Kan verzekering worden geschorst tijdens winterstalling?

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2022 13:33 #1111399 door Adriaan Versluijs
Overweeg om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Heb de betreffende verzekeraar gevraagd om schorsing tijdens de winterstalling van vier maanden. Hun antwoord luidt dat alleen in ernstige gevallen (revisie, restauratie langer dan zes maanden of bij verkoop) de verzekering kan worden geschorst:

”Bij schorsing van de dekking wegens verkoop van het voertuig blijft eventueel resterende premie voor verzekeringnemer gereserveerd. Wordt er geen ander motorrijtuig aangeboden, dan eindigt de verzekering automatisch 24 maanden na de schorsingsdatum. Opmerking: in andere gevallen kan bij al dan niet tijdelijk niet (kunnen) gebruiken van het motorrijtuig géén schorsing of beperking van de dekking plaatsvinden.”

Ik voel er weinig voor om premie te betalen voor een bij de RDW geschorst voertuig. In mijn geval (w.a. + volledig casco) betekent dat 4 x €43,50 = €174. Vraag me af of dat - onafhankelijk van de dekking - bij alle oldtimerverzekeringen het geval is. Lees graag jullie ervaringen.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2022 14:49 #1471704 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic WA
Onder reguliere verzekeringen (bijv huis) is doorgaans een uitsluiting voor motorvoertuigen. Dus als het dak van je garage instort / huis in brand staat, is het motorvoertuig dat daar staat niet verzekerd.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-09-2022 20:34 #1471707 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ja
Ik heb mijn camper sinds gisteren geschorst en meldt deze volgend voorjaar weer aan bij de RDW. De wegenbelasting wordt dan automatisch stopgezet en verzekering kun je ook opzeggen maar dat moet je zelf regelen. Bij interpolis is dit eenvoudig te regelen via de Rabobank bankieren app. Omdat de camper in een stalling staat laat ik de verzekering doorlopen, om altijd gedekt te zijn voor eventueel onheil.
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2022 20:06 #1471714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Je mag de verzekering niet stop zetten tijdens de schorsing.je bent strafbaar als je het toch doet en riskeert zelfs een boete

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2022 22:04 #1471716 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic RDW-site
Dit zegt de RDW:

Schorsen

Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Ook hoeft uw kampeerauto dan niet verzekerd en APK-goedgekeurd te zijn. U kunt de schorsing verlengen als u langer niet van uw kampeerauto gebruik wilt maken. En de schorsing kunt u uiteraard ook bij ons stopzetten.

Dit is voor kampeerauto’s, voor personenauto’s geldt hetzelfde volgens de site vd RDW.

Groet,
Pascal

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2022 22:49 #1471718 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic ”Je mag de verzekering niet
”Je mag de verzekering niet stop zetten tijdens de schorsing.je bent strafbaar als je het toch doet en riskeert zelfs een boete.”

Waar heb je dat vandaan, Henk? Wat Pascal zegt klopt. Bij mijn vorige verzekeringsmaatschappij was schorsen geen probleem indien de auto niet op de openbare weg stond, maar op privéterrein.
Omdat die maatschappij inmiddels diverse malen van eigenaar is gewisseld (dat was GIO en werd Johan Knegt werd Fidus, onderdeel van Heinenoord wat weer valt onder Nationale Nederlanden) en daarmee ook de service achteruit holde, heb ik die verzekering geannuleerd.

Adriaan

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-10-2022 09:15 #1471719 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic zinvol?
Je mag de verzekering stopzetten tijdens een schorsing, maar of dat verstandig is is een tweede. Mocht bijv. de stalling afbranden en de stallingseigenaar heeft zijn opstal verzekeringen niet goed op orde, of er wordt ingebroken in de stalling dan sta je machteloos. Vandaar dat ik de verzekering tijdens de schorsing wel laat doorlopen (de wegenbelasting natuurlijk niet :). Voor die 16,- p maand ga ik geen risico lopen.
groet,
Pascal

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2022 11:49 #1471720 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Gereduceerd tarief tijdens winterstalling
Heel verstandig, Pascal. Is die 16 euro voor alleen een wa-verzekering? Of is dat een stallingsverzekering? Bij welke maatschappij? Speciaal voor/tijdens winterstalling is namelijk een vervangende verzekering tegen gereduceerd tarief af te sluiten. Mijn auto staat overigens onder een flat geparkeerd in een afgesloten en zeer goed geventileerde, beveiligde (lpg-vrije) ruimte met geavanceerde brandbeveiliging en overmatige uitlaatgassen-alarm. Daar maak ik me al jaren geen enkele zorg over.
Dat brandgevaar in de stalling is vooral een door verzekeraars gehanteerd argument ter voorkoming van veel administratieve rompslomp en inkomstenderving. Laat onverlet dat er uiteraard situaties (locaties) denkbaar zijn waar het absoluut verstandig is je bij de RDW afgemelde bolide verzekerd te stallen.

Adriaan

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2022 11:53 #1471721 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic @ Henk
”Je mag de verzekering niet stop zetten tijdens de schorsing.je bent strafbaar als je het toch doet en riskeert zelfs een boete”.

Hallo Henk, graag (en nieuwsgierig als ik ben) lees ik waar je dat op baseert.

Adriaan

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-10-2022 15:23 #1471722 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic WA +
Adriaan, die 16 euro is voor WA plus bij Interpolis (kampeerauto 1988). Hij staat in een kas met meerdere kampeermiddelen, old timer auto’s en klassieke trekkers, dus kans op brand is er altijd.
Dan kun je maar beter verzekerd zijn.
groet,
Pascal

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC