omslagpunt herberekenen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat schetst mijn verbazing: dat omslagpunt ligt nog altijd verschrikkelijk laag. Ik bereken voor mijn type auto (940 turbo, ca 1490 kg, Noord-Brabant, G3, verbruik 1:10 bezine, 1:8 gas, bezineprijs ca 1,55, lpg prijs ca 0,72) dat het omslagpunt rond de 6000 km per jaar ligt voor G3. Voor G2 LPG is dat ruim 12.500 km per jaar, en wil ik met voordeel diesel gaan rijden dan moet ik vreemd genoeg ook minstens 12.700 km per jaar rijden. Ik rijd ca 12.000 - 15.000 km per jaar dus ik verdien momenteel over 6000 tot 9000 km. Niet verkeerd dacht ik zo! Opvallend vind ik het lage omslagpunt voor diesel, daar ik altijd dacht dat diesel pas interessant werd als je minstens 25.000 km per jaar of meer reed.
Natuurlijk zit in deze berekening geen afschrijving meeberekend, en wordt er vanuit gegaan dat de gasinstallatie al is ingebouwd in de auto. Ook de eventuele extra onderhoudskosten (voor zover daar sprake van is) voor het rijden op gas zijn niet meegenomen.
Kortom: wil je voordelig rijden in je baksteen, dan is G3 nog altijd verreweg de beste optie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon LPG in of net buiten het dorp/stad tanken dat scheelt al gauw een dubbeltje per liter. Hier, Dordrecht/Leerdam, tank ik voor €.0,59 per liter. Vijf km verder langs de A15 is het inderdaad €. 0,71 per liter.
Gr. Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is nogal, niet?Wouter1973 schreef : .......tref ik nu steeds vaker prijzen aan in de orde van grootte van 70 eurocent.
Tsjesis, ik tank voor 51 eurocent, dat is dik 20 eurcent verschil.Met 1 op 8 kun je daar zelfs al voor omrijden naar Oss, vanuit jouw woonplaats.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een enkele keer lukt het mij ook om rond de 60 eurocent te tanken, maar het is een geruststellende gedachte dat zelfs met de hogere LPG-prijzen je vele malen goedkoper uit bent dan op benzine. Tenzij je echt minder dan 6000 km rijdt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, gas blijft zeker lucratief.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoon rijdt er gemiddeld 500-600 km per week mee naar het werk (van thuis naar Maasvlakte2 +/- 120 km per dag)en soms ook wel eens naar Antwerpen e.o.
En daarbij ook de km prijs van 0.19 krijgt is het zelfs bij zijn verbruik van 1 op 7-7.5 nog goedkoop om LPG te rijden , hij kan zo de meerprijs van de wegenbelasting uit de km vergoeding betalen
LPG hier in Rotterdam vandaag 62.5 ct gemiddeld .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft idd niet zoveel zin, Ik heb het in de 960 nieuw laten inbouwen €2500,--. Reed ruim 33.000 km/jaar en dan heb je het er zo uit. Op gas 1 op 7(,5). Benzine 1 op 8(,5) <a href=" www.volvorider.web-log.nl ">MaartenG schreef : Je hebt helemaal gelijk, mits de auto al is voorzien van een G3 installatie. Bij mij is dat niet zo, en ik moet dan de kosten van de installatie (toch minstens 2000 euro) de eerste paar jaar terugbetalen uit de lagere brandstofkosten. Ik rijd tussen de 6 en 10 duizend km per jaar, dus dat gaat niet zo snel. En wat je ook in aanmerking moet nemen zijn de benzinekosten die je hebt ook als je op gas rijdt. Vooral korte ritten gebruikt de auto ook nog wel wat benzine (heb ik begrepen van Baseman, was een draadje over op het forum). En ja ik doe veel korte ritten, 1 op 8 op benzine slurpt ie dan. Dus voor een goed gevoel bij het tanken is het leuk, maar objectief bezien scheelt het me niet zo veel. Voordeel is wel dat je de turbodruk wat hoger kunt zetten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens: met het verbruik van onze kisten is het omslagpunt veel eerder bereikt dan met die nieuwe auto's die richting de 1 op 18 gaan.... Bot gezegd ben je vaak goedkoper uit met een middenklasser die 1 op 16 op benzine rijdt, dan met de gemiddelde 7/9-serie (berekeningen die je niet wilt maken eigenlijk....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.