Raam ontwaseming...

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:37 #1070641 door V700 register
Raam ontwaseming... is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
 Sinds kort dit forum ontdekt, mijn god wat een info... Ik zal me even kort introduceren om geleidelijk aan met tal van vragen te komen.
Sjaap, 25 mechanical engineer van beroep woonachtig in groningen en trotse eigenaar van een 965 '95 met 255 op de klok. Vorige wagen was een 245 met 360dkm gelopen. En daar weer voor een ford falcon 4 liter 6 cylinder maar dat was echt even anders.
 Oke, de eerste...
De raam ontwaseming werkt maar op halve kracht. Best vervelend met deze temperaturen. In normale ventilatiestand (uit de middelste openingen) komt voldoende lucht. Zodra er overgeschakeld wordt naar ontwaseming, is er een duidelijk een klep te horen (vacuum/schuivend geluid). Wat is dit? Verder in recirculatiemode is een duidelijke sis van onder de glovebox te horen.
Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank. De pomp in de motorruimte is verantwoordelijk voor het vacuum niet waar?
Alvast bedankt voor de reacties,
Sjaap
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:50 #1216400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sjaap schreef: Ik vermoed

Sjaap schreef : Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank. De pomp in de motorruimte is verantwoordelijk voor het vacuum niet waar?

Welkom!
Zit er een vacuum pomp in de motorruimte? Ik dacht niet voor dit soort zaken, misschien cruise control (?) of oppompbare achterschokdempers.
Het motorvacuum zelf zorgt dacht ik voor de kleppen van het ventilatiesyteem, en als andere zaken het wel nog doen (kleppen die op vacuum werken in ventilatiesysteem)... mmmh....
Zou het niet kunnen dat een balg (heeft een 960 toch nog he?) die de luchtstroom regelt stuk is, zodat wanneer jij de ontwasem stand aanzet er een vacuumlek ontstaat?
Wel een vervelend probleem, heb je al eens gezocht met de zoekfunctie naar dergelijke gevallen?
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:55 #1216403 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja ik heb best aardig
Ja ik heb best aardig gezocht, maar niets gevonden. Zowel op het forum als in Vadis. (wat een ondoorzichtig systeem zeg!)
Er zit een pomp in idd, en de niveaumats heb ik ook (standaard toch?). Waar is de pomp hoofdzakelijk voor bedoeld?  Andere kleppen werken wel, tenminste...ik kan de centre blowers gewoon goed bedienen.
Heb nog wel een artikel mbt ECC doorgelezen, stond ook iets in over electromagnetische kleppen waarbij de vacuumtank is komen te vervallen, maar geloof niet dat ik die electro kleppen heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:05 #1216407 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Halve stand
Wat bedoel je met "op halve kracht"? Komt uit de helft van de openingen lucht ? Of, naast de ontwaseming, ook uit andere openingen (als je m op ontwaseming hebt ingesteld) ? Ik dacht dat het meestal met vacuum werkt, achter het dasboard kastje zitten bolvormige tankjes die het vacuum "bewaren". Wellicht dus een los slangetje achter het dasboardkastje ?Bij de 940 (en misschien ook wel 960-I, t'm modeljaar '95) kun je die verwijderen door m open te doen. Links en rechts zitten 2 vierkante dopjes met schuine kanten. Die er (voorzichtig !) uitwippen. Tegen de middenconsole zit ook nog een moer, die losdraaien. Onder de dopjes zitten 2 schroeven. Die losdraaien en je hebt m in je handen. Volgorde komt vreemd over, maar is qua demontage wel het makkelijkst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:17 #1216410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel uitstroom uit alle
Wel uitstroom uit alle openingen, maar erg zwak...Andere openingen zijn dan dicht.
Maar wat dan wel raar is, stel dat er een vacuum lek is waarom doen de andere kleppen het wel? Zou het de aanstuurklep ofzo kunnen zijn, en waar zit die? Omdat de klepbeweging hoorbaar is. Laatst eens een foto tegengekomen van een opengewerkt 960 dashboard, de deksel was er dan alleen van af. Even uitzoeken hoe dat moet, en aan het actielijstje toevoegen voor zaterdag...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:20 #1216411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aansturing
Als er een lek naar een specifieke klep is en die even niet aan wordt gestuurd, zou de rest daar niets van hoeven te merken. Dus als het lek (in de slang) tussen de aansturing en de klep zit kan het alleen sissen als de aansturing lucht door de slang stuurt. Maar goed, dat is van mijn kant puur theoretisch.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:21 #1216412 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Welkom!

Sjaap schreef : Ik vermoed een vacuum lekje van bv de vacuumtank.

Dat denk ik ook. Gebruik even de zoekfunctie (linksboven) met bijvoorbeeld de zoekterm 'vacuum' of 'ECC', er is veel over geschreven. Mijn beide 965's hadden ook een lekke balg. Er zitten er 4, die ieder voor zich stuk kunnen zijn.
Kijk ook even op <a href="/node/10895" target="_blank" title="vraagbaak">deze pagina</a> in de vraagbaak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:54 #1216421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm, ik ga nog even beter
Hmm, ik ga nog even beter zoeken morgen, tot nu toe nog niet zoveel wijzer geworden. Eventueel morgen glovebox eruit en schopplaat en dan maar achter het geluid aan.
Op vadis worden wel electromagnetische kleppen genoemd, dus geen vacuum...Wel zijn de "bolletjes" te zien. Is het raar als ik nu niet meer weet of het electrisch dan wel vacuum bediend is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 23:11 #1216424 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic ECC

Sjaap schreef : Hmm, ik ga nog even beter zoeken morgen, tot nu toe nog niet zoveel wijzer geworden. Eventueel morgen glovebox eruit en schopplaat en dan maar achter het geluid aan.
Op vadis worden wel electromagnetische kleppen genoemd, dus geen vacuum...Wel zijn de "bolletjes" te zien. Is het raar als ik nu niet meer weet of het electrisch dan wel vacuum bediend is?

Heb je <a href="/node/10528" target="_blank" title="ECC">deze beschrijving</a> al gezien? Komt uit VADIS, en lijkt me heel verhelderend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 23:38 #1216426 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic onderste klep
Ik denk dat jij een probleem hebt met de onderste klep die diep achter je middelconsole verstopt zit. Als die klep een vacuumprobleem heeft dan gaat ie niet volledig open en werkt de rest nog wel maar met veel te weinig capaciteit. Ik heb hetzelfde gehad met mijn s90, twee jaar geleden. Gelukkig heeft mijn vaste monteur zgn. "elfenvingertjes" en hij heeft kans gezien om de half loszittende vacuumslang weer op zijn plek te zetten, nadat hij via de gedemonteerde zijkant van de middenconsole op zoek naar de vacuumslang ging, geheel op de tast. Enige andere alternatief was gehele demontage van middenconsole en dashbord geweest. Nadien geen last meer gehad en alles functioneerde weer als vanouds.

Succes, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD