Schuif/kanteldak 960 '96
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2024 21:13 #1112045
door V700 register
Schuif/kanteldak 960 '96 is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo liefhebbers,
De vorige eigenaar heeft "omdat er iets kapot en lek was" het schuif/kanteldak door de garage onklaar laten maken, d.w.z. electrisch losgekoppeld en de buitenrand afgekit.
Je raadt het al: de kit lekt na zoveel jaar. Kitrand heb ik verwijderd met het idee om het opnieuw te kitten. Tijdens dit werkje raakte ik toch nieuwsgierig wat er dan kapot zou kunnen zijn. Dus de aandrijving rechtstreeks aangesloten; doet niks.
Motortje er uit gehaald, opengemaakt en rechtstreeks spanning op het motortje gezet. Dan doet ie het wel. In het tandwielkastje zitten 3 schakelaartjes die door een nok op het grote tandwiel worden ingedrukt. Daar gaat iets niet goed.
Heeft iemand ervaring met zo'n aandrijving en heeft hij of zij wellicht handige tips, Internet bronnen, o.i.d.?
Tevens ben ik benieuwd of iemand weet waar ik zo'n nieuw rubber zou kunnen scoren?
Alvast bedankt voor de gedeelde kennis.
De vorige eigenaar heeft "omdat er iets kapot en lek was" het schuif/kanteldak door de garage onklaar laten maken, d.w.z. electrisch losgekoppeld en de buitenrand afgekit.
Je raadt het al: de kit lekt na zoveel jaar. Kitrand heb ik verwijderd met het idee om het opnieuw te kitten. Tijdens dit werkje raakte ik toch nieuwsgierig wat er dan kapot zou kunnen zijn. Dus de aandrijving rechtstreeks aangesloten; doet niks.
Motortje er uit gehaald, opengemaakt en rechtstreeks spanning op het motortje gezet. Dan doet ie het wel. In het tandwielkastje zitten 3 schakelaartjes die door een nok op het grote tandwiel worden ingedrukt. Daar gaat iets niet goed.
Heeft iemand ervaring met zo'n aandrijving en heeft hij of zij wellicht handige tips, Internet bronnen, o.i.d.?
Tevens ben ik benieuwd of iemand weet waar ik zo'n nieuw rubber zou kunnen scoren?
Alvast bedankt voor de gedeelde kennis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2024 13:36 #1475249
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik denk dat onderstaande link
Ik denk dat onderstaande link je een eind op weg kan helpen:
www.volvoclub.org.uk/faq/BodySunroof.html#RemovingSunroofSwitch
www.volvoclub.org.uk/faq/BodySunroof.html#RemovingSunroofSwitch
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2024 14:17 #1475251
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De rubbers zijn al enkele
De rubbers zijn al enkele jaren niet meer te koop.
De spleet rondom de buitenkant van het rubber is niet bedoeld waterdicht te zijn. Het regenwater wordt opgevangen en via afvoeren (2 voor, 2 achter) afgevoerd. Het kan zijn dat deze afvoeren verstopt zijn of de rubber aansluitingen verteerd. Uittesten door water rondom in de spleet te gieten. Als het goed is blijft het binnen droog en wordt het water d.m.v. de afvoeren via de vier wielkasten op straat geloosd. Als je de zijkanten van het hemeltje lostmaakt dan zie je hoe het zit.
Het kan ook zijn dat de de overgang tussen de glasplaat en het rubber niet meer waterdicht is. En dat is wel de bedoeling. Daar is speciaal capillaire lijm voor in watersportwinkels dat vanzelf tussen het rubber en de glasplaat kruipt en afdicht.
De spleet rondom de buitenkant van het rubber is niet bedoeld waterdicht te zijn. Het regenwater wordt opgevangen en via afvoeren (2 voor, 2 achter) afgevoerd. Het kan zijn dat deze afvoeren verstopt zijn of de rubber aansluitingen verteerd. Uittesten door water rondom in de spleet te gieten. Als het goed is blijft het binnen droog en wordt het water d.m.v. de afvoeren via de vier wielkasten op straat geloosd. Als je de zijkanten van het hemeltje lostmaakt dan zie je hoe het zit.
Het kan ook zijn dat de de overgang tussen de glasplaat en het rubber niet meer waterdicht is. En dat is wel de bedoeling. Daar is speciaal capillaire lijm voor in watersportwinkels dat vanzelf tussen het rubber en de glasplaat kruipt en afdicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2024 19:57 #1475253
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank. Zeer nuttig.
Dank. Zeer nuttig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2024 19:59 #1475254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga eerst de aandrijving
Ik ga eerst de aandrijving weer aan de gang zien te krijgen. Dan kan ik het raam weer openen en kijken of de afwatering verstopt zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2024 10:06 #1475272
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat weer open en dicht
Dankzij de informatie uit de Volvo Owners Club UK (dank @noppen20) heb ik de aandrijving weer werkende; dak gaat weer netjes open en dicht.
Nu nog de afwatering weer op orde krijgen en iets verzinnen voor de afdichting.
Ik ben benieuwd of het manchet van andere daken misschien te gebruiken is, met eventueel wat aanpassingen.
Wordt vervolgd!
Nu nog de afwatering weer op orde krijgen en iets verzinnen voor de afdichting.
Ik ben benieuwd of het manchet van andere daken misschien te gebruiken is, met eventueel wat aanpassingen.
Wordt vervolgd!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2024 11:55 #1475285
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En anders heb ik nog een
En anders heb ik nog een compleet glazen schuifkanteldak uit een 960 (1995) staan dat bij demontage keurig werkte en dicht was, en inmiddels een aantal jaren droog staat opgeslagen.
PB bij interesse.
PB bij interesse.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2024 16:49 #1475297
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @willem-van-strik: Je hebt PB
@willem-van-strik: Je hebt PB.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2024 17:06 #1475430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer een werkend schuif/kantel dak
Dankzij het dak dat mij is aangeboden door Willem van Strik, heb ik weer een werkend schuif/kantel dak. Ik heb de ruit met een goed manchet overgezet en afgesteld.
Gelijk de afwatering nagelopen: voor met een soepele staalkabel doorgeprikt en achter doorgeblazen met perslucht. Getest met een gietertje water.
Laat de zomer maar komen! (Mag sowieso wel een keertje, hoor)
Gelijk de afwatering nagelopen: voor met een soepele staalkabel doorgeprikt en achter doorgeblazen met perslucht. Getest met een gietertje water.
Laat de zomer maar komen! (Mag sowieso wel een keertje, hoor)
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2024 20:28 #1475432
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Vaak onmisbaar
Wat goed dat je het weer werkend hebt gekregen. Geniet ervan. Een en ander bewijst maar weer eens hoe fijn (en vaak onmisbaar) een Volvoclub kan zijn met behulpzame leden.
Moderators: Jerry Stam