Motor slaat niet aan. Opgelost.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2023 10:00 #1111510
door Vincent van der Spek
Motor slaat niet aan. Opgelost. is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Na 13 jaar een 740 rijden, is de familie onlangs uitgebreid. De oude citroen xsara waarin dochterlief rondrijd vindt het trekken van paardentrailers niet (meer) leuk. Dus......een oude volvo. Het is een 940 Polar uit juli 98. Een van de allerlaatsen. Prachtige rood paarse kleur, op G3 en mag 1800 kg trekken. Wel behoorlijk wat km gedraaid en wat TLC nodig. Maar wat rijdt dat ding strak, stil en vlot. Zeker een verschil met de 740 uit 86. Van binnen leder en heel netjes. Dus dochter en papa happy, tot vandaag.
Vanmorgen starten, maar slaat niet aan. Gaat gewoon rond. Nog een tijdje doorgestart terwijl die aan het infuus van de 740 stond, maar niet aanslaan. Nog even een tijdje de accu los gehad voor een reset (moet toch wat), maar geen resultaat. Er zit een Vialle LPG installatie in (volgens de sticker op het luchtfilter), met binnen zo'n kermis licht knopje. Tijdens het starten heb ik die nog op benzine (rode lampje?) gezet, maar geen resultaat. Volgens mij start ie sowieso op benzine. Verder heb ik weinig kaas gegeten van zo'n installatie. Mijn 740 heeft een simpele verdamper/venturie met een mechanische schakelaar en start altijd op gas. Volgens mij is het enige elektronische een omschakel relais. Dat begon ik net te snappen.
Ik begrijp dat dit probleem van alles kan zijn, maar wellicht is er een simpele oplossing of in ieder geval goede ideeën. Het gaat trouwens om de TT-BD-34. Bekend hier?
Alvast bedankt, ook namens Dagmar
Vincent
Na wat lezen bedenk ik mij iets. Tijdens onderzoek onder het stuur kwam ik een origine sleutel tegen. Met een een tayrapje vastgezet aan een plastic ring. Ik dacht een reserve sleutel oid en dus weggehaald. Net de sleutel weer teruggestopt en de motor start gewoon weer. De startbeveiliging zat dus in de weg. Wel een bijzondere manier van oplossen. Ben benieuwd of dat ook anders kan.
Na 13 jaar een 740 rijden, is de familie onlangs uitgebreid. De oude citroen xsara waarin dochterlief rondrijd vindt het trekken van paardentrailers niet (meer) leuk. Dus......een oude volvo. Het is een 940 Polar uit juli 98. Een van de allerlaatsen. Prachtige rood paarse kleur, op G3 en mag 1800 kg trekken. Wel behoorlijk wat km gedraaid en wat TLC nodig. Maar wat rijdt dat ding strak, stil en vlot. Zeker een verschil met de 740 uit 86. Van binnen leder en heel netjes. Dus dochter en papa happy, tot vandaag.
Vanmorgen starten, maar slaat niet aan. Gaat gewoon rond. Nog een tijdje doorgestart terwijl die aan het infuus van de 740 stond, maar niet aanslaan. Nog even een tijdje de accu los gehad voor een reset (moet toch wat), maar geen resultaat. Er zit een Vialle LPG installatie in (volgens de sticker op het luchtfilter), met binnen zo'n kermis licht knopje. Tijdens het starten heb ik die nog op benzine (rode lampje?) gezet, maar geen resultaat. Volgens mij start ie sowieso op benzine. Verder heb ik weinig kaas gegeten van zo'n installatie. Mijn 740 heeft een simpele verdamper/venturie met een mechanische schakelaar en start altijd op gas. Volgens mij is het enige elektronische een omschakel relais. Dat begon ik net te snappen.
Ik begrijp dat dit probleem van alles kan zijn, maar wellicht is er een simpele oplossing of in ieder geval goede ideeën. Het gaat trouwens om de TT-BD-34. Bekend hier?
Alvast bedankt, ook namens Dagmar
Vincent
Na wat lezen bedenk ik mij iets. Tijdens onderzoek onder het stuur kwam ik een origine sleutel tegen. Met een een tayrapje vastgezet aan een plastic ring. Ik dacht een reserve sleutel oid en dus weggehaald. Net de sleutel weer teruggestopt en de motor start gewoon weer. De startbeveiliging zat dus in de weg. Wel een bijzondere manier van oplossen. Ben benieuwd of dat ook anders kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2023 11:49 #1472404
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Immobilizer
Als de immobilizer de startbeveiliging niet vrijgeeft, dan slaat de motor de eerste keer even kort aan, maar stopt na één of twee seconden. Al die tijd blijft het lambda-lampje branden, terwijl dat normaal direct uitgaat.
Als ik jouw verhaal zo lees, is het contactslot een keer vervangen en past de originele sleutel niet meer. De chip die in de nieuwe sleutel zit, past niet bij de immobilizer unit.
Kun je de oude chip niet overzetten in de "nieuwe" sleutel?
Als ik jouw verhaal zo lees, is het contactslot een keer vervangen en past de originele sleutel niet meer. De chip die in de nieuwe sleutel zit, past niet bij de immobilizer unit.
Kun je de oude chip niet overzetten in de "nieuwe" sleutel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2023 15:17 #1472407
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nummerbord
Wel even een nieuw nummerbord laten maken, zul je zien hoe het hele front daarvan opknapt! En is zo gebeurd als je de oude inlevert.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
24-01-2023 16:42 #1472408
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Mijn vingerafdrukken zitten nog op de sleutel waarschijnlijk
Dit is een eerdere 945 van mijn zus.
Ze was sleutel regelmatig kwijt en had er maar twee.
Toen ze er 1 echt kwijt was heb ik de resterende sleutel 5 keer laten namaken en de originele sleutel inderdaad aan ring van contactslot bevestigd.
Het heeft voor ze em verkocht altijd gewerkt.
Veel kilometers inderdaad maar een fijne kar.
Hij had een defecte kachelradiator toen ze em verkocht. De koopster ging em zelf vervangen vertelde ze mij.
Ze was sleutel regelmatig kwijt en had er maar twee.
Toen ze er 1 echt kwijt was heb ik de resterende sleutel 5 keer laten namaken en de originele sleutel inderdaad aan ring van contactslot bevestigd.
Het heeft voor ze em verkocht altijd gewerkt.
Veel kilometers inderdaad maar een fijne kar.
Hij had een defecte kachelradiator toen ze em verkocht. De koopster ging em zelf vervangen vertelde ze mij.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2023 21:17 #1472406
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic sleutel
De verstopte sleutel paste gewoon. Misschien hadden een vorige eigenaar nog maar één sleutel en wilde die goedkope nieuw gemaakte sleutels gebruiken. Daar heb ik er twee van. Kale sleutels zonder iets van plastic/rubber. Ik weet nog van de citroen dat een extra reserve sleutel bij de dealer moest worden ingelezen en daarmee best een dure sleutel werd. Nu kan iedere sleutelboer een sleutel maken. Het werkt op zich prima en waarschijnlijk al jaren zo. Nu ook met een fotootje (als dat lukt, lijkt van niet, toch wel)
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2023 20:17 #1472417
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic lek
Ik weet niet hoelang dat geleden is, maar die reparatie is niet gelukt kwam ik van de week achter. Dat wordt een uitdagend sleutelklusje. Ik ben ook benieuwd hoe de kop er bij staat.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-01-2023 23:06 #1472420
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Misschien hebben ze er gewoon een pil in gedaan.
Daarmee paar jaar gereden en nu weer verpatst.
Staat van de kop weet ik niet.
Naast Apk, uitlaat en keer olieverversen heb ik er nooit iets aan gedaan.
Mijn zus reed er 1 op 10 mee zei ze. Dan weet je hoe ie op zijn staart werd getrapt.
Staat van de kop weet ik niet.
Naast Apk, uitlaat en keer olieverversen heb ik er nooit iets aan gedaan.
Mijn zus reed er 1 op 10 mee zei ze. Dan weet je hoe ie op zijn staart werd getrapt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2023 09:24 #1472423
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelradiateur
Als je aan de gang gaat om de kachelradiateur te vervangen, neem dan een origineel Volvo exemplaar of laat de oude radiateur reviseren. Op zich is is er kwalitatief weinig mis met een Nissens radiateur, alleen is de verwarmingscapaciteit ik schat wel 30% lager. Op zich geen moeilijke klus, alleen tijdrovend.
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2023 16:18 #1472424
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic origineel
Dat was ook het plan. Ik had al wat van de vraagprijs af gekregen vanwege wat dingetjes die niet in orde waren en gelukkig wil de handelaar, van wie ik de Volvo heb gekocht, ook voor de helft meebetalen aan een nieuwe originele. Ach, het blijven oude auto's. Wel hele fijne oude auto's.
Wel frappant is dat de Citroen een jaar geleden bijna naar de sloop ging vanwege........een lekke kachelradiator. Er kwam stoom uit het dashboard. Daar heb ik toen toch nog maar een middeltje ingegooid. Stuk was ie toch al. Dat werkt nog steeds, alleen de kachel doet het nog amper. Dat gaan we niet doen met de 940.
Wel frappant is dat de Citroen een jaar geleden bijna naar de sloop ging vanwege........een lekke kachelradiator. Er kwam stoom uit het dashboard. Daar heb ik toen toch nog maar een middeltje ingegooid. Stuk was ie toch al. Dat werkt nog steeds, alleen de kachel doet het nog amper. Dat gaan we niet doen met de 940.
Moderators: Jerry Stam