Volvo had veerbollen kunnen hebben...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 10:58 #1112160
door V700 register
Volvo had veerbollen kunnen hebben... is gemaakt door V700 register
Did you know that hydropneumatic suspension was tested on non-Citroën cars in the 80s?
Wist ik niet, <a href=" citroenvie.com/did-you-know-that-hydropn...Zbw5CIBBPSqjvu7sDfhA ">leuke info
Wist ik niet, <a href=" citroenvie.com/did-you-know-that-hydropn...Zbw5CIBBPSqjvu7sDfhA ">leuke info
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
19-11-2024 15:03 #1476187
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vering
Hallo Martijn, Volvisti
Volvo heeft destijds ook aan een systeem gewerkt, waarbij de auto bij het nemen van een bocht naar binnen leunde, zoals we dat kennen van een motor i.p.v. naar buiten zoals auto's normaalgesproken doen.
Ik hoop trouwens nog steeds dat Monroe z'n kinetic systeem (ontwikkelt in Australië) ook ooit uitbrengt voor achteraf inbouw (in onze modellen).
groetjes
Mathy
Volvo heeft destijds ook aan een systeem gewerkt, waarbij de auto bij het nemen van een bocht naar binnen leunde, zoals we dat kennen van een motor i.p.v. naar buiten zoals auto's normaalgesproken doen.
Ik hoop trouwens nog steeds dat Monroe z'n kinetic systeem (ontwikkelt in Australië) ook ooit uitbrengt voor achteraf inbouw (in onze modellen).
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-11-2024 18:01 #1476189
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic De vering kan er haast niet comfortabeler door worden.
Ik heb zo'n honderdvijftigduizend met Citroëns gereden en was blij verrast dat de Volvo 740 zo'n comfortabele vering had. Toch zorgden die veerbollen af en toe voor ellende wanneer het membraan het opgaf. Gelukkig heb ik dat zelf niet op mij wagens vaak ervaren. Maar wanneer je naar mijn mening vraagt laat de vering van Volvo maar zoals deze is. Geen gedonder met hydrauliek lekkages waardoor de grondspeling in een klap minimaal was. Ik denk dat de markt te klein is om er een ombouwset voor uit te brengen. Want het is nogal een gecompliceerd systeem. Well prettig omdat je de wagen op verschillende hoogten kon zetten. Dat was bijvoorbeeld bij een lekke band wel fijn. Alleen in de hoge stand viel er bijna niet mee te rijden omdat bij wat hogere snelheden je het gevoel had in een amper verende wagen te rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2024 20:22 #1476191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een behoorlijke tijd
Ik heb een behoorlijke tijd diverse CX-en gehad. Die roest(t)en hoe dan ook en daar gaat best veel aan stuk, behálve (bij mij dan) het veersysteem. Af en toe (preventief) een nieuw groen bolletje hier en daar en gaan! Onderhoud (zeker ook preventief) is natuurlijk wel belangrijk, maar daar kan mijn V90 ook wat van...
En het comfort is gewoon ongeëvenaard. Fantastisch dat de auto, hoe dan ook beladen, altijd waterpas staat en dat het stuur geen rechtstreekse verbinding heeft met de draaiende delen (zit ook een bol tussen), dus je voelt ook de korte ribbels en bobbels op de weg niet (en ja, dan 'mist' het contact met de weg...)
Met mijn V90 heb ik (wel) behoorlijk onderhoud aan het veersysteem gehad: 2 x Nivomats, 1 x een kunststof bladveer, diverse hoezen, en binnenkort voor-schokbrekers. Ik klaag er niet over maar de CX was in dat opzicht voordeliger.
En het comfort is gewoon ongeëvenaard. Fantastisch dat de auto, hoe dan ook beladen, altijd waterpas staat en dat het stuur geen rechtstreekse verbinding heeft met de draaiende delen (zit ook een bol tussen), dus je voelt ook de korte ribbels en bobbels op de weg niet (en ja, dan 'mist' het contact met de weg...)
Met mijn V90 heb ik (wel) behoorlijk onderhoud aan het veersysteem gehad: 2 x Nivomats, 1 x een kunststof bladveer, diverse hoezen, en binnenkort voor-schokbrekers. Ik klaag er niet over maar de CX was in dat opzicht voordeliger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2024 17:36 #1476200
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die goeie ouwe (sleutel)tijd!
Die goeie ouwe (sleutel)tijd! (in dit geval tijdsbespáring!)
Overigens bedoelde ik het Diravi stuursysteem, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met centreer functie (door onder andere de centrifugaal bol, die onderdeel is van het hydrauliek systeem). Er zit inderdaad niet letterlijk een bol in het stuurhuis (zoals ik tussen haakjes zei), al wordt de broodnodige voorraadbol wel degelijk Diravibol genoemd (of accumulator). Bij Diravi is er in ieder geval geen directe vaste verbinding tussen stuur en wielen en dat maakt dat ik het zo lekker vind rijden (en anderen het feedbackloos vinden sturen). Zonder hydrauliek werkt dit systeem niet, want het heeft druk nodig, en ik meen dat iedere CX dit heeft. Maar als je eraan gesleuteld hebt, weet je dit vast allemaal.
Interessante ontwikkeling van een ander merk op dit vlak: Lexus gaat weliswaar geen Diravi introduceren, maar wel One Motion Grip dat, op het terugdraaien na, hetzelfde beoogt...
"De Lexus RZ wordt het eerste model waarin Lexus een besturingssysteem installeert van de nieuwe generatie: One Motion Grip. Dit is een steer-by-wire besturing. Dat wil zeggen dat er geen mechanische verbinding is tussen het stuurwiel en de voorwielen. Het systeem debuteert in 2025 op de RZ 450e. Omdat een mechanische connectie tussen het stuur en de wielen ontbreekt, ervaar je als bestuurder directe reacties op elke stuurbeweging en maximale stuurprecisie. Het systeem heeft nog meer voordelen. Er zijn minder reacties in het stuur voelbaar bij het rijden over slecht wegdek. One Motion Grip draait lock-to-lock maar 150 graden. Je hoeft dus niet meer over te pakken. Omdat het systeem snelheidsafhankelijk werkt, hoef je ook bij lagere snelheden nauwelijks te sturen".
Lijkt me erg tof. Overigens moet ik wél zeggen dat je dus met de CX hierdoor niet (of te laat) door hebt als een van je voorbanden half leeg is. Ik neem aan dat Lexus dit opgelost heeft met bandenspanning sensoren.
Met 680k op de klok zal toch wel iets aan schokbrekers vervangen zijn? En anders chapeau! (en daar meteen een uitzondering mee benoemend). Wat ik bedoel is dat veerbollen niet zoveel kosten (50,- per stuk) en als je gewoon onderhoud doet, het veersysteem van de CX zeker niet duurder hoeft te zijn dan die van mijn V90. De 940 heeft natuurlijk dat gedoe met die bladveer en Nivomats niet, maar zal toch wel af en toe een schokbreker en een hoesje nodig hebben.
Overigens bedoelde ik het Diravi stuursysteem, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging met centreer functie (door onder andere de centrifugaal bol, die onderdeel is van het hydrauliek systeem). Er zit inderdaad niet letterlijk een bol in het stuurhuis (zoals ik tussen haakjes zei), al wordt de broodnodige voorraadbol wel degelijk Diravibol genoemd (of accumulator). Bij Diravi is er in ieder geval geen directe vaste verbinding tussen stuur en wielen en dat maakt dat ik het zo lekker vind rijden (en anderen het feedbackloos vinden sturen). Zonder hydrauliek werkt dit systeem niet, want het heeft druk nodig, en ik meen dat iedere CX dit heeft. Maar als je eraan gesleuteld hebt, weet je dit vast allemaal.
Interessante ontwikkeling van een ander merk op dit vlak: Lexus gaat weliswaar geen Diravi introduceren, maar wel One Motion Grip dat, op het terugdraaien na, hetzelfde beoogt...
"De Lexus RZ wordt het eerste model waarin Lexus een besturingssysteem installeert van de nieuwe generatie: One Motion Grip. Dit is een steer-by-wire besturing. Dat wil zeggen dat er geen mechanische verbinding is tussen het stuurwiel en de voorwielen. Het systeem debuteert in 2025 op de RZ 450e. Omdat een mechanische connectie tussen het stuur en de wielen ontbreekt, ervaar je als bestuurder directe reacties op elke stuurbeweging en maximale stuurprecisie. Het systeem heeft nog meer voordelen. Er zijn minder reacties in het stuur voelbaar bij het rijden over slecht wegdek. One Motion Grip draait lock-to-lock maar 150 graden. Je hoeft dus niet meer over te pakken. Omdat het systeem snelheidsafhankelijk werkt, hoef je ook bij lagere snelheden nauwelijks te sturen".
Lijkt me erg tof. Overigens moet ik wél zeggen dat je dus met de CX hierdoor niet (of te laat) door hebt als een van je voorbanden half leeg is. Ik neem aan dat Lexus dit opgelost heeft met bandenspanning sensoren.
Met 680k op de klok zal toch wel iets aan schokbrekers vervangen zijn? En anders chapeau! (en daar meteen een uitzondering mee benoemend). Wat ik bedoel is dat veerbollen niet zoveel kosten (50,- per stuk) en als je gewoon onderhoud doet, het veersysteem van de CX zeker niet duurder hoeft te zijn dan die van mijn V90. De 940 heeft natuurlijk dat gedoe met die bladveer en Nivomats niet, maar zal toch wel af en toe een schokbreker en een hoesje nodig hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
20-11-2024 20:38 #1476203
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nivo
Hallo Martijn
Op de 940 kunnen wel degelijk nivomats zitten. In Duitsland zaten ze er zelfs standaard altijd op af fabriek.
groetjes
Mathy
Op de 940 kunnen wel degelijk nivomats zitten. In Duitsland zaten ze er zelfs standaard altijd op af fabriek.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
21-11-2024 09:56 #1476195
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Een 90 is geen 740
De Witte Dame had 680.000 km op de klok staan en geen problemen met het veersysteem. Alleen zwaardere achterveren gemonteerd vanwege een 90 liter LPG-tank.
Bij de CX zit op het stuursysteem geen gasbol, dat lijkt me trouwens moeilijk, die zou daar geen functie hebben want stuursystemen veren niet maar doen hun werk strak.
Ik heb ook veel aan CXen gewerkt in een Citroengarage. Een regelmatig voorkomend euvel was de synchhromesh van de tweede versnelling. Dan moest het blok er uit om de versnellingsbak te demonteren. Daar hadden wij iets op gevonden. Een gat in het linkervoorscherm, dan kun je het versnellingsbakdeksel demonteren en direct bij de versnellingsassen komen. Even een tandwiel er af en je kon de synchromesh vervangen. Daarna een lap dik rubber over het gat en vastzetten met parkers. Beetje tectyl en klaar is Kees. Uurtje werk dus een besparing van ruim een dag. Niet volgens het boekje maar wel een blije klant.
Bij de CX zit op het stuursysteem geen gasbol, dat lijkt me trouwens moeilijk, die zou daar geen functie hebben want stuursystemen veren niet maar doen hun werk strak.
Ik heb ook veel aan CXen gewerkt in een Citroengarage. Een regelmatig voorkomend euvel was de synchhromesh van de tweede versnelling. Dan moest het blok er uit om de versnellingsbak te demonteren. Daar hadden wij iets op gevonden. Een gat in het linkervoorscherm, dan kun je het versnellingsbakdeksel demonteren en direct bij de versnellingsassen komen. Even een tandwiel er af en je kon de synchromesh vervangen. Daarna een lap dik rubber over het gat en vastzetten met parkers. Beetje tectyl en klaar is Kees. Uurtje werk dus een besparing van ruim een dag. Niet volgens het boekje maar wel een blije klant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2024 12:29 #1476205
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic natúúrlijk
Die zijn er ook idd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
23-11-2024 19:01 #1476221
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic hoesje
Geen hoesjes, maar een maal een achterschokbreker. Al je 't weet is het een fluitje van een cent. En een keer een hoesje bij de voordemper. Daar hadden wij hoezen voor die je er omheen kon draaien. Geen geklooi met demonteren van de vering, erg handig. Later heb ik 'm vervangen door een vaste hoes. Dat was veel meer werk, maar ik had de indruk dat dit toch beter afsloot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam