warmte in interieur

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 20:12 #1064385 door V700 register
warmte in interieur is gemaakt door V700 register
Onlangs de motorthermostaat vervangen, tot volle tevredenheid. Motortemperatuur loopt snel op, en ik hoop op een aangenamer verbruik.
Ik had de stille hoop dat ook de ECC dan iets alerter te werk zou gaan. HELAAS. Ik rijd altijd met ingeschakelde airco, ga ervan uit dat de temperatuur door de ECC op peil wordt gehouden. Waarom: mij is ooit eens door iemand verteld (die er verstand van heeft - technicus van aircoboer) dat dat het beste is. Voorkomt ook nare luchtjes etc.
In mijn oude 960 2.5 functioneerde dit dan ook feilloos; ik stelde de gewenste temperatuur in, en dat werd - en bleef - het dan ook. In mijn geliefde BLACK PEARL echter, doet het systeem het niet naar wens. De airco heb ik nog niet echt hoeven gebruiken, maar na een halve dag zonneschijn op de auto is het behoorlijk warm binnen, en de airco doet het dan goed (voor zover ik het kan beoordelen).
Warmte echter, is een geheel ander verhaal. De temperatuur ingesteld op 22 graden, alles op "automatisch", en dan besluit de regelunit er een partij KOUDE lucht in te blazen. Dit is slechts te voorkomen door de temp. op ca. 26 gr. te zetten, en vervolgens weer terug naar bv. 24 gr. Als ik de gewenste 22 gr. weer instel, krijg ik weer koude lucht. Bij lange ritten schijnt het probleem iets minder aan de orde, maar in het begin van de rit natuurlijk wel. Wat kan er aan de hand zijn? De regelunit naar z'n grootje? De temperatuurvoeler/sensor soms? Of nog iets anders misschien?
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.
Groetz, Tom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 20:15 #1195034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is vaak te wijten aan
Dit is vaak te wijten aan een vuile sensor. Maak hem maar eens los en reinig hem met een wattenstaafje met alcohol/remreiniger oid. Vaak zit er een soort sponsje voor die kan ook dicht zitten. Bij volvo heb ik hier weinig ervaring mee, bij Mercedes des te meer. Elke W124 heeft een automatische kachel en bij dit soort problemen was het na reinigen opgelost. Waar de sensor bij een 960 zit weet ik zo niet maar er zullen er hier genoeg zijn die het weten -:)
 Succes,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 20:39 #1195037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic storingscode
bij de 940 met ECC kan het knopje zelf storingen doorgeven. als je de auto op contact zet licht het blauwe randje rond het knopje op. als er een storing in het systeem zit, kan dat geloof ik door knipperen of niet meer uitgaan aangegeven worden. staat in het boekje omschreven, misschien is dat iets om te checken (als dit ook bij 960 werkt).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:08 #1195046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iets

henk 940LPT schreef : bij de 940 met ECC kan het knopje zelf storingen doorgeven. als je de auto op contact zet licht het blauwe randje rond het knopje op. als er een storing in het systeem zit, kan dat geloof ik door knipperen of niet meer uitgaan aangegeven worden. staat in het boekje omschreven, misschien is dat iets om te checken (als dit ook bij 960 werkt).

dergelijks zit er ook bij de 960 op, maar dat doet het systeem automatisch. Als er een storing inzit, geeft een (in dit geval) oranje lampje rond de "airco on/off" knop een knipperend of juist constant signaal.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:09 #1195047 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic vacuumkleppen
Hallo Tom,
controleer je vacuum bediende kachelkleppen. Als hier iets mis is, werkt er een klep niet meer goed en kan wellicht de warme lucht niet naar binnen en pas  als je de temperatuur echt omhoog schroeft gebeurt er iets van betekenis.
Ik heb zelf zoiets gehad en daar bleek een losgeschoten vacuumslangetje naar een kachelklep de boosdoener. ( Achter/onderin de middenconsole)
Succes met je zoektocht.
Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:10 #1195048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HELP!! club!

solexpaul schreef : Dit is vaak te wijten aan een vuile sensor. Maak hem maar eens los en reinig hem met een wattenstaafje met alcohol/remreiniger oid. Vaak zit er een soort sponsje voor die kan ook dicht zitten. Bij volvo heb ik hier weinig ervaring mee, bij Mercedes des te meer. Elke W124 heeft een automatische kachel en bij dit soort problemen was het na reinigen opgelost.
Waar de sensor bij een 960 zit weet ik zo niet maar er zullen er hier genoeg zijn die het weten -:)
 Succes,
Paul

Hallo club! Waar zit die &*(^^(&%#$! sensor?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:13 #1195049 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook leuk

jsnijder schreef : Hallo Tom,
controleer je vacuum bediende kachelkleppen. Als hier iets mis is, werkt er een klep niet meer goed en kan wellicht de warme lucht niet naar binnen en pas  als je de temperatuur echt omhoog schroeft gebeurt er iets van betekenis.
Ik heb zelf zoiets gehad en daar bleek een losgeschoten vacuumslangetje naar een kachelklep de boosdoener. ( Achter/onderin de middenconsole)
Succes met je zoektocht.
Groeten, Jan. 

Ah, dat klinkt ook redelijk simpel. Ga ik mee aan de gang bij Carlo, mitsdien de sensor niet het euvel blijkt te zijn. Nu weer even terug naar de belastingaangifte...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:24 #1195053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lichtschakelaar !!
Volgens mij zit er een sensor in je lichtschakelaar (plafond) en op je dashboard??

zie: <a href="/files/ECC.pdf"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/files/ECC.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:35 #1195059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Read the &^%#& manual!

voltomvo schreef : Hallo club! Waar zit die &amp;*(^^(&amp;%#$! sensor?

Letterlijk uit de handleiding Volvo 960: 'De airconditioning werk geheel automatisch, maar de installatie kan, desgewenst, ook met de hand bediend worden. Met behulp van twee sensoren die op verschillenden plaatsen binnenin de auto aangebracht zijn, wordt de temperatuur automatisch geregeld. <u>Een sensor zit aan de bovenkant van het dashboard</u> en reageert daar op zonnestraling. <u>De andere sensor is in de plafondverlichting aangebracht</u> en reageert op de temperatuur midden in de auto'
Groet,
Jan-Willem
[Edit] Bert was me voor met zijn nog gedetailleerder antwoord [end edit]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 22:41 #1195064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zie het licht alweer...

Bert N schreef : Volgens mij zit er een sensor in je lichtschakelaar (plafond) en op je dashboard??
zie: <a href="/files/ECC.pdf"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/files/ECC.pdf

dank voor de snelle gedetailleerde reactie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC