CO waarde op lpg te hoog
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 12:05 #1111443
door Mathy van Nisselroy
CO waarde op lpg te hoog is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Goedemiddag,
Mijn 940 b230fk op lpg (landi renzo met AEB injectoren) is afgelopen week afgekeurd op de co waarde. Dit was toen 1.7% (0.35% is de norm). Waardes op benzine zijn goed.
5k km zijn de lpg filters nog vervangen, nieuwe bougies, cis klep schoongemaakt, vacuumslangetjes vervangen, kleppen gesteld etc. Lpg installatie is ongeveer 200k km oud.
Nu ben ik vandaag weer geweest, met een goed warme motor. Waardes leken in eerste instantie goed, maar af en toe een piek weer naar de 1.7%, niet constant dus.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Henk Boertien in wezep, maar daar kan ik pas 24 november terecht. Mijn auto is nu over de apk datum heen, dus kan de auto niet meer gebruiken nu.
Heb ook al gebeld met Timen Smit, maar die doet alleen Vialle.
Weet iemand nog dingen dingen die ik kan proberen om de co waarde omlaag te krijgen? De keurmeester vond vooral het schommelen verdacht, misschien dat ik daar mee al iets kan uitsluiten?
Mijn 940 b230fk op lpg (landi renzo met AEB injectoren) is afgelopen week afgekeurd op de co waarde. Dit was toen 1.7% (0.35% is de norm). Waardes op benzine zijn goed.
5k km zijn de lpg filters nog vervangen, nieuwe bougies, cis klep schoongemaakt, vacuumslangetjes vervangen, kleppen gesteld etc. Lpg installatie is ongeveer 200k km oud.
Nu ben ik vandaag weer geweest, met een goed warme motor. Waardes leken in eerste instantie goed, maar af en toe een piek weer naar de 1.7%, niet constant dus.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Henk Boertien in wezep, maar daar kan ik pas 24 november terecht. Mijn auto is nu over de apk datum heen, dus kan de auto niet meer gebruiken nu.
Heb ook al gebeld met Timen Smit, maar die doet alleen Vialle.
Weet iemand nog dingen dingen die ik kan proberen om de co waarde omlaag te krijgen? De keurmeester vond vooral het schommelen verdacht, misschien dat ik daar mee al iets kan uitsluiten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 15:06 #1471928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adapter
Ik ken Landi Renzo installaties niet specifiek, maar van wat ik op internet zie, gebruikt de gascomputer net als bij Vialle het benzineinjector signaal om de LPG injectietijd te berekenen. Ook worden er wat andere inputsignalen gebruikt om eventueel bij te sturen, zoals accuspanning en temperatuur. Heb je alle connectoren al bekeken?
Je zou ook eventueel een diagnosekabel kunnen aanschaffen om zelf de installatie uit te lezen op je laptop.
Je zou ook eventueel een diagnosekabel kunnen aanschaffen om zelf de installatie uit te lezen op je laptop.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 15:53 #1471931
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic schommelen?
Als de verbinding met de temperatuursensor of met de accu niet goed is, kan dat dus schommelen veroorzaken als ik het bericht van Rversteeg lees. Alle contacten heel goed nalopen en kijken of hij dan regelmatiger loopt?? de staat van de accu kun je testen door er een goede accu naast te zetten met startkabels. Als ie dan niet meer schommelt, moet je het daar zoeken.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 16:32 #1471933
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Zie je ook schommelingen in
Zie je ook schommelingen in de andere waardes? (CO2/HC/O2) Dan kun je gerichter zoeken...
Aangezien de waardes op benzine wél goed zijn, zou ik het niet zo snel zoeken in de accuspanning of temperatuursensor, dan zou je dezelfde effecten op benzine moeten ervaren.
Ook hier geen kennis van Landi, misschien dat die (net als bv Prins) een eigen temp sensor heeft. Dus helemaal uitgesloten is het niet.
Ik zou het eerder in de ontsteking zoeken, bougies vonken moeilijker bij lpg dan benzine. Ik lees dat je wel de bougies redelijk recent vervangen hebt (ook dit is geen garantie) maar hoe is de staat van bv de kabels en de verdeler?
Aangezien de waardes op benzine wél goed zijn, zou ik het niet zo snel zoeken in de accuspanning of temperatuursensor, dan zou je dezelfde effecten op benzine moeten ervaren.
Ook hier geen kennis van Landi, misschien dat die (net als bv Prins) een eigen temp sensor heeft. Dus helemaal uitgesloten is het niet.
Ik zou het eerder in de ontsteking zoeken, bougies vonken moeilijker bij lpg dan benzine. Ik lees dat je wel de bougies redelijk recent vervangen hebt (ook dit is geen garantie) maar hoe is de staat van bv de kabels en de verdeler?
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 16:39 #1471934
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Benzine
Wanneer het CO op benzine goed is, dan denk ik dat er een nieuwe rail met LPG-injectoren gemonteerd moet worden.
De pakking van het inlaatspruitstuk lekt niet?
Klopt Timen heeft helaas alleen maar de spullen voor de Vialle installaties.
Vialle was indertijd de installatie waar Volvo's nieuw meegeleverd konden worden.
De pakking van het inlaatspruitstuk lekt niet?
Klopt Timen heeft helaas alleen maar de spullen voor de Vialle installaties.
Vialle was indertijd de installatie waar Volvo's nieuw meegeleverd konden worden.
- Leon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2022 21:54 #1471937
door Leon
Beantwoord door Leon in topic Het moeilijke is dat ik thuis
Het moeilijke is dat ik thuis geen 4 gasmeting kan doen, dus diagnose doen is lastig. Ik ben nu al 3x na de keuring bij de garage geweest om te kijken of het beter is geworden.
Na de eerste keer heb ik dus de bougies vervangen, dat maakte geen verschil. De rotor en verdeler zijn nog geen jaar oud.
De andere waardes schommelden ook mee. Op het moment dat de CO te hoog was, was de lambda waarde te laag.
In de koelvloeistofleiding naar de verdamper zit inderdaad een sensor, waarvan ik vermoed dat dit een temperatuursensor is. Die zal ik morgen eens doormeten.
Stekkers heb ik allemaal gecontroleerd, zien er nog als nieuw uit. Het gehele inlaattraject heb ik gecontroleerd op valse lucht, lijkt allemaal goed. De auto loopt ook perfect op lpg, dus ik kan niet meer controleren of de motor regelmatiger gaat lopen.
Maar inderdaad, ik verdenk ook de injectoren. Wat mij is opgevallen dat de injectoren sinds een paar weken wat luider zijn gaan tikken. Ik heb ze tijdens het lopen afzonderlijk losgekoppeld, maar er was geen injector die meer geluid maakte dan de andere. Aangezien dit een gehele rail is, is dit ook moeilijk te onderscheiden.
Over de injectoren heb ik contact gehad met Henk Boertien, maar die zegt dat het tikken niet direct een indicator is voor dit probleem, het kon aan zoveel dingen meer liggen. Meten is weten, gissen is missen. Hij adviseerde dus om de auto bij hem neer te zetten. 24 november heb ik pas de afspraak staan, maar aangezien ik de auto echt niet zo lang kan missen, probeer ik hier wat tips te verkrijgen.
Na de eerste keer heb ik dus de bougies vervangen, dat maakte geen verschil. De rotor en verdeler zijn nog geen jaar oud.
De andere waardes schommelden ook mee. Op het moment dat de CO te hoog was, was de lambda waarde te laag.
In de koelvloeistofleiding naar de verdamper zit inderdaad een sensor, waarvan ik vermoed dat dit een temperatuursensor is. Die zal ik morgen eens doormeten.
Stekkers heb ik allemaal gecontroleerd, zien er nog als nieuw uit. Het gehele inlaattraject heb ik gecontroleerd op valse lucht, lijkt allemaal goed. De auto loopt ook perfect op lpg, dus ik kan niet meer controleren of de motor regelmatiger gaat lopen.
Maar inderdaad, ik verdenk ook de injectoren. Wat mij is opgevallen dat de injectoren sinds een paar weken wat luider zijn gaan tikken. Ik heb ze tijdens het lopen afzonderlijk losgekoppeld, maar er was geen injector die meer geluid maakte dan de andere. Aangezien dit een gehele rail is, is dit ook moeilijk te onderscheiden.
Over de injectoren heb ik contact gehad met Henk Boertien, maar die zegt dat het tikken niet direct een indicator is voor dit probleem, het kon aan zoveel dingen meer liggen. Meten is weten, gissen is missen. Hij adviseerde dus om de auto bij hem neer te zetten. 24 november heb ik pas de afspraak staan, maar aangezien ik de auto echt niet zo lang kan missen, probeer ik hier wat tips te verkrijgen.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2022 10:17 #1471940
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Een te hoge CO met een te
Een te hoge CO met een te lage O2 kan duidt op een rijk mengsel.
Bij ontstekingsproblemen zou je een te hoge O2 verwachten door onvolledige verbranding, en lijkt dus niet waarschijnlijk
Hoge CO met een lage O2 kan onder andere veroorzaakt worden door te lage motortemperatuur (bv thermostaat defect) of een stervende temp-sensor.
Maar ik zou dan ook een hoge HC waarde verwachten.
Bij ontstekingsproblemen zou je een te hoge O2 verwachten door onvolledige verbranding, en lijkt dus niet waarschijnlijk
Hoge CO met een lage O2 kan onder andere veroorzaakt worden door te lage motortemperatuur (bv thermostaat defect) of een stervende temp-sensor.
Maar ik zou dan ook een hoge HC waarde verwachten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-11-2022 18:35 #1471974
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangezien de waardes op
<blockquote>
</blockquote>
Bij een Vialle LPi installatie wordt de accuspanning door de Vialle computer gebruikt om de aansturing van gasinjectoren eventueel aan te passen. Staat dus los van de benzineinjectoren.
</blockquote>
Bij een Vialle LPi installatie wordt de accuspanning door de Vialle computer gebruikt om de aansturing van gasinjectoren eventueel aan te passen. Staat dus los van de benzineinjectoren.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2022 12:00 #1471995
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic je zou eens moeten kijken naar de lambdasensor
Zijn alle spanningen correct? De spanning op de signaaldraad moet schommelen tussen se 0,2 en 0,8 volt. meet eens tussen de motormassa en de uitlaat. daar mag geen spanning tussen staan groter dan 01, volt. Is deze groter dan zit er een weerstand tussen de massa van de sonde en de motor en wordt de regeling verstoord. Dan moet je het huis van de sonde aan massa leggen. Oorzaak slecht contact van uitlaatdelen en de motor. Dan raakt de werking van de sonde verstoord.
Ik heb nooit begrepen dat Volvo een driedraadsonde monteert. Ik heb het op al de wagens opgelost door een koperdraad met een slangklem op de sonde te zetten en voor met het motorblok te verbinden zodat je een storingsvrij betrouwbaar lambdasignaal krijgt..
Ik heb nooit begrepen dat Volvo een driedraadsonde monteert. Ik heb het op al de wagens opgelost door een koperdraad met een slangklem op de sonde te zetten en voor met het motorblok te verbinden zodat je een storingsvrij betrouwbaar lambdasignaal krijgt..
- Leon
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2022 15:18 #1472022
door Leon
Beantwoord door Leon in topic Ik heb zelf geen tijd meer
Ik heb zelf geen tijd meer gehad om naar de volvo te kijken, aanstaande donderdag heb ik de afspraak bij Henk Boertien, en hopen dat hij me verder kan helpen. Het resultaat daarvan post ik hier.
@Jur: Ik heb dit gecontroleerd door de weerstand te meten tussen de massa van de sonde, en de massa van de motor. Dit was nagenoeg 0. Maar dit verdenk ik ook niet, aangezien de waardes op benzine perfect waren volgens de keurmeester.
@Jur: Ik heb dit gecontroleerd door de weerstand te meten tussen de massa van de sonde, en de massa van de motor. Dit was nagenoeg 0. Maar dit verdenk ik ook niet, aangezien de waardes op benzine perfect waren volgens de keurmeester.
Moderators: Jerry Stam