Niet weer een LPG probleem hoor...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2023 20:58 #1111535 door V700 register
Niet weer een LPG probleem hoor... is gemaakt door V700 register
Hi Volvisti,

ik heb een probleem met mijn 945 1998 met Vialle LPI.
Voor ik van alles aan ga halen of vervangen wil ik graag eerst wat meningen en suggesties van jullie wanneer mogelijk.

Onder het rijden, wanneer op LPG valt de motor soms plotseling uit als in geen brandstof (LPG) toevoer meer.
Snel op de overschakel button naar benzine zetten en hij loopt weer, ligt dus volgens mij niet aan het overschakel relais, als ik dan na een halve minuut weer overschakel naar LPG gaat het weer een tijdje goed of soms ook meteen weer mis (tja). Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt als de motor warm is na b.v. een snelweg rit. Vreemde is dat ik bij vermogen vragen op LPG hij niet stottert of zo, aanvoer LPG is afdoende, geen hick-ups daar mee. Toevoer stopt vaak bij afremmen of uit laten lopen, rijdend op benzine heb ik dit probleem absoluut niet.

Ik heb het benzine overschakel relais vervangen, LPI injectoren gecontroleerd op los zitten, aansluitingen LPI pomp gecontroleerd, nieuwe bougies, 4 zekeringen vervangen, ECU ge-reset, etc.
Maar ik krijg er geen vinger achter wat er loos kan zijn, sinds ik deze 945 bezit, en dat is alweer 15 jaar, denk ik bij LPG problemen altijd "ja nu is de LPG pomp echt stuk" ha ha en misschien is dit nu wel echt het geval, ik weet het niet.

Toevoer stopt dus echt abrupt, niet op 1 cylinder maar op alle 4, echt motor dood.
Iemand een gouden idee/tip?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2023 08:14 #1472511 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Spanning meten
Op kritieke punten met een metertje in de auto.
Even een draadje trekken naar binnen.
Klopt met je aanhef geen lpg probleem.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-02-2023 09:30 #1472512 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Luik naar tankruimte open zetten.
Dan kan je horen of de pomp wel of niet of anders doordraait als het zich voor doet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2023 11:04 #1472514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ideetjes
Ik heb inmiddels een paar pompen versleten. Meestal begint het met minder druk opbrengen, waardoor de motor gaat inhouden als je meer gas geeft. Of een zekering die er uit springt omdat de pomp zwaarder gaat draaien. Zomaar spontaan uitvallen en dan weer inschakelen heb ik nog niet meegemaakt.
Ik heb wel gehad dat de pomp af en toe slechter ging draaien door een probleem in de electronica op de tank. Vervangen kan alleen als die buiten de tank is aangebouwd, in zo'n aluminium cilinder. Bij het vervangen vond ik ook een losse aardeaansluiting op de tank, misschien is dat de diepere oorzaak geweest.
Ik heb een tijdje met een proeflampje rondgereden, om te kijken of de voeding vanuit de LPE / pomprelais naar de tank wegviel, of dat het in de pompaansturing zelf zat. Maar begin simpel met het luisteren naar de pomp.

Tussen tank en injectoren zit ook nog een koppelblok met een electrische afsluiter. Kijk ook eens naar de stekkerverbinding van die afsluiter.

Als het niet in de aanvoer van LPG zit, dan blijft de LPE over. Aangezien alles doodvalt, zal er geen injectorprobleem zijn, want die krijgen per paar van twee 12V voeding. Heb je de multistekker op de LPE al bekeken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2023 14:29 #1472515 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hi allen, dank voor de
Hi allen, dank voor de suggesties, overschakelrelais blijft netjes branden, ook als die uitvalt. Stekker op LPE had ik ook al bekeken en ingespoten met contactspray.

Misschien LPE doorsolderen?

Koppelblok e.d. ga ik nakijken en ook alle aarde nog eens nalopen. Weet niet of het verbeelding is maar het lijkt alsof het alleen voorkomt bij decellereren.

@Adrian, wat bedoel je met "Even een draadje trekken naar binnen", ben elektro no no, geef mij maar mechanica, zie ik wat ik doe tenminste ;P

Luikje ga ik ook even open zetten. Hoop dat ik het snel vind, al wat gevaarlijke situaties beleeft op kruispunten en rotondes, snel naar N (automaat), relais schakelen naar benzine en weer starten, pfff wordt vervolgd...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2023 06:44 #1472518 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Draadje(2) naar binnnen
Om stroomstoring te controleren met een volt(multi)meter of desnoods een proeflampje tijdens de rit.
Onder de motorkap verbind je de draad met de component die je verdenkt van uitval of storing.
Altijd handig als zo'n draad er al ligt bij een storing.
Soms gebruik ik een speld of iets puntigs om verbinding te maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2023 13:09 #1472520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Adrian Ah zo, thanks nu snap
@Adrian Ah zo, thanks nu snap ik het.

• Gerard Sleutjes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2023 12:43 #1472551 door Gerard Sleutjes
Beantwoord door Gerard Sleutjes in topic LPG
heb zelfde gehad volvo 740 gl 1987
Lean Mesman Ekkersrijt Eindhoven
eerst nieuwe verdamper geplaatst
euvel niet verholpen
volgens mij was het de spanningsregelaar
dus deze laten vervangen, euvel voorbij
toch:
vervolgens rijden met binnensnoer en lampjes
(bij starten allerlei lampjes aan, gaat bij rijden en of alletwee uit dan weten ze waar ze moeten zoeken)
na 14 dagen weg laten halen
succes ermee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2023 21:08 #1472556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je input, als het
Dank voor je input, als het opgelost is laat ik het hier weten zodat een ander er ook nog iets aan heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2023 19:50 #1472579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelfde probleem gehad.
Ik heb heel lang hetzelfde probleem gehad. Hij sloeg dan random af, en geen oplossing hiervoor gevonden. Heel irritant en onzeker rijden dus.
Uiteindelijk bleek dat er 1 pinnetje in een stekker van de kabelboom van de LPI installatie doorgebrand was. Zag er ook verbrand uit als je de stekker lostrok, maar je moet er maar opkomen.
Misschien een mogelijkheid?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC