Het is wel een vervelende storing. Een andere (hoeft geen nieuwe te zijn) injector maakt je weer blij. Nu alleen nog uitzoeken om welke injector het gaat.
Het zijn overigens maar 4 zekeringen. Twee zekeringen voor elk twee injectoren, één voor de gaspomp en één voor de LPi computer.
Ik zou er een ritje naar Timen aan wagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2023 15:57 #1472947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank voor jullie reacties.
Ik heb vandaag de 4 zekeringen van de injectoren eruit gehaald.
Daarna was starten weer enorm lastig. Inderdaad moet ik dan het gaspedaal geheel ingetrapt houden en na 10 seconden cranken begint er leven in te komen.

Ik ging vervolgens even en boodschap doen en de auto stond nog geen 5 minuten geparkeerd. Na deze paar minuten weer starten en... weer hetzelfde euvel. (geen 10 seconden ditmaal, eerder 5 ofzo)
Vreemd, want na slechts een paar minuten stilstand was er niet eerder een probleem. Het lijkt erop dat de boel steeds meer gaat lekken (zelfs nu met de 4 zekeringen eruit dus)

@ Rversteeg, die twee andere zekeringen, die kan ik niet vinden?
Ik heb onder het dekseltje gekeken bij de tank onder de laadvloer, maar zie daar ook geen zekering. (heb ook idee waar de LPi computer zit?)

Inmiddels een afspraak gemaakt bij Verdampere in Helvoirt. (dank voor de tip!)
Volgens mij een eenmanszaakje met veel knowhow (hoop ik). Hij reviseert ook onderdelen zoals injectoren en geeft daar ook garantie op.
A.s. dinsdag ochtend ben ik daar en kan er zelfs op wachten. Wekt vertrouwen in ieder geval.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2023 16:00 #1472948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 zekeringen
@Rversteeg, Ah ik lees je bericht nu nog eens, en begrijp dat van de zekeringen er 1 voor de LPi computer is, en een van de Lpi pomp..
Verwarrend, omdat ze zo mooi op een rijtje zitten dacht ik dat het 1 zekering per injector was :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2023 16:22 #1472949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Inderdaad zijn het maar vier zekering in een apart kastje bij de accu, misschien niet heel duidelijk door mij omschreven.

<blockquote>
Het lijkt erop dat de boel steeds meer gaat lekken (zelfs nu met de 4 zekeringen eruit dus)
</blockquote>

Dat de zekeringen er nu uit zijn, zal het lekken niet meteen stoppen. De gaspomp houdt de voedingsleiding naar de injectoren onder 5 bar gevuld met vloeibaar LPG. Door de zekeringen er uit te trekken zal de gaspomp de weggelekte LPG niet meer aanvullen, maar wat er nu nog in de leiding zit ben je niet zomaar kwijt. Dat moet eerst allemaal weglekken. En aangezien 1 ltr vloeibare LPG verdampt tot zo'n 200 l gas duurt dat nog wel even, maar uiteindelijk zal de motor wel direct op benzine starten.

Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2023 09:25 #1472962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuttige info
Nuttige info, dank!
Ik dacht de auto het afgelopen weekend op benzine te rijden en had de 4 zekeringen dus verwijderd.
Samen met vriendin op pad naar familie en na 10 minuten begon de auto in te houden en te stotteren. Snel de eerste zijstraat genomen zodat ik van de 80kmh weg af was, en vrijwel direct sloeg de motor af. Ik kreeg 'm niet meer gestart en bedacht me dat het stotteren ook gewoon kon betekenen dat ik zonder benzine stond :-)
Ik heb een mooi 3 liter jerrycannetje benzine wat netjes klemvast zit in het linker vak onder de laadvloer (want je weet maar nooit) en dat kwam nu goed van pas.
Bijvullen, even wat doorstarten en uiteindelijk konden we onze weg vervolgen, (meteen naar de bezinepomp..)
Nu verdenk ik er de tankgever van kapot te zijn, want die gaf nog 60% aan ofzo.. (kijk altijd naar de brandsfmeter als ik de auto op contact zet, voordat ik start)
Weer een klusje erbij dus, maar fijn dat het ditmaal eenvoudig brandstofgebrek was :-)
Morgenochtend naar Verdampere, ben benieuwd..

Noot; Volgens mij heb ik deze jerrycan:
www.4x4haarlemmermeer.nl/shop/jerrycan-3-liter-kunststof/
Past zo precies in dat vak onder de laadvloer, alsof het ervoor gemaakt is. Erg blij mee, nu dat ik het nodig gehad heb :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2023 13:34 #1472968 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb hier een 940 uit '97
Ik heb hier een 940 uit '97 staan met hetzelfde euvel.
Maar hier heb ik de lpg-injectoren recent al van vervangen (geen LPi, maar waren wel aantoonbaar verstopt en versleten)

Probleem is er niet mee gewijzigd.
Ik vermoed bij mij de benzine injectoren, of terugslagklep in de brandstofleiding, maar nog geen tijd/zin gehad dit verder uit te zoeken.

Bedoel er alleen mee dat je je niet blind moet staren op het lpg-gedeelte.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD