Nieuwe lease auto uitkiezen of V90 op gas?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 16:47 #1062443 door V700 register
Nieuwe lease auto uitkiezen of V90 op gas? is gemaakt door V700 register

Beste heren en dames,

Ik heb iniddels mijn eerste leaseauto opgereden en moet binnenkort een andere uitzoeken. Nu mag ik weer wat meer uitgeven maar dat komt ook weer op een hogere bijtelling uit. (en die gaat al naar 25%!)

Nu heb ik bedacht dat ik eigenlijk wel een mooie V90 op LPG G3 zou willen. Als ik er een vindt met zeg 200.000km op de teller en er gas in laat zetten is dat een super fijne auto.

Wat zouden jullie aanraden? zorgeloos weer een andere lease bak (megane/focus/of flink bijleggen voor een V50) of voor ongeveer hetzelfde geld (geen bijtelling en km-vergoeding) met een echte auto gaan rijden?

Ik zal ongeveer 35000 / 40000 km per jaar rijden.

Altijd interessant om te horen wat jullie vinden!

David

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 16:59 #1182346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja ja

Wil je nou dat wij gaan zeggen  dat je een ford of een reanult gaan rijden? 

;-)

Nou ja een megane of een focus is met een ton wel op.

dus dat is sowieso iets anders.

en dan : die zijn waarschijnlijk kaal en onpersoonlijk 

maar een V90 is jouw persoonlijke ding.

daar ga je straks met moeite afscheid van nemen.

Ik wist het wel zou het mijn keuze moeten zijn.

Ga naar Carlo of Hennes, en maak je keus. laat daar ook het onderhoud doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 17:31 #1182347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rij er eens mee
Ik zou zeggen: rij ns met een V90 en vergelijk dit met die nieuwe 'wagens' en ik vermoed heel sterk dat jouw keuze snel gemaakt zal zijn: als het om comfortabel rijden gaat gedurende verre ritten, dan zullen die nieuwe 'wagens' geen concurrentie vormen voor de V90. De S/V90 werd (en voor mijn part: wordt) niet voor niets 'het vlaggeschip van Volvo' genoemd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 17:48 #1182348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de afgelopen 4 jaar

Ik heb de afgelopen 4 jaar met een megane 1.5dci gereden (175.000 km) dat is best een fijne auto.... 60 liter diesel en je kan 1100km rijden....

Maar goed ik ben bijna opgegroeid in volvo estates. Toch wil ik het liefst weer in een echte auto rijden, een V90 is mijns inziens toch wel de laatste dikke volvo....

Mijn broertje heeft nu een 960 estate met een 2.0 16v turbo erin, en die vindt ik mooier en fijner rijden dan mijn megane!

Dus maar eens goed doorrekenen om te zien wat haalbaar is.

Mar kunnen jullie nog tips geven over een v90 op gas? vindt de motor dat leuk? is het verbruik echt wanstaltig?

................. toch maar weer met een baksteen de weg op..................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 18:17 #1182350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V90 lease

Ik zou voor die leasebak gaan.

Vergeet niet dat de werkgever maar 18 cent belastingvrij mag betalen aan km-vergoeding. En daar kom je tegenwoordig niet zover meer mee. Een Suzuki Alto is dan een optie om prive te gaan rijden maar alles meer is duurder.

Daarbij komt dat die V90 over 3 jaar toch wel op begint te raken: er komen kosten die erg hoog kunnen worden. Wat gebeurt er als de automaat instort ? Gaat de baas dat voorschieten ? En met verzekering is ook wat vervelends want bij een lease heb je gewoon een andere auto ter beschikking en met je eigen auto niet. Zeker niet bij total-loss. De werkgever verlangt ook een redelijk goede prive-auto waar je zonder problemen mee kunt rijden. Vaak genoeg rijdt iemand met een hondehok op wielen die elke maand bij de garage staat voor reparatie's.

Overigens zou ik in jouw geval GEEN prive kilometers gaan rijden met die Megane, Focus, V50. En hou dat heeeel goed bij want zo voorkom je de verfoeide bijtelling. Zeker als je thuis een "betere auto" hebt waar je fatsoenlijk je gezin in kunt vervoeren.

Zo kun je toch een V90 rijden, LPG of euro 95, en rij je zakelijk ook zonder zorgen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 18:27 #1182352 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic V90

Zoals al gezegd: de V90 (of late 960) is erg comfortabel. Geen goedkope wagen om te rijden overigens, zeker als je het onderhoud laat doen.

Onderdelen zijn vrij prijzig, en met name het onderstel is wel gevoelig voor onderhoud. Veel rubbers die elk een beetje speling gaan vertonen telt op naar een onderstel waar veel speling in zit. Reken op een onderstel-tune up elke 200.000 km.

De zescilinder is erg goed, stil en sterk. LPG is er geen enkel pronbleem voor, maar kies ALTIJD voor een dampgas- of LPI systeem. De oudere systemen met een ringmixer zijn absoluut ongeschikt voor deze motor. En ja, die systemen kunnen ook G3 zijn.

Ook bij de motor geldt weer: wel wat duurder in onderhoud. Een voorkeur voor synthetische olie, en per wissel gaat er zo'n zeven liter doorheen. Zes bobines en twee vonkversterkers, die ook nog wel een enkele keer kapot gaan, in plaats van een verdeelkapje en bougiekabels. Al met al gewoon wat prijziger dan een 940, maar je krijgt er ook wel heel veel voor terug.

Reken voor de aanschaf van een goede met iets rond de twee ton nog steeds op bedragen van zo'n 8000-10000 euro. verder is het een dure en zware wagen, dus niet goedkoop in verzekering en belasting. En straks waarschijnlijk ook niet in het rekening rijden.

Mocht ik wat pessimistisch klinken, bedenk dan dat ik dezelfde keuze heb gemaakt: ik rijd mijn V90 op LPG, zo'n 50000 km per jaar, waarvan ruim de helft op km vergoeding. En ik zou absoluut niet anders meer willen (hoewel, kan een Jaguar op LPG?).

Verbruik ligt bij mij ergens rond de 1:75 tot 1:8, maar ik heb een handgeschakelde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 18:30 #1182353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leasebak?

In elke factor staat een advertentie van Amsing, die de mogelijkheid biedt zakelijk te gaan rijden, met een auto van 15 of ouder.

Nee, inderdaad, dat is een V90 nog niet, maar <a href=" www.amsingbedrijfskunde.nl/ " target="_blank">informeer eens bij hun naar de mogelijkheden.

Overigens, als een werkgever volledig akkoord gaat met een bij een dealer aangeschafte auto die daar ook in onderhoud is, zou ik niet weten welke bezwaren er kunnen zijn. (los van de contractuele van het bedrijf jegens de leasemaatschappij)
Voor 18 cent kun je trouwens op gas best een eind komen, maar dit terzijde.

Leg je óf neer bij een goedkopere leaseauto en de 25% bijtelling, houdt de leaseauto uitsluitend voor zaken en niet privé óf kijk naar de leasemogelijkheden van een V90.

Mijn voorkeur, mits mogelijk, zou zeker uitgaan naar een V90.....

Succes met de keuze..... 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 18:36 #1182354 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je loopt achter

Belastingvrije vergoeding is sinds vorig jaar opgetrokken naar 19 cent per kilometer. De werkgever mag ook daraboven vergoeden, maar dat wordt dan wel als loon belast.

Geen bijtelling is erg moeilijk met een leaseauto, wil je daar gebruik van maken dan zal je een zeer gedegen administratie moeten hebben: ik ken teveel mensen die een forse naheffing kregen omdat de administratie niet voldoende in orde was.

Op basis van de genoemde kilomteres kan een V90 nog heel wat jaartjes mee, MITS er degelijk in onderhoud wordt geinvesteerd. Berijd 'm als de gemiddelde leaese-auto en hij is inderdaad wel op bij vier ton.

Maar Mark roert wel een belangrijk punt aan: je werkgever moet wel achter zo'n keuze staan. Ik heb de luxe dat de baas het begrijpt en zelf iets vergelijkbaars doet, niet iedereen heeft dat. Oh, en ik heb een backup auto voor het geval er een probleem is, en kan bij de wat kleinere problemen meestal de auto wel rijdend houden omdat ik ook zelf het onderhoud doe.

Maar dat laatste is geen echte voorwaarde: de V90 is niet onbetrouwbaar: het is een Volvo met de modernere techniek van de nieuwe generaties, goed voor vele tonnen plezierig gebruik, mits goed verzorgd. Zolang je niet op onderhoud bespaart rijd je minstens zo betrouwbaar als met een moderne leaseauto. In mijn persoonlijke ervaring zelfs veel betrouwbaarder, maar mijn lease-ervaringen zijn hopelijk niet maatgevend...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 18:55 #1182356 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rittenstaat.

Volgens mij mag de belastingdienst tot 5 jaar na dato nog oproepen tot het opsturen van de rittenstaat, daarna is het voor hun jammer.

Overigens is het sluitend bijhouden niet zo heel erg moeilijk hoor, ik heb gewoon een excellijst gemaakt, die leaseplan inmiddels ook heeft uitgedoktert en<a href=" www.leaseplan.nl/downloads/rittenstaat.xls " target="_blank"> op de site heeft gezet.

Aanschaf van een <a href=" www.leaseautovoordeel.nl/faq-is-black-bo...enadministratie.html " target="_blank">blackbox kun je ook nog overwegen, ben je van al het gelazer af. 

Ik heb 4 lease/huurauto 'versleten' en kan het gemiddelde gedrag van de leaserijder (ook vanwege mijn toenamlige eigen rijstijl) wel beamen.
Hoezo met koud dieselblok niet sportief optrekken? Het ergste wat je kan gebeuren is een witte rookwolk en je hebt een uur later een andere auto, want zo werkt het......helaas.
De andere drie zijn gewoon werkend aan het eind van het leasecontract ingeleverd. Die kreeg ik al met 130dkms op de klok, ik heb er slecht 25 bij mogen plakken.

Gebeurde trouwens ook, met een Astra 1.7DTL. Bij opkomen op de snelweg, bij 80 km/h, plof. Een stevige witte wolk bevestigde het einde van zowel de turbo als de koppakking. Kilometerstand: 121000kms, twee weken nadat ik hem heb moeten inleveren.

Uiteraard ben ik met mijn eigen auto wijzer in de omgang, een 940 'leent' zich niet om hard te scheuren en strepen op de weg te treekken, en echt nodig vindt ik het al helemaal niet.
Een Volvo is naar mijn mening een waardig vervoermiddel, geen racebak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2007 20:40 #1182367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastige vraag

Ik heb met dezelfde overweging rond gelopen. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de leaseauto, maar dan alleen zakelijk. Geen probleem en een excelsheet bijhouden is geen enkele moeite. (Ik zou 39 ct. per km ontvangen..)

Nog iets om bij na te denken is bijvoorbeeld:

<a href="/node/8599"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/8599

Een moderne leaseauto is een "veilige" auto. Bedenk dat het ontwerp van de 700-serie al ruim 25 jaar oud is en dat de huidige auto's steeds "veiliger" worden. Met de ruim 40.000 km die ik afgelopen jaar zakelijk heb gereden in het achterhoofd, doe ik dat liever in een moderne auto. Daarnaast geniet ik extra als ik een keer op pad kan met de Volvo('s).

Succes met de keuze!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC