Nieuwe kabelboom en LPG

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2020 11:50 #1110218 door Vincent van der Spek
Nieuwe kabelboom en LPG is gemaakt door Vincent van der Spek
Medeliefhebbers
Ik heb al een tijdje (op aanraden van fflunche) een mooie nieuwe kabelboom liggen voor mijn B230F uit 1986. Het lijkt een kwestie van stekkers los en vast en goed naar de handleiding kijken. Maar wat tegen houdt is dat de auto is voorzien van een LPG installatie. Eén volgens mij van het simpelste type: handmatige brandstofschakelaar (start altijd op lpg), ringventurie en natuurlijk een verdamper. Ik heb het idee dat het veiligheidsrelais het geavanceerdste stukje elektronica is. Er loop door die LPG installatie natuurlijk wel wat extra bedrading. Na bestudering van de bedrading lijkt het erop dat de LPG installatie alleen ingrijpt op een grijze draad van de kabelboom en deze is volgens mij (en de handleiding) van de benzine injectoren. Als dat het enige is, dan is dat simpel zelf bij de nieuwe boom aan te brengen.
Nu de vraag of ik dat juist zie. En niet, dat als ik de behoorlijk krokante oude kabelboom eruit haal, het allemaal veel ingewikkelder is en ik zonder auto zit. Het is mijn dagelijks vervoer, en minstens 170 km per dag doe ik graag op LPG.
Alvast bedankt voor het meedenken.

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2020 13:56 #1463627 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ja hoor
Die dikke grijze draad is ononderbroken de aansturing benzine-injectoren.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2020 14:18 #1463628 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic duidelijk
Dank je Timen, dat is dan duidelijk. Is grijs de enige die onderbroken is of kan ik meer geknip in de kabelboom verwachten voor de LPG installatie?

groeten
Vincent

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2020 14:13 #1463639 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic omschakelen
Het hang van het type LPG installatie af wat er moet worden omgeschakeld en dus moet worden doorgeknipt. Er is namelijk ook een brandstofmeter die moet worden omgeschakeld en de brandstof ook. Op zich is het voor een vakman (en dus ook de deskundige zelfsleutelaar) geen enkel probleem. Zeker omdat het een bestaande installatie is is het zoek en vervang met de schema's er naast.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2020 13:00 #1463677 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Simpel
Het LPG niveau wordt weergegeven via ledjes op de schakelaar. De schakelaar is een volledige handbediende. Stand LPG, stand niets en stand benzine. Staat altijd op stand LPG en start daar ook op (op benzine start ie niet lekker, gare kabelboom?). Verder beschreven zoals boven. Als ik wat simpele schema's bekijk op internet is het onderbreken van de benzinetoevoer en in dit geval de injectoren het enige wat gebeurt in het originele systeem. Maar ik ben (nog) geen expert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2020 14:23 #1463678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinetoevoer
Waarom zou je de benzinetoevoer onderbreken? De injectoren spuiten niet meer in.

Je start en rijdt toch altijd op LPG, dus als je niet in de kabel wil knippen, zou je ook alleen de stekkers van de benzineinjectoren los kunnen trekken. Mocht je een keer op benzine moeten rijden, dan klik je ze er ook zo weer op.

Geen idee trouwens hoe het injectiesysteem van een 86er in elkaar zit, maar latere versies met een LH systeem geven een storing als de benzineinjectoren zomaar worden onderbroken.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2020 14:15 #1463688 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic B230F
Ik dacht dat het zo werkte: knopje op LPG, dan zijn de benzine injectoren uitgeschakeld (dus geen benzine). Knopje op benzine, dan is de LPG toevoer dicht (via veiligheidsrelais) en werken de injectoren. Maar misschien is dat te simpel gedacht. Vandaar de vraag over de bedrading. Het betreft een B230F uit 86 en dat is dan een LH1 systeem dacht ik.
Momenteel loopt en start ie op benzine stroef (dat is beter geweest) en op LPG lekker soepel. Maar eerst die kabelboom. Is de basis goed.
De mogelijkheid om op benzine over te schakelen is wel fijn. Als je wat kilometers met een paardentrailer hebt rondgereden, is de LPG tank soms verrassend eerder leeg. Hoewel echt verrassend is het niet natuurlijk.
Ik ga het anders eens stap voor stap loshalen. Kom je vanzelf de knipjes tegen.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2020 18:34 #1463701 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Gelukt
De nieuwe motor kabelboom zit erin. En inderdaad de enige knip was de grijze draad van de injectoren. Loopt weer op beide brandstoffen. En op benzine loopt ie nu beter, maar nog niet helemaal lekker. Misschien dat er een injector niet meer soepel is. De isolatie van de bedrading van de injectoren viel helemaal uit elkaar, dus is er misschien één die al een tijdje niets gedaan heeft. Ik zal eens een stuk op benzine rijden. Wellicht dat ze dan weer even doorspoelen.
Ik kwam alleen één stekker tekort. Aan de rechterzijde zaten aan de oude boom twee grote stekkers, een draadje naar de bobine en een grijze tweedraads stekker met een bruine en blauwe draad. Die laatste zat niet op de nieuwe boom, hoewel de handleiding daar wel melding van maakt met de opmerking dat niet alle model 87 (dat is de mijne) daarmee zijn uitgevoerd. Er zou ook zo'n stekker aan de dynamokant moeten zitten. In de oude boom zat ie daar niet. Maar goed, zonder doet ie het ook.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC