- Berichten: 2
Avonturen met de Vialle actuator (stappenmotor)
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2017 22:00 #1107404
door Jurriaan Nijkerk
Avonturen met de Vialle actuator (stappenmotor) is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
In de loop der jaren heb ik wat actuatoren op Viale F verdampers moeten vervangen. Om een of andere dwaze reden heb ik de defecte in een doosje bewaard. Nu ze zeldzaam worden, vraagt men soms schandalige prijzen. Deze dingen kostten in 1994 nog €54 (op een oude factuur). Wanneer ik ze nu zie rijzen mij de haren te berge. Ik kwam ze tegen voor €238,- , maar ook voor € 124. Bij een van de grootste gasspecialisten van België, Van Meenen in Eeklo in België kwam ik actuatoren voor een normale prijs tegen, rond de € 75,- .
Het meest merkwaardige is dat de Prins verdamper op huisje en spindel na exact hetzelfde is, zelfde fabriek. Met een kleine aanpassing (bochtje aan de verdamper, met kort stukje slang aan het Prins actuatorhuisje en dit aan de andere kant weer aan de drooggasslang aansluiten. Dan werkt de Prins actuator als een jonge god. Wel natuurlijk na deze escapades de AMS inleren.
Volgende hoofdstuk, hoe repareer ik vastzittende actuatoren.
De 'defecte' actuatoren heb ik uit hun comfortabele warme doos gehaald en een nacht met de spindel naar boven gezet. WD40 er in laten lopen. De volgende dag goed droog geblazen (perslucht) en een klein druppeltje siliconenolie gegeven. Daarna getest.
Testen van een actuator doe je door het huisje los te nemen van de verdamper en daarna het contact aan te zetten. Maar niet starten. Daarna de stekker aan de rode draad van de bobine lostrekken, de draad waarin de 3 ampere zekering in zit. Op het moment dat je deze weer aansluit positioneert de spindel zich. Deze loopt eerst helemaal open en daarna naar binnen en gaat dan de ingeleerde positie staan, de 'open loop' positie. Dis is de stand waarin deze ook werdt gezet bij het inleren. Dan is de stappenmotor goed. Zo niet dan mag je zelf kiezen, nog een nacht in de WD40 (kan nooit kwaad) of direct naar de afvalbak wanneer je ongeduldig bent...
Om het gemakkelijk te maken heb ik van een kunststof huisje de verdamper-aansluiting afgezaagd. Je haalt de stappen motor uit het huisje op de verdamper en draait het in het afgezaagde exemplaar en sluit de actuator weer aan. Door het gat zie je de spindel van de stappenmotor in technicolor en full 4K HD stereo bewegen bij de controleprocedure. Scheelt tijd omdat je het hele pasen en pinksteren niet hoeft te demonteren.
Wil je een Prins actuator ombouwen naar Vialle, dan kan dat. Je moet erg voorzichtig te werk gaan. Haal de actuator uit het Prins huisje en sluit hem aan. Laat dan de plunjer naar buiten komen en houd je hand er losjes voor. De plunjer kan er uitspringen en dan ben je meestal de veer kwijt. Daarna zet je de Vialle plunjer heel voorzichtig met veer terug in de actuator. Let op dat de zeer tere nokjes die in de gleufjes van de spindel grijpen niet worden beschadigd, breng de gleufjes voor de spindel op zijn plaats en druk de spindel met een zachte kracht tegen de veer in zodat de nokjes in de gleufjes kunnen glijden. Dan via dezelfde testprocedure de plunjer via de spindel naar binnen laten lopen terwijl je zacht blijft drukken. De actuator In het (test)huisje draaien, opnieuw positioneren en klaar.
Het lukt niet altijd de spindel er uit te krijgen, niets forceren maar gewoon opnieuw proberen. In plaats van de truc met de rode draad mag je het ook met een Vialle Signalite diagnose koffer doen, da's nóg comfortabeler en dan lukt het zeker.
En tot slot natuurlijk de motor op de normale manier goed warmdraaien (paar minuten rijden totdat de temperatuurmeter in het midden staat) en de actuator opnieuw inleren.
Als dat geen huisvlijt is...
Het meest merkwaardige is dat de Prins verdamper op huisje en spindel na exact hetzelfde is, zelfde fabriek. Met een kleine aanpassing (bochtje aan de verdamper, met kort stukje slang aan het Prins actuatorhuisje en dit aan de andere kant weer aan de drooggasslang aansluiten. Dan werkt de Prins actuator als een jonge god. Wel natuurlijk na deze escapades de AMS inleren.
Volgende hoofdstuk, hoe repareer ik vastzittende actuatoren.
De 'defecte' actuatoren heb ik uit hun comfortabele warme doos gehaald en een nacht met de spindel naar boven gezet. WD40 er in laten lopen. De volgende dag goed droog geblazen (perslucht) en een klein druppeltje siliconenolie gegeven. Daarna getest.
Testen van een actuator doe je door het huisje los te nemen van de verdamper en daarna het contact aan te zetten. Maar niet starten. Daarna de stekker aan de rode draad van de bobine lostrekken, de draad waarin de 3 ampere zekering in zit. Op het moment dat je deze weer aansluit positioneert de spindel zich. Deze loopt eerst helemaal open en daarna naar binnen en gaat dan de ingeleerde positie staan, de 'open loop' positie. Dis is de stand waarin deze ook werdt gezet bij het inleren. Dan is de stappenmotor goed. Zo niet dan mag je zelf kiezen, nog een nacht in de WD40 (kan nooit kwaad) of direct naar de afvalbak wanneer je ongeduldig bent...
Om het gemakkelijk te maken heb ik van een kunststof huisje de verdamper-aansluiting afgezaagd. Je haalt de stappen motor uit het huisje op de verdamper en draait het in het afgezaagde exemplaar en sluit de actuator weer aan. Door het gat zie je de spindel van de stappenmotor in technicolor en full 4K HD stereo bewegen bij de controleprocedure. Scheelt tijd omdat je het hele pasen en pinksteren niet hoeft te demonteren.
Wil je een Prins actuator ombouwen naar Vialle, dan kan dat. Je moet erg voorzichtig te werk gaan. Haal de actuator uit het Prins huisje en sluit hem aan. Laat dan de plunjer naar buiten komen en houd je hand er losjes voor. De plunjer kan er uitspringen en dan ben je meestal de veer kwijt. Daarna zet je de Vialle plunjer heel voorzichtig met veer terug in de actuator. Let op dat de zeer tere nokjes die in de gleufjes van de spindel grijpen niet worden beschadigd, breng de gleufjes voor de spindel op zijn plaats en druk de spindel met een zachte kracht tegen de veer in zodat de nokjes in de gleufjes kunnen glijden. Dan via dezelfde testprocedure de plunjer via de spindel naar binnen laten lopen terwijl je zacht blijft drukken. De actuator In het (test)huisje draaien, opnieuw positioneren en klaar.
Het lukt niet altijd de spindel er uit te krijgen, niets forceren maar gewoon opnieuw proberen. In plaats van de truc met de rode draad mag je het ook met een Vialle Signalite diagnose koffer doen, da's nóg comfortabeler en dan lukt het zeker.
En tot slot natuurlijk de motor op de normale manier goed warmdraaien (paar minuten rijden totdat de temperatuurmeter in het midden staat) en de actuator opnieuw inleren.
Als dat geen huisvlijt is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2017 00:43 #1442888
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er zelf niks aan maar
Ik heb er zelf niks aan maar ik vind het een prachtig stukje opknapwerk. Ik ben zelf iemand die graag leert hoe iets ineen zit en kapotte dingen graag probeert te herstellen dus hier heb ik alleen maar hulde voor.
En mocht je toch een nieuwe willen: ik woon in Adegem (Maldegem) vlakbij Eeklo. Een ex collega van me werkt bij Van Meenen, dus misschien kan ik wel iets regelen. Bovendien heb ik geen idee hoeveel ze vragen voor verzending, maar de grens is vlakbij. Als ik een pakje wil versturen naar NL rij ik even naar Aardenburg om het daar op de post te doen, een pak goedkoper dan het in België op de post te doen
En mocht je toch een nieuwe willen: ik woon in Adegem (Maldegem) vlakbij Eeklo. Een ex collega van me werkt bij Van Meenen, dus misschien kan ik wel iets regelen. Bovendien heb ik geen idee hoeveel ze vragen voor verzending, maar de grens is vlakbij. Als ik een pakje wil versturen naar NL rij ik even naar Aardenburg om het daar op de post te doen, een pak goedkoper dan het in België op de post te doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
22-12-2017 01:47 #1442893
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic "Scheelt tijd omdat je het
"Scheelt tijd omdat je het hele pasen en pinksteren niet hoeft te demonteren."
Is dat Belgische uitdrukking ?
Is dat Belgische uitdrukking ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
22-12-2017 13:59 #1442905
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Mooi om te lezen!
Mooi om te lezen!
Kan dergelijke stukken altijd goed waarderen
1 kleine opmerking; je zegt dat je siliconenolie gebruikt. Nu is me niet exact duidelijk waar je dit toepast in het systeem (maar dat even terzijde). Maar lambdasondes zijn UITERST gevoelig voor alles wat zo'n beetje met siliconen te maken heeft.
Zo lang je het niet toepast op een plek waardoor het uiteindelijk langs de lambdasonde komt is er natuurlijk geen probleem...maar anders is aan te raden ander spul te gebruiken.
Kan dergelijke stukken altijd goed waarderen

1 kleine opmerking; je zegt dat je siliconenolie gebruikt. Nu is me niet exact duidelijk waar je dit toepast in het systeem (maar dat even terzijde). Maar lambdasondes zijn UITERST gevoelig voor alles wat zo'n beetje met siliconen te maken heeft.
Zo lang je het niet toepast op een plek waardoor het uiteindelijk langs de lambdasonde komt is er natuurlijk geen probleem...maar anders is aan te raden ander spul te gebruiken.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2017 19:00 #1442917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juriaan is volgens mij een
Juriaan is volgens mij een Nederlandse naam, dus ik denk niet dat hij Belg is. In Vlaanderen heb ik de uitdrukking Pasen en Pinksteren demonteren alleszins nog nooit gehoord.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2017 19:06 #1442918
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Pasen?
In bepaalde delen van Zweden wordt de uitdrukking " Det blir Påsk ändå" gebruikt, het wordt evengoed wel Pasen.
Een soort van het komt wel goed.
Groeten,
Een soort van het komt wel goed.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2017 09:57 #1443000
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Mooi aanbod
Kijk aan, zo zie je maar hoe klein de wereld is. Ik houd het in gedachten. Maar eigenlijk is er een maar, ik kan dan de BTW niet verrekenen. En afhankelijk van de transporteur is verzenden binnen de EU ook niet zo kostbaar. Meestal wordt er tussen de 6 en 9 Euro in rekening gebracht, voor mij ook nog aftrekbaar.
Ik kom overigens vaak in de Kempen, in Wechelderzande (Lille). Daar hebben wij onze (toer)caravan staan op een vaste plek. Al ligt dat wel weer een eindje van Oost Vlaanderen af.
Ik kom overigens vaak in de Kempen, in Wechelderzande (Lille). Daar hebben wij onze (toer)caravan staan op een vaste plek. Al ligt dat wel weer een eindje van Oost Vlaanderen af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2017 09:59 #1443001
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Feestdagen
Gewoon een Nederlandse uitdrukking. Betekent hetzelfde als de hele heisa, de santekraam, de wereld en zijn mallemoer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2017 10:03 #1443002
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic siliconenoliie of vet
Dat beetje siliconenvet of olie op eenactuator stoort de lambdasonde in het geheel niet. Dat passeert eerst de cilinders en daarna de kat. Wanneer je eens wist wat er via de cilinders in je uitlaat komt....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-12-2017 10:07 #1443003
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Aanvulling
Betreffende het testen van de actuator. Ik realiseer me ineens dat ik het loshalen van de draad om de actuator te testen te summier heb omschreven. Het gaat hier om de draad die op + bobine, oftewel aansluiting 15 is aangesloten.
Wanneer je goed luistert kun je de stappenmotor zelfs horen, maar de visuele controle is altijd het belangrijkst...
Wanneer je goed luistert kun je de stappenmotor zelfs horen, maar de visuele controle is altijd het belangrijkst...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam