Raam ontwaseming...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds kort dit forum ontdekt, mijn god wat een info... Ik zal me even kort introduceren om geleidelijk aan met tal van vragen te komen.
Sjaap, 25 mechanical engineer van beroep woonachtig in groningen en trotse eigenaar van een 965 '95 met 255 op de klok. Vorige wagen was een 245 met 360dkm gelopen. En daar weer voor een ford falcon 4 liter 6 cylinder maar dat was echt even anders.
Oke, de eerste...
De raam ontwaseming werkt maar op halve kracht. Best vervelend met deze temperaturen. In normale ventilatiestand (uit de middelste openingen) komt voldoende lucht. Zodra er overgeschakeld wordt naar ontwaseming, is er een duidelijk een klep te horen (vacuum/schuivend geluid). Wat is dit? Verder in recirculatiemode is een duidelijke sis van onder de glovebox te horen.
Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank. De pomp in de motorruimte is verantwoordelijk voor het vacuum niet waar?
Alvast bedankt voor de reacties,
Sjaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welkom!Sjaap schreef : Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank. De pomp in de motorruimte is verantwoordelijk voor het vacuum niet waar?
Zit er een vacuum pomp in de motorruimte? Ik dacht niet voor dit soort zaken, misschien cruise control (?) of oppompbare achterschokdempers.
Het motorvacuum zelf zorgt dacht ik voor de kleppen van het ventilatiesyteem, en als andere zaken het wel nog doen (kleppen die op vacuum werken in ventilatiesysteem)... mmmh....
Zou het niet kunnen dat een balg (heeft een 960 toch nog he?) die de luchtstroom regelt stuk is, zodat wanneer jij de ontwasem stand aanzet er een vacuumlek ontstaat?
Wel een vervelend probleem, heb je al eens gezocht met de zoekfunctie naar dergelijke gevallen?
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zit een pomp in idd, en de niveaumats heb ik ook (standaard toch?). Waar is de pomp hoofdzakelijk voor bedoeld? Andere kleppen werken wel, tenminste...ik kan de centre blowers gewoon goed bedienen.
Heb nog wel een artikel mbt ECC doorgelezen, stond ook iets in over electromagnetische kleppen waarbij de vacuumtank is komen te vervallen, maar geloof niet dat ik die electro kleppen heb.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar wat dan wel raar is, stel dat er een vacuum lek is waarom doen de andere kleppen het wel? Zou het de aanstuurklep ofzo kunnen zijn, en waar zit die? Omdat de klepbeweging hoorbaar is. Laatst eens een foto tegengekomen van een opengewerkt 960 dashboard, de deksel was er dan alleen van af. Even uitzoeken hoe dat moet, en aan het actielijstje toevoegen voor zaterdag...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat denk ik ook. Gebruik even de zoekfunctie (linksboven) met bijvoorbeeld de zoekterm 'vacuum' of 'ECC', er is veel over geschreven. Mijn beide 965's hadden ook een lekke balg. Er zitten er 4, die ieder voor zich stuk kunnen zijn.Sjaap schreef : Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank.
Kijk ook even op <a href="/node/10895" target="_blank" title="vraagbaak">deze pagina</a> in de vraagbaak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Op vadis worden wel electromagnetische kleppen genoemd, dus geen vacuum...Wel zijn de "bolletjes" te zien. Is het raar als ik nu niet meer weet of het electrisch dan wel vacuum bediend is?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Heb je <a href="/node/10528" target="_blank" title="ECC">deze beschrijving</a> al gezien? Komt uit VADIS, en lijkt me heel verhelderend.Sjaap schreef : Hmm, ik ga nog even beter zoeken morgen, tot nu toe nog niet zoveel wijzer geworden. Eventueel morgen glovebox eruit en schopplaat en dan maar achter het geluid aan.
Op vadis worden wel electromagnetische kleppen genoemd, dus geen vacuum...Wel zijn de "bolletjes" te zien. Is het raar als ik nu niet meer weet of het electrisch dan wel vacuum bediend is?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Succes, Jan.