960/V90 handgeschakeld of automaat??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 15:31 #1112156
door V700 register
960/V90 handgeschakeld of automaat?? is gemaakt door V700 register
Geachte medeliefhebbers,
Momenteel krijgt mijn 960 het grootste onderhoud in zijn 360.000 km lange carriere. De kop ligt eraf, alles wordt helemaal schoongemaakt/gereviseerd, nieuwe pakkingen, nieuwe distributie, waterpomp etc..en nog wat dingen. Ik moet hem al drie weken missen.
Het begon met wat olie die bij het klepdeksel weglekte en waarvan ik dacht "klepdekselpakking vervangen", simpel. Niet dus! Wanneer je eenmaal begint kom je van alles tegen. Het moet allemaal goed dus ik heb de knip getrokken.
Dit is mijn vijfde uit de 700/900 serie. Een handgeschakelde 2.5 Estate van 1996. Van die 360.000 km zijn er ruim 200.000 van mij naar alle tevredenheid.
Nu mijn vraag aan jullie. Nu het nog kan wil ik gaan zoeken naar een V90 met weinig kilometers. Dat zal dan waarschijnlijk een 3.0L automaat worden want vind maar eens een handgeschakelde V90.
In de wandelgangen hoor ik altijd dat de aandrijflijn en motor (de 3.0L) gevoeliger is. De automaat zou meer onderhoud nodig hebben en de 3.0L kop zou kunnen 'scheuren', om maar wat te noemen.
Wat is jullie ervaring? Hebben we het bij de 2.5L en de 3.0L over dezelfde betrouwbaarheid en Is die automaat net zo betrouwbaar en boterzacht als de vijfbak?
Ik ben erg benieuwd.
Verleden: 740 GL (LPG), 940 GLE (DIESEL), 940 (benzine), 2 x V70 (benzine, nieuw), 960 (benzine-opknapper), 960, 2,5 Estate en allemaal handgeschakeld.
Tussendoor nog een BMW X5 (sorry!)
Momenteel krijgt mijn 960 het grootste onderhoud in zijn 360.000 km lange carriere. De kop ligt eraf, alles wordt helemaal schoongemaakt/gereviseerd, nieuwe pakkingen, nieuwe distributie, waterpomp etc..en nog wat dingen. Ik moet hem al drie weken missen.
Het begon met wat olie die bij het klepdeksel weglekte en waarvan ik dacht "klepdekselpakking vervangen", simpel. Niet dus! Wanneer je eenmaal begint kom je van alles tegen. Het moet allemaal goed dus ik heb de knip getrokken.
Dit is mijn vijfde uit de 700/900 serie. Een handgeschakelde 2.5 Estate van 1996. Van die 360.000 km zijn er ruim 200.000 van mij naar alle tevredenheid.
Nu mijn vraag aan jullie. Nu het nog kan wil ik gaan zoeken naar een V90 met weinig kilometers. Dat zal dan waarschijnlijk een 3.0L automaat worden want vind maar eens een handgeschakelde V90.
In de wandelgangen hoor ik altijd dat de aandrijflijn en motor (de 3.0L) gevoeliger is. De automaat zou meer onderhoud nodig hebben en de 3.0L kop zou kunnen 'scheuren', om maar wat te noemen.
Wat is jullie ervaring? Hebben we het bij de 2.5L en de 3.0L over dezelfde betrouwbaarheid en Is die automaat net zo betrouwbaar en boterzacht als de vijfbak?
Ik ben erg benieuwd.
Verleden: 740 GL (LPG), 940 GLE (DIESEL), 940 (benzine), 2 x V70 (benzine, nieuw), 960 (benzine-opknapper), 960, 2,5 Estate en allemaal handgeschakeld.
Tussendoor nog een BMW X5 (sorry!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 15:34 #1476140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960/V90 handgeschakeld of automaat??
Ik ben erg beniewd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2024 17:43 #1476143
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er is veel over geschreven en
Er is veel over geschreven en wat de oorzaak is weten we nog steeds niet met zekerheid. De meest vermoedelijke oorzaak lijkt nu te zijn dat soms de kop wel gevlakt wordt maar het onderblok niet. Als een gevlakte kop op een enigszins holstaand onderblok wordt gemonteerd zou er dan in het midden een scheurtje kunnen optreden.
Hierbij een verhaal van een lid:
Dag Piet;
Ben vanmiddag bij de VOLVO specialisten hier in de buurt geweest: Visser & Visser (2 broers, die jaren bij volvo gewerkt hebben en rond 1985 voor zich zelf begonnen zijn, echte kenners van vooral de 2, 7 en 9 series.) Ook hij gaf 97.5% de koppakking het probleem. Natuurlijk bracht ik naar voren de problemen over gescheurde onderblokken na vervanging, en zijn reactie was: het kan, (hij had het maar 1 keer in het begin meegemaakt, maar laatste jaren nooit, bij ong 10 wissels per jaar) maar het allerbelangrijkste is dat er geen vocht, water en/of koelvloeistof achterblijft in gesloten ruimtes bij sluiten, (en daar bij de uitlaat zitten er een paar) gaan uitzetten bij hoge temp, en geeft een ongewenste druk op een klein punt, in het bijzonder de blinde gaten van de kopbouten. Droogstoken met een heatergun. Hier heel zorgvuldig en secuur werken. Tevens de volgorde en moment respecteren van vastdraaien van de kopbouten. Niet te vast, en een tiental km rijden, dan checken en goed op moment vastzetten. En alles nieuw, niet gebruikte zaken, zoals kopbouten, "o" ringen etc.
Of het onderblok, of de kop gevlakt moet worden, beslist hij pas als het losligt.....
Verder vertelde hij me dat hij de kop en het blok na het vlakken en terugkomst een nacht laat "wennen" aan elkaar (dus niet, bijv kop is gevlakt, en komt terug, direct monteren op het blok, ivm temp verschillen. Hij laat ze bij mekaar liggen, en de volgende dag monteren. Of dat wat uitmaakt ??? 'kweet niet, alle beetjes helpen. Hij liet toevallig een oudere S80 zien in de werkplaats met dezelfde motor (alleen dwars erin) met de kop eraf, maar serieuzere problemen (gebroken uitlaatklep, met beschadigde zuiger, waarschijnlijk ook de drijfstang krom.)
Dag Piet;
Hierbij dan een (korte) update, al kan ik er nog weinig van zeggen. De auto is terug van de koppakking wissel. Ik heb best wel wat extra's vervangen, meer uit "omdat het toch nagenoeg los ligt".dan noodzakelijk.
Allereerst ook een nieuwe waterpomp met stalen schoepen, compleet met een distributiewissel, incl loop- en spanrol. Ik zat er ietsjes meer dan 10.000 km vanaf.
Ook alle 4 oliekeerringen van beide nokkenassen vervangen, en de tussenplaatjes. Ook nieuwe multiriem, ook met loop- en spanrol.
De koppakking was goed lek, bij de vijfde cilinder, een breuk, en stukje open van ietsjes meer dan 1 mm. Opmerkelijk: zowel het blok, als de kop zijn NIET gevlakt, was nog ruim binnen de tolerantie. Ik heb de temp meter altijd goed in de gaten gehouden, maar deze is nooit voorbij het midden geweest, dus waarschijnlijk is de kop ook niet oververhit geraakt.
Ik heb er 450 km mee gereden gisteren, maar hij loopt direct al een stuk rustiger, soepeler. Ook vlot starten (eerst wat haperend, 5 poten, daarna de zesde erbij) maar nu direct lekker soepel stationair.
Dag Piet
Ik heb er inmiddels ruim 800 km mee gereden.
Afgelopen woensdag met een grote aanhanger met een defecte V50 erop naar Voerendaal, bij Maastricht gereden voor een kennis. Dat is van mij af 180 km heen, en met lege aanhanger weer 180 km terug. Het was warm en benauwd, en had ongeveer 2000 kg aan de haak, dus motor lekker werken met rond de 30 C. De ultieme koeling test. DE MOTOR GAF GEEN KRIMP. de temp bleef stabiel in het midden (ik dacht zelfs dat hij vastgeplakt zat). Ook terug thuis KVS op peil, niets eruit gegooid.
Hierbij een verhaal van een lid:
Dag Piet;
Ben vanmiddag bij de VOLVO specialisten hier in de buurt geweest: Visser & Visser (2 broers, die jaren bij volvo gewerkt hebben en rond 1985 voor zich zelf begonnen zijn, echte kenners van vooral de 2, 7 en 9 series.) Ook hij gaf 97.5% de koppakking het probleem. Natuurlijk bracht ik naar voren de problemen over gescheurde onderblokken na vervanging, en zijn reactie was: het kan, (hij had het maar 1 keer in het begin meegemaakt, maar laatste jaren nooit, bij ong 10 wissels per jaar) maar het allerbelangrijkste is dat er geen vocht, water en/of koelvloeistof achterblijft in gesloten ruimtes bij sluiten, (en daar bij de uitlaat zitten er een paar) gaan uitzetten bij hoge temp, en geeft een ongewenste druk op een klein punt, in het bijzonder de blinde gaten van de kopbouten. Droogstoken met een heatergun. Hier heel zorgvuldig en secuur werken. Tevens de volgorde en moment respecteren van vastdraaien van de kopbouten. Niet te vast, en een tiental km rijden, dan checken en goed op moment vastzetten. En alles nieuw, niet gebruikte zaken, zoals kopbouten, "o" ringen etc.
Of het onderblok, of de kop gevlakt moet worden, beslist hij pas als het losligt.....
Verder vertelde hij me dat hij de kop en het blok na het vlakken en terugkomst een nacht laat "wennen" aan elkaar (dus niet, bijv kop is gevlakt, en komt terug, direct monteren op het blok, ivm temp verschillen. Hij laat ze bij mekaar liggen, en de volgende dag monteren. Of dat wat uitmaakt ??? 'kweet niet, alle beetjes helpen. Hij liet toevallig een oudere S80 zien in de werkplaats met dezelfde motor (alleen dwars erin) met de kop eraf, maar serieuzere problemen (gebroken uitlaatklep, met beschadigde zuiger, waarschijnlijk ook de drijfstang krom.)
Dag Piet;
Hierbij dan een (korte) update, al kan ik er nog weinig van zeggen. De auto is terug van de koppakking wissel. Ik heb best wel wat extra's vervangen, meer uit "omdat het toch nagenoeg los ligt".dan noodzakelijk.
Allereerst ook een nieuwe waterpomp met stalen schoepen, compleet met een distributiewissel, incl loop- en spanrol. Ik zat er ietsjes meer dan 10.000 km vanaf.
Ook alle 4 oliekeerringen van beide nokkenassen vervangen, en de tussenplaatjes. Ook nieuwe multiriem, ook met loop- en spanrol.
De koppakking was goed lek, bij de vijfde cilinder, een breuk, en stukje open van ietsjes meer dan 1 mm. Opmerkelijk: zowel het blok, als de kop zijn NIET gevlakt, was nog ruim binnen de tolerantie. Ik heb de temp meter altijd goed in de gaten gehouden, maar deze is nooit voorbij het midden geweest, dus waarschijnlijk is de kop ook niet oververhit geraakt.
Ik heb er 450 km mee gereden gisteren, maar hij loopt direct al een stuk rustiger, soepeler. Ook vlot starten (eerst wat haperend, 5 poten, daarna de zesde erbij) maar nu direct lekker soepel stationair.
Dag Piet
Ik heb er inmiddels ruim 800 km mee gereden.
Afgelopen woensdag met een grote aanhanger met een defecte V50 erop naar Voerendaal, bij Maastricht gereden voor een kennis. Dat is van mij af 180 km heen, en met lege aanhanger weer 180 km terug. Het was warm en benauwd, en had ongeveer 2000 kg aan de haak, dus motor lekker werken met rond de 30 C. De ultieme koeling test. DE MOTOR GAF GEEN KRIMP. de temp bleef stabiel in het midden (ik dacht zelfs dat hij vastgeplakt zat). Ook terug thuis KVS op peil, niets eruit gegooid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2024 17:18 #1476155
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met de automaten is zelden
Met de automaten is zelden iets mis, die zijn behoorlijk bullet proof. Wat er bedoeld wordt met problemen van de aandrijflijn, herken ik niet. En verder is de V90 gewoon een 965, dus met dezelfde onderhouds-issues.
Sommige 3.0 versies kennen problemen met scheuren in het onderblok, maar dat is een beperkte serie geweest (volgens mij zijn we er niet achter welke serie) en je kan er wel vanuit gaan dat die inmiddels gesneuveld zijn.
Ik had een Duitse 3.0 180pk automaat (waar ook een handbak van is) en daar is toen het onderblok van gescheurd op 270k (170k op gas). Ons vermoeden is dat dat gekomen is door een ventilator die niet meer aansloeg bij filerijden (en de temperatuurmeter gaf geen krimp overigens, maar dat schijnt vaker voor te komen). Daar was verder nooit aan gesleuteld (koppakking oid).
Inmiddels (2018) heb ik een ruilblok van 204pk en Rond de 350.000km is de 'nieuwe' motor tweemaal aardig heet geweest door kvs lekkage (ditmaal werkte de temperatuursensor wel en de tweede stand van de ventilator heb ik ook voor het eerst van m'n leven gehoord). Ook in de bergen is hij een paar keer goed warm geworden (wel op tijd gestopt, maar de temperatuurmeter kwam wel van z'n plaats, en dat mag in de krant). Er zijn geen scheuren in het onderblok opgetreden, wel was de radiator krom.
Onlangs, bij 400.000 km (waarvan 150k op gas), had ik ook olie die bij het klepdeksel schuiboard weglekte en is er revisiewerk gedaan (de kleppen waren nog wel goed). Inmiddels rijd ik daar al weer 10k zonder problemen mee rond (behalve dan de de BDP sensor die onlangs is vervangen).
Vraagje: wil je graag automaat? Zo niet, dan lijkt me dat jouw 960 straks (zal een lieve duit kosten) er weer voor langere tijd tegenaan kan. Misschien toch gewoon houden? Of wil je er eentje bij?
Sommige 3.0 versies kennen problemen met scheuren in het onderblok, maar dat is een beperkte serie geweest (volgens mij zijn we er niet achter welke serie) en je kan er wel vanuit gaan dat die inmiddels gesneuveld zijn.
Ik had een Duitse 3.0 180pk automaat (waar ook een handbak van is) en daar is toen het onderblok van gescheurd op 270k (170k op gas). Ons vermoeden is dat dat gekomen is door een ventilator die niet meer aansloeg bij filerijden (en de temperatuurmeter gaf geen krimp overigens, maar dat schijnt vaker voor te komen). Daar was verder nooit aan gesleuteld (koppakking oid).
Inmiddels (2018) heb ik een ruilblok van 204pk en Rond de 350.000km is de 'nieuwe' motor tweemaal aardig heet geweest door kvs lekkage (ditmaal werkte de temperatuursensor wel en de tweede stand van de ventilator heb ik ook voor het eerst van m'n leven gehoord). Ook in de bergen is hij een paar keer goed warm geworden (wel op tijd gestopt, maar de temperatuurmeter kwam wel van z'n plaats, en dat mag in de krant). Er zijn geen scheuren in het onderblok opgetreden, wel was de radiator krom.
Onlangs, bij 400.000 km (waarvan 150k op gas), had ik ook olie die bij het klepdeksel schuiboard weglekte en is er revisiewerk gedaan (de kleppen waren nog wel goed). Inmiddels rijd ik daar al weer 10k zonder problemen mee rond (behalve dan de de BDP sensor die onlangs is vervangen).
Vraagje: wil je graag automaat? Zo niet, dan lijkt me dat jouw 960 straks (zal een lieve duit kosten) er weer voor langere tijd tegenaan kan. Misschien toch gewoon houden? Of wil je er eentje bij?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
18-11-2024 15:18 #1476168
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik ben ouderwets.
Ik heb een hekel aan automaten en luister liever naar de motor. Maar ja, ik ben een liefhebber. En wanneer je hem uitleent loop je het risico dat hij terug wordt gebracht met de chauffeur geplakt op de voorruit. Omdat degene die de auto leende zijn linkerbeen niet wilde laten amputeren. Ik roer nu eenmaal graag met een pook door de olie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2024 21:30 #1476172
door Piet van der Plas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2024 22:40 #1476173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoor/zie dit voor het eerst,
Hoor/zie dit voor het eerst, een 2.5.
Maar alles kan stuk natuurlijk.
Dacht en denk toch echt dat het meestal de 3.0 betreft.
Maar alles kan stuk natuurlijk.
Dacht en denk toch echt dat het meestal de 3.0 betreft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2024 10:56 #1476208
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hi, dank voor je bericht. Dat
Hi, dank voor je bericht. Dat geeft me een beetje meer vertrouwen in een V90/960 automaat. Dat van het scheurende blok bevestigd mijn garage. Lijkt inderdaad een beperkte serie te zijn geweest.
Je vraagje: wil je graag een automaat? Nee, eigenlijk niet, liever handgeschakeld. Ik heb in het verleden vaker automaat gereden en dat is heel erg comfortabel maar met een schakelbak heb je meer controle, meer gevoel met de motor en dat heeft mijn voorkeur. Mijn 960 kan er zeker weer tegenaan maar er is nog een hele waslijst van 'dingetjes' die ik eigenlijk moet aanpakken. Stuurwiel is vet (bijna zwart), bestuurdersstoel leer kapot en beweegt niet meer met geheugenknop, binnenverlichting werkt niet, dashboardverlichting zwak contact, beide bumpers parkeerschade, achterlichten dof, verwarmingsradiator lekt, bekleding deurpanelen (wie niet), linker binnenscherm ontbreekt, bescherm/bodemplaat onder de neus ontbreekt, buitentemperatuur sensor ontbreekt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal cosmetisch en niet direct noodzakelijk om op te lossen maar niet iets waarmee ik nog jaren wil blijven doorrijden.
De vraag is dus: investeer in nog een paar duizend Euro in deze geweldige old-timer of ga ik op zoek naar een NIEUWE old-timer.
Thanks!
Je vraagje: wil je graag een automaat? Nee, eigenlijk niet, liever handgeschakeld. Ik heb in het verleden vaker automaat gereden en dat is heel erg comfortabel maar met een schakelbak heb je meer controle, meer gevoel met de motor en dat heeft mijn voorkeur. Mijn 960 kan er zeker weer tegenaan maar er is nog een hele waslijst van 'dingetjes' die ik eigenlijk moet aanpakken. Stuurwiel is vet (bijna zwart), bestuurdersstoel leer kapot en beweegt niet meer met geheugenknop, binnenverlichting werkt niet, dashboardverlichting zwak contact, beide bumpers parkeerschade, achterlichten dof, verwarmingsradiator lekt, bekleding deurpanelen (wie niet), linker binnenscherm ontbreekt, bescherm/bodemplaat onder de neus ontbreekt, buitentemperatuur sensor ontbreekt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal cosmetisch en niet direct noodzakelijk om op te lossen maar niet iets waarmee ik nog jaren wil blijven doorrijden.
De vraag is dus: investeer in nog een paar duizend Euro in deze geweldige old-timer of ga ik op zoek naar een NIEUWE old-timer.
Thanks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2024 12:31 #1476210
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sja.. altijd lastige vraag.
Sja.. altijd lastige vraag. De nieuwere zal maar een paar jaar jonger zijn en nu 'weet je wat je hebt'. Succes met de overwegingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
21-11-2024 14:30 #1476211
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic LED
Hallo oudeliefde
En die "nieuwe" heeft de vorige eigenaar natuurlijk ook niet weggedaan omdat ie in perfecte staat is.
Voor de binnenverlichting beveel ik LED verlichting van Philips aan. Er is goedkoper, maar kwaliteit heeft z'n prijs. Ik heb in de binnenverlichting van m'n 940 ook LEDs zitten en ineens kun je niet alleen zien dat de lamp aan is. Het maakt echt veel verschil.
groetjes
Mathy
PS in de binnenverlichtingsunit boven/tussen de stoelen 1x Festoon en 2x T10 en in de lamp boven de laadruimte achter in de estate ook een Festoon. 4000K is mooi wit licht.
En die "nieuwe" heeft de vorige eigenaar natuurlijk ook niet weggedaan omdat ie in perfecte staat is.
Voor de binnenverlichting beveel ik LED verlichting van Philips aan. Er is goedkoper, maar kwaliteit heeft z'n prijs. Ik heb in de binnenverlichting van m'n 940 ook LEDs zitten en ineens kun je niet alleen zien dat de lamp aan is. Het maakt echt veel verschil.
groetjes
Mathy
PS in de binnenverlichtingsunit boven/tussen de stoelen 1x Festoon en 2x T10 en in de lamp boven de laadruimte achter in de estate ook een Festoon. 4000K is mooi wit licht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam