Motor slaat af B230FK Prins VSI 1 overschakelen Benzine naar LPG
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2022 10:55 #1111414
door V700 register
Motor slaat af B230FK Prins VSI 1 overschakelen Benzine naar LPG is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Ik heb met mijn Volvo 940 LPT automaat (1997) het volgende probleem:
Bij het overschakelen van benzine naar LPG valt de motor uit. Echter als ik de motor boven de 2500 toeren houdt, dan lukt het overschakelen wel, maar dan zakt het toerental naar 1000 en dan pakt deze op op LPG en loopt vervolgens probleemloos!
Het lijkt erop dat het overschakel moment te lang duurt (+/- 1,5 seconden) voordat er daadwerkelijk LPG wordt ingespoten. Het vreemde is, dat op het moment dat de motor uitvalt, je gelijk weer start, de motor probleemloos start op ... LPG (Groene lampje brand bij starten, dus op LPG!)
Je kunt dus begrijpen dat bij koude start, ik handmatig na een tijdje overschakel en hem hoger in de toeren houdt (>2500 t/min), om tijdens het rijden geen afslaande motor te krijgen, maar dit is zeer onhandig...
Ben al 2x bij LPG (Prins) specialist geweest voor dit probleem, en daar is het LPG filter vervangen, de afsluitklep op de verdamper en zijn diverse draden op nieuw gesoldeerd. Er zijn geen foutcodes en eenmaal succesvol overgeschakeld op LPG, rijdt de auto probleemloos, alleen het overschakelen van benzine naar LPG dus...
Bij de LPG specialist zijn ze zeer behulpzaam en hebben al veel tijd en moeite hierin gestoken, maar het probleem is nog niet opgelost.
Wie heeft hier eerder mee te maken gehad? Of heeft een suggestie in welk richting we moeten zoeken? Is het mogelijk om het omschakelmoment (tijd!) software matig in te stellen? Alvast bedankt voor de suggesties
Ik heb met mijn Volvo 940 LPT automaat (1997) het volgende probleem:
Bij het overschakelen van benzine naar LPG valt de motor uit. Echter als ik de motor boven de 2500 toeren houdt, dan lukt het overschakelen wel, maar dan zakt het toerental naar 1000 en dan pakt deze op op LPG en loopt vervolgens probleemloos!
Het lijkt erop dat het overschakel moment te lang duurt (+/- 1,5 seconden) voordat er daadwerkelijk LPG wordt ingespoten. Het vreemde is, dat op het moment dat de motor uitvalt, je gelijk weer start, de motor probleemloos start op ... LPG (Groene lampje brand bij starten, dus op LPG!)
Je kunt dus begrijpen dat bij koude start, ik handmatig na een tijdje overschakel en hem hoger in de toeren houdt (>2500 t/min), om tijdens het rijden geen afslaande motor te krijgen, maar dit is zeer onhandig...
Ben al 2x bij LPG (Prins) specialist geweest voor dit probleem, en daar is het LPG filter vervangen, de afsluitklep op de verdamper en zijn diverse draden op nieuw gesoldeerd. Er zijn geen foutcodes en eenmaal succesvol overgeschakeld op LPG, rijdt de auto probleemloos, alleen het overschakelen van benzine naar LPG dus...
Bij de LPG specialist zijn ze zeer behulpzaam en hebben al veel tijd en moeite hierin gestoken, maar het probleem is nog niet opgelost.
Wie heeft hier eerder mee te maken gehad? Of heeft een suggestie in welk richting we moeten zoeken? Is het mogelijk om het omschakelmoment (tijd!) software matig in te stellen? Alvast bedankt voor de suggesties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
17-10-2022 17:04 #1471783
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb dezelfde prins
Ik heb dezelfde prins-installatie er al een paar ton probleemloos in zitten, maar aan die info heb je verder niet zo veel...
Zo te horen horen hebben ze al een aantal hoofdverdachten (preventief) vervangen.
De filtertjes (de afsluitklep op de verdamper heeft ook een filter) zijn sowieso eens in de zoveel tijd aan de beurt.. dus dat kan nooit kwaad.
Als ik zo op afstand moet gokken; lijkt er haast op dat je ergens lekkage hebt (bv 1 van de injectoren)
Al rijdend omschakelen moet er dan eerst vloeibaar-lpg omgezet worden naar gas, de verdamper/leidingen op druk komen etc.. Dit zal vrij snel gebeuren, maar de door jou genoemde 1,5 seconden is ook geen eeuwigheid.
De verdamper, en het hele traject naar de injectoren toe, zitten ná de laatste afsluiter. En deze gaat pas open nadat je omschakelt naar lpg, systeem wordt dus niet op druk gebracht als je nog op benzine aan het warm rijden bent.
Dit zou ook verklaren waarom die na het uitvallen wel start op lpg, en je er eenmaal overgeschakeld ook geen last meer van hebt.
Op het filter tussen verdamper/injectoren zit een Bosch sensor geschroefd welke de temp. en druk van het LPG meet. Deze sensor is actief (5 volt) voeding) zodra de motor draait, maar een goede waarde is géén voorwaarde om over te schakelen. Laat de lpg-boer deze eens uitlezen na een echt koude start vóór je overschakelt naar lpg, of een keer handmatig de klep openzetten voordat je gaat rijden.
Een gezonde bedrijfsdruk schommelt tussen de 1,7 en 2,6 bar bij Prins. Er zijn 3 verschillende sensoren geleverd, dus een vast voltage om zelf te meten kan ik je helaas niet geven.
Je kan ook eens proberen over te schakelen op momenten dat je aan het afremmen bent op de motor, blijf dan een héél klein beetje gas bijgeven. Zo heb je meer tijd voordat de motor onder stationair toerental duikt en afslaat.
Zo te horen horen hebben ze al een aantal hoofdverdachten (preventief) vervangen.
De filtertjes (de afsluitklep op de verdamper heeft ook een filter) zijn sowieso eens in de zoveel tijd aan de beurt.. dus dat kan nooit kwaad.
Als ik zo op afstand moet gokken; lijkt er haast op dat je ergens lekkage hebt (bv 1 van de injectoren)
Al rijdend omschakelen moet er dan eerst vloeibaar-lpg omgezet worden naar gas, de verdamper/leidingen op druk komen etc.. Dit zal vrij snel gebeuren, maar de door jou genoemde 1,5 seconden is ook geen eeuwigheid.
De verdamper, en het hele traject naar de injectoren toe, zitten ná de laatste afsluiter. En deze gaat pas open nadat je omschakelt naar lpg, systeem wordt dus niet op druk gebracht als je nog op benzine aan het warm rijden bent.
Dit zou ook verklaren waarom die na het uitvallen wel start op lpg, en je er eenmaal overgeschakeld ook geen last meer van hebt.
Op het filter tussen verdamper/injectoren zit een Bosch sensor geschroefd welke de temp. en druk van het LPG meet. Deze sensor is actief (5 volt) voeding) zodra de motor draait, maar een goede waarde is géén voorwaarde om over te schakelen. Laat de lpg-boer deze eens uitlezen na een echt koude start vóór je overschakelt naar lpg, of een keer handmatig de klep openzetten voordat je gaat rijden.
Een gezonde bedrijfsdruk schommelt tussen de 1,7 en 2,6 bar bij Prins. Er zijn 3 verschillende sensoren geleverd, dus een vast voltage om zelf te meten kan ik je helaas niet geven.
Je kan ook eens proberen over te schakelen op momenten dat je aan het afremmen bent op de motor, blijf dan een héél klein beetje gas bijgeven. Zo heb je meer tijd voordat de motor onder stationair toerental duikt en afslaat.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2022 21:44 #1471784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, bedankt, dat zal ik ook
Ok, bedankt, dat zal ik ook eens proberen om over te schakelen terwijl ik afrem op de motor. Ik vermoed zelf dat er niet tijdig druk wordt op gebouwd, wellicht ook iets mechanisch. Zal ook even navragen of het filter tussen de verdamper en injectoren ook is vervangen. Zal ook de Bosch sensor laten controlleren, wordt vervolgd...
Al met al is er wel mee te leven, maar het is hinderlijk. De installatie is in 2011 ingebouwd, dus gaat alweer wat jaartjes mee.
Al met al is er wel mee te leven, maar het is hinderlijk. De installatie is in 2011 ingebouwd, dus gaat alweer wat jaartjes mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2022 22:34 #1471785
door V700 register
Dit heb ik net even geprobeerd en dat werkt behoorlijk goed! Als ik een heel klein beetje gas blijf geven, dan is het nauwelijks merkbaar dat er van benzine naar LPG (handmatig) wordt overgeschakeld en binnen 1 seconde, hierbij gaat de groene tankindicatie aan en rode led snel uit. Ook heb ik geprobeerd om geen gas te geven bij afremmen op de motor en dan duurt het langer voordat er op LPG wordt overgeschakeld, dit duurt dan ca 3 à 4 seconden. (Groene tankindicatie brandt en de rode led gaat na 3 à 4 sec uit).
Zou het kunnen zijn dat er te weinig lucht in het gasmengsel zit, dus een te rijke afstelling bij overschakelen?
Beantwoord door V700 register in topic Je kan ook eens proberen over
Je kan ook eens proberen over te schakelen op momenten dat je aan het afremmen bent op de motor, blijf dan een héél klein beetje gas bijgeven. Zo heb je meer tijd voordat de motor onder stationair toerental duikt en afslaat.
Dit heb ik net even geprobeerd en dat werkt behoorlijk goed! Als ik een heel klein beetje gas blijf geven, dan is het nauwelijks merkbaar dat er van benzine naar LPG (handmatig) wordt overgeschakeld en binnen 1 seconde, hierbij gaat de groene tankindicatie aan en rode led snel uit. Ook heb ik geprobeerd om geen gas te geven bij afremmen op de motor en dan duurt het langer voordat er op LPG wordt overgeschakeld, dit duurt dan ca 3 à 4 seconden. (Groene tankindicatie brandt en de rode led gaat na 3 à 4 sec uit).
Zou het kunnen zijn dat er te weinig lucht in het gasmengsel zit, dus een te rijke afstelling bij overschakelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2022 09:44 #1471787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkende injector
Dit wijst toch wel duidelijk op een lege LPG leiding tussen de verdamper en de injectoren.
Als je overschakelt terwijl je afremt op de motor, wordt geen brandstof ingespoten. Je merkt dan niets van het gebrek aan gas, want je hebt immers op dat moment geen gas nodig. De installatie heeft even tijd om de leiding te vullen zonder dat je daar last van hebt.
Het zal wel in de regelstrategie van de installatie zitten dat die niet omschakelt als er geen gas wordt gegeven om de kans op backfire te verkleinen. Geef je iets gas, dan schakelt die meteen over, de leiding wordt gevuld en na 1.5 seconden pakt de motor weer op.
Geef je géén gas, dan begint onder ca 1500 tpm de inspuiting vanzelf weer (is in de Volvo ECU zo ingeprogrammeerd) en zal de installatie dus ook naar gas overschakelen, zonder dat jij gas geeft. De leiding wordt gevuld en het gas inspuiten begint. Je merkt niets van de hapering van 1.5 seconden omdat je nog steeds op de motor afremt.
Ik zou zeggen, vraag je installateur naar een lekkende injector te kijken.
Als je overschakelt terwijl je afremt op de motor, wordt geen brandstof ingespoten. Je merkt dan niets van het gebrek aan gas, want je hebt immers op dat moment geen gas nodig. De installatie heeft even tijd om de leiding te vullen zonder dat je daar last van hebt.
Het zal wel in de regelstrategie van de installatie zitten dat die niet omschakelt als er geen gas wordt gegeven om de kans op backfire te verkleinen. Geef je iets gas, dan schakelt die meteen over, de leiding wordt gevuld en na 1.5 seconden pakt de motor weer op.
Geef je géén gas, dan begint onder ca 1500 tpm de inspuiting vanzelf weer (is in de Volvo ECU zo ingeprogrammeerd) en zal de installatie dus ook naar gas overschakelen, zonder dat jij gas geeft. De leiding wordt gevuld en het gas inspuiten begint. Je merkt niets van de hapering van 1.5 seconden omdat je nog steeds op de motor afremt.
Ik zou zeggen, vraag je installateur naar een lekkende injector te kijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
18-10-2022 13:54 #1471788
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic @Rversteeg; dat was ook exact
@Rversteeg; dat was ook exact mijn gedachtegang.
Behalve de injectoren kan het systeem ook elders lekken, zoals de verdamper (welke inmiddels al 11 jaar oud is gok ik). Vandaar de opmerking om de systeemdruk uit te laten lezen bij de gasboer bij een koude start... is de druk te laag of helemaal geen druk, dan weet je dat die ergens lekt.
Behalve de injectoren kan het systeem ook elders lekken, zoals de verdamper (welke inmiddels al 11 jaar oud is gok ik). Vandaar de opmerking om de systeemdruk uit te laten lezen bij de gasboer bij een koude start... is de druk te laag of helemaal geen druk, dan weet je dat die ergens lekt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2022 21:41 #1471789
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdachte verdamper en injectoren.
@Rversteeg en @noppen20, bedankt voor het meedenken. Het lijkt er inderdaad op dat de verdachte de verdamper of 1 van de injectoren is. Ik ga dit binnenkort nog (laten) onderzoeken.
Zo te zien is de verdamper nog een ouder type (type B,C,D of E), kan helaas de sticker niet meer lezen, want de tekst is eraf gesleten, maar zou hiervoor nog een revisie set kunnen bestellen, wat volgens mij sowieso geen kwaad kan om deze te reviseren, als deze al van 2011 is.
Het filter en afsluiter voor de verdamper zijn ook vervangen en voor zover ik nog op de factuur kan nakijken is er ook naar de Bosch sensor gekeken en uitgelezen bij koude start, maar ga dit voor de zekerheid nog navragen.
Zo te zien is de verdamper nog een ouder type (type B,C,D of E), kan helaas de sticker niet meer lezen, want de tekst is eraf gesleten, maar zou hiervoor nog een revisie set kunnen bestellen, wat volgens mij sowieso geen kwaad kan om deze te reviseren, als deze al van 2011 is.
Het filter en afsluiter voor de verdamper zijn ook vervangen en voor zover ik nog op de factuur kan nakijken is er ook naar de Bosch sensor gekeken en uitgelezen bij koude start, maar ga dit voor de zekerheid nog navragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam